دوشنبه 23 مهر 1397  
تاریخ انتشار: شنبه 22 ارديبهشت 1397
  تعداد بازدید: 277

ریال نیوز : در سالی که مزین است به حمایت از کالای ایرانی، بازارها و پاساژها و مغازه های کوچک و بزرگ کشورمان پر است از کالای خارجی. سال هاست که وضع چنین است و جنس های خارجی بویژه ساخته های چین و همسایه های چشم بادامی اش توی خانه های مان رسوخ کرده اند.

به گزارش ریال نیوز ، در سالی که مزین است به حمایت از کالای ایرانی، بازارها و پاساژها و مغازه های کوچک و بزرگ کشورمان پر است از کالای خارجی. سال هاست که وضع چنین است و جنس های خارجی بویژه ساخته های چین و همسایه های چشم بادامی اش توی خانه های مان رسوخ کرده اند. لباس تن مان نیز مصون از این واقعه نیست، آن هم لباس های عمدتا قاچاق که کمر تولیدکنندگان پوشاک وطنی را مدت هاست خم کرده اند. با مهندس سینا لطفی، مدیرعامل مجتمع تولیدی و فروشگاه های زنجیره ای پوشاک سیلوت در گفت و گویی رک و صریح درباره این مشکلات حرف زدیم که فقط یک جمله اش عمق فاجعه را نشان داد، وقتی که گفت حدود ۹۹ درصد از پوشاک وارداتی به کشورمان قاچاق است. او به سال 97 که سال حمایت از کالای ایرانی است اما بسیار امیدوار است و می گوید اگر فقط و فقط جلوی ورود  یک میلیارد دلار پوشاک قاچاق گرفته شود ۱۰۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد می شود.

 

صنعت پوشاک کشورمان را چگونه می بینید؟

فکر می کنم فعالان این حوزه کم و بیش معتقدند که صنعت پوشاک ایران  از جمله صنایع پرطرفدار و بزرگ کشوریست که با وجود دارا بودن پیشینه بزرگ تاریخی، پس از دوران صنعتی شدن و با راه اندازی و آغاز به کار کارخانجات تولیدی صنعتی، به سطح و جایگاه تاریخی و پیش بینی شده خود دست پیدا نکرد و پس از یک بازه زمانی رونق و رشد، در دو دهه گذشته با مشکلات و چالش های زیادی روبه رو شد و سهم آن در اقتصاد ملی کشور رو به کاهش گذاشت. این در حالیست که صنعت پوشاک به سبب ارتباط تنگاتنگ و مستقیم آن با زندگی روزمره مردم و همچنین دارا بودن نقش در جرگه نیازهای اساسی خانوارها همواره مورد توجه بوده و علیرغم دارا بودن سهم اندک آن در اقتصاد ملی کشور، از حساسیت بالایی برخوردار بوده و هست. با این حال همه شاهد آن بوده ایم که صنعت پوشاک ایران در برهه ای در طیف وسیعی از بازارهای خارجی نیز فعالیت داشته که این موضوع نیز متاسفانه بنابر مشکلات و معضلات پیش آمده درعرصه های بین المللی، در دهه اخیر کاهش یافته است. از این رو به گمان من بسیار ضروری است که عوامل تاثیرگذار بر این صنعت پتانسیل دار و پویا بررسی شده و با انجام تحقیقات علمی و کارشناسی و از همه مهم تر تحلیل نیروهای پیشرانی که آینده این صنعت مهم و پرطرفدار را تشکیل می دهند دورنمای آینده این صنعت، ترسیم و مهندسی شود.

در همه جای دنیا صنعت پوشاک پتانسیل اشتغالزایی دارد. این صنعت تا چه حد می تواند به به بازار کار کشورمان و رفع بیکاری کمک کند؟

مطابق با اعلام آمار دفتر نساجی وزارت صنعت در سال ۹۶، ۱۵۰۰ واحد صنعتی پوشاک با ظرفیت اشتغالزایی ۳۰ هزار نفری و ۲۰ هزار واحد صنفی در قالب کارگاه های کوچک، با اشتغالزایی۲۵۰ هزار نفر دراین بخش مشغول فعالیت هستند. این درحالیست که این واحدها با ظرفیتی معادل ۳۴۰ هزار تن در سال ساخته شده و ظرفیت عملی فعلی آنها به بیش از حدود ۳۰۰ هزار تن انواع پوشاک در سال تخمین زده شده است. اما متاسفانه باید گفت در حال حاضر مهم ترین و مخرب ترین مانع اشتغال درحوزه بزرگ پوشاک، وجود قاچاق بی رویه و بدون ضابطه است که مطمئنا چنانچه فقط حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در سال ۹۷، جلوی آن گرفته شود بی شک اشتغال درحوزه پوشاک حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد شد. این در حالیست که مطابق آمارهای وزارت صنعت و معدن هم اکنون حدود ۲۶۰ هزارنفر در صنعت پوشاک کشور مشغول به کار هستند که با ممانعت از ورود ۲۰ درصد کالای قاچاق از مبادی کشور، چند ده هزار شغل در این صنعتِ پویا ایجاد خواهد شد. به بیان دیگر و  بر اساس آمارهایی که در دست است میزان مصرف سالانه پوشاک در کشور حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیارد دلار است وچنانچه حدود نیمی از پوشاک مصرفی کشور ازطریق فرایندهای وارداتی تأمین شود رقم پوشاک وارداتی به عددی در حدود ۶ میلیارد دلار در سال خواهد رسید که فقط و فقط با جلوگیری از ورود یک میلیارد دلار آن به صورت تقریبی ۱۰۰ هزار شغل جدید برای جوانان کشورمان در صنعت پوشاک کشور ایجاد می شود.

کارشناسان وصاحبنظران این حوزه کاملا به اشتغالزا و زودبازده بودن صنعت پوشاک کشور واقف هستند و به خوبی می دانند که این صنعت نیاز به سرمایه گذاری های کلان و بسترسازی و زیرساخت های بزرگ ندارد و با سرمایه های اندک نیز می توان در این وادی آغاز به کار کرد.

اما با وجود این پتانسیل ها، موانعی بزرگی بر سر راه صنعت پوشاک است. درباره مشکلات و موانع بگویید. 

مبحث تولید نه فقط درحوزه پوشاک بلکه در همه حوزه های مربوط به پوشاک با موانعی مهم دست به گریبان است. مهم تر از همه بهره های بانکی و بیمه ای و مالیات های دولتی است که نه تنها تولیدکنندگان حوزه پوشاک بلکه همه تولیدکنندگان ایرانی را درگیر کرده است .همه ما کم و بیش اطلاع داریم که بهره های بانکی مرسوم در ایران جزو بالاترین بهره های بانکی در سراسر دنیا به شمار می آید. از اینروست که وقتی کشورهای رقیب همسایه توان تولید محصول با بهره گیری از تسهیلات بانکی زیر ۵ درصد را دارند، قطع به یقین تولیدکنندگان داخلی کشور توان رقابت با تولیدات آنها را نخواهند داشت.

این نخستیت مانعی است که باید از پیش رو برداشته شود و در کنار آن نیز باید مقابله و مبارزه قاطع با قاچاق بی رویه و واردات بدون ضابطه پوشاک از مرزهای غیرقانونی در کشور در دستورکار قرار گیرد. درحال حاضر حدود ۹۹ درصد از پوشاک وارداتی از این طریق به کشور وارد می شود که این  حجم از کالای قاچاق در این حوزه واقعا سخت و دور از ذهن است.

به همین دلیل است که واردات کالاهای مختلف بالاخص پوشاک از مبادی قانونی و با نظارت سیستم های دقیق دولتی به همراه پرداخت عوارض گمرکی ویژه این کالاها یکی از تقاضاهای اصلی و دیرینه همه تولیدکنندگان کشورمان است. در همین راستا و به عنوان مثال در صنعت پوشاک، چنانچه دولت بتواند در سال 97 فقط ۲۰ درصد جلوی واردات پوشاک قاچاق از مبادی غیرقانونی کشور را بگیرد بدون شک صنعت پوشاک کشورمان با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد.

موضوع مهم دیگر برای بالا بردن سطح تولیدات داخلی و اشتغالزایی در بخش پوشاک، مقوله مهم مالیات بر ارزش افزوده است. چنانچه دولت بتواند مالیات مزبور را بر پایه تمهیدات از پیش تعیین شده به جای تولیدکننده داخلی از مصرف کننده دریافت کند،  بی شک فشارموجود از دوش واحدهای تولیدکننده داخلی برداشته شده و تولیدکنندگان با فراغ بال بیشتری می توانند به فعالیت های تولیدی بپردازند.

برخی معتقدند شکوفا نبودن صنعت مد در ایران یکی از دلائل ورود پوشاک خارجی به کشور است . نظرتان درباره طراحی مد و لباس در صنعت  پوشاک کشورمان چیست؟

به اعتقاد من مقوله طراحی مد و لباس در صنعت پوشاک کشور کاملا مظلوم و مهجور واقع شده است. این موضوع شاید به دلیل عادات، فرهنگ و محدودیت های پوششی خاص مردم کشور رخ داده باشد و یا این که از ابتدا و در اثنای رشد و توسعه این صنعت، مورد کم توجهی  واحدهای تولیدی پوشاک کشور و اتاق های فکر آنان واقع شده باشد. اما دلیل هرچه که باشد، تولیدکنندگان خارجی از این فرصت بهره جسته و توانسته اند با استفاده از همین ابزار مهم و موثر، بازار کشورمان را قبضه کنند. از اینروست که معتقدم ضروریست نیازهای هموطنان با هر سلیقه و در هر رده سنی، شناسایی و احصا شده و طراحان خوش فکر از سلیقه های متنوع و مختلف مردم کشورمان شناخت جامع و کاملی پیدا کنند چرا که اگر ما آگاه به سلایق مردم نباشیم و توان پاسخگویی به خواست آنان را نداشته باشیم، ناخواسته به رشد قاچاق کمک کرده ایم.

امسال سال حمایت از کالای ایرانی است ، به نظر شما برای رشد صنعت پوشاک داخلی باید چه تمهیداتی اندیشید؟

عوامل مختلفی در بسترسازی و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تحقق توسعه و تقویت این صنعت پتانسیل دار دخیل است. یکی از مهم ترین این عوامل ایجاد تغییرعمیق در نحوه نگرش دولت و سیاستگذاران کلان این حوزه و در اولویت قراردادن صنعت پوشاک کشور است. همچنین از بین بردن موانع و بروکراسی های ساختاری و قانونی در روند توسعه این صنعت و مهم تر از آن اعطای تسهیلات هدفمند و مزایای قابل توجه به بخش اشتغال مولد ازجمله تخصیص منابع مورد نیاز برای ارائه تخفیفات در تادیه بیمه و مالیات بر ارزش افزوده این بخش را می توان نام برد.

از موارد دیگر می توان به ایجاد بسترهای لازم با هدف جذب سرمایه گذاری های خارجی در صنعت پوشاک کشور و تسهیل برندسازی معتبر داخلی به منظور بازارسازی در خارج از مرزهای کشور و همچنین تبیین و اعطای طرح های انگیزشی و مشوق های صادراتی با رویکرد حمایت از بخش های تولیدکننده داخلیِ صادرات محور درصنعت پوشاک کشور اشاره کرد.

 

شما به عنوان نماینده ای از صنعت پوشاک کشور حتما مطالباتی از مسئولان دارید. شاید این بهترین فرست برای بیان این خواسته ها باشد.

در سال های اخیر، چشم انداز دولت های حاکم بر کشور، تحقق مقوله مهم سیاست جایگزینی صادرات غیرنفتی به جای صادرات نفتی بوده که با توجه به پتانسیل و توانمندی های موجود در کشور بویژه درصنعت پوشاک و همچنین وجود قابلیت رقابت پذیری در این عرصه، نیاز است تا متولیان امور با اعمال توجهات خاص و مورد حمایت قرار دادن فعالان این حوزه و رفع موانع و مشکلات پیش روی این صنعت ، شرایطی یکسان برای حضور و نقش آفرینی تولیدات داخلی را در بازارهای بین المللی فراهم کنند تا به زبان ساده تر از این طریق جایگاه از دست رفته صنعت پوشاک کشور در بازارهای معتبر و مطرح جهانی را بازگردانند.

صنعت پوشاک ویژگی های منحصر به فردی از جمله توان ارزآوری بسیار بالا، پایین بودن هزینه ایجاد شغل، داشتن سطح اشتغالزایی بسیار بالا، نداشتن مخاطرات زیست محیطی و کمک به بالابردن صادرات غیرنفتی را دارد. همچنین زودبازده بودن فرایندهای این حوزه و در حقیقت نیازمندی به سرمایه گذاری کم و همچنین نیاز به کمترین امکانات برای راه اندازی جزو ویژگی های استثنایی این صنعت است. بنابراین در صورت وجود حمایت های دولتی، این صنعت پرطرفدار می تواند در تحقق سیاست حمایت از کالای ایرانی اثرگذار باشد. گفتگو : حمید بروغنی / هفته نامه توسعه بازاریابی

Bookmark and Share عضويت در کانال رسمي ريال نيوز در تلگرام بانک ملت پوشاک آرنا

نظرات بينندگان

نظر شما

نام و نام خانوادگي :
پست الکترونيکي :
نظر :
كد امنيتي :  
 

خبرهای پربازدید