روسیه بزرگترین تامین کننده نفت چین در ۲۰۲۳ شد

ریال نیوز : روسیه موفق شد تحریم‌های غربی را به چالش بکشد و در سال ۲۰۲۳، با سبقت گرفتن از عربستان سعودی، به بزرگترین تامین کننده نفت برای چین تبدیل شود.

به گزارش ریال نیوز ، آمار گمرک چین نشان داد روسیه در سال میلادی گذشته، رکورد ۱۰۷.۰۲ میلیون تن معادل ۲.۱۴ میلیون بشکه در روز نفت را به چین ارسال کرده است که بسیار بیشتر از سایر صادرکنندگان بزرگ نفت مانند عربستان سعودی و عراق بوده است.

واردات نفت چین از عربستان سعودی که پیش از این بزرگ‌ترین تامین‌کننده پکن بود، ۱.۸ درصد کاهش یافت و به ۸۵.۹۶ میلیون تن رسید و این غول نفتی خاورمیانه‌ای، سهم بازار خود را به نفت ارزان‌تر روسیه باخت.

نفت خام روسیه که پس از تحریم‌های غرب بر سر جنگ اوکراین، در سال ۲۰۲۲ توسط بسیاری از خریداران بین‌المللی بایکوت شد، در طول سال میلادی گذشته و در بحبوحه اعمال مکانیزم سقف قیمت گروه هفت، با تخفیف‌های قابل توجهی نسبت به قیمت‌های بازار بین‌المللی معامله شد.

رشد تقاضای پالایشگاه‌های چینی و هندی برای نفت تخفیف‌دار، قیمت نفت اسپوی روسیه را در سال ۲۰۲۳ افزایش داد و از سقف قیمت ۶۰ دلار که گروه هفت که در دسامبر ۲۰۲۲ معرفی شده بود، عبور کرد.

بر اساس منابع معاملاتی، محموله‌های نفت اسپو برای تحویل در دسامبر، با تخفیفی در حدود ۵۰ سنت تا ۲۰ سنت در هر بشکه نسبت نفت برنت، قیمت‌گذاری شدند.

همزمان، عربستان سعودی قیمت‌ فروش گرید نفتی «عرب لایت» را از ژوئیه افزایش داد و در نتیجه، تعدادی از پالایشگاه‌ها را وادار کرد که به دنبال محموله‌های ارزان‌تر باشند.

عربستان سعودی و روسیه که دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان هستند، در سال میلادی گذشته با هدف حمایت از قیمت‌ها، کاهش اضافی تولید و صادرات را اعلام کردند. عربستان سعودی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. روسیه اعلام کرد کاهش صادرات خود را در سال میلادی جاری، از ۳۰۰ هزار بشکه در روز، به ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

پالایشگاه‌های چینی برای جلوگیری از نقض تحریم‌های غرب، از معامله‌گران واسطه برای انجام امور حمل و نقل و بیمه نفت روسیه استفاده می کنند. خریداران همچنین از آب‌های مالزی به‌ عنوان نقطه انتقال محموله‌های نفت تحت تحریم استفاده می‌کنند.

واردات نفت چین از مالزی در سال میلادی گذشته، ۵۳.۷ درصد افزایش یافت. با وجود رفع موقتی تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، چین واردات هیچ محموله رسمی نفت این کشور آمریکای جنوبی را در دسامبر گزارش نکرد.

با وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی که میان پکن و واشنگتن وجود دارد، به دلیل افزایش تولید نفت آمریکا، صادرات این کشور به چین در سال میلادی گذشته، ۸۱.۱ درصد افزایش یافت. آمار واردات نفت چین از ایران در آمار رسمی منعکس نشده است.

 بر اساس گزارش رویترز، مجموع واردات نفت چین در سال ۲۰۲۳، به رکورد ۵۶۳.۹۹ میلیون تن معادل ۱۱.۲۸ میلیون بشکه در روز رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا