20 درصد کم‌تر خوراک دام و طیور وارد کردیم

علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری با بیان اینکه «کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت» تشکیل شده است، گفت: برنامه‌های این کمیته ارتقاء تولید و کیفیت محصولات دامی در کشور است و با اجرای این برنامه میزان واردات خوراک دام و طیور 20 درصد کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در کشور آغاز شده ، گفت:‌محور این طرح در مورد کاهش وابستگی به خوراک دام و طیور جلوگیری از فروش خوراک خام به مرغداری ها و تبدیل آن به کنستانتره در کارخانه‌ها است.

رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت افزود:‌با تبدیل خوراک از قبیل جو، ذرت و سویا به کنستانتره حدود 13 درصد از پرت آن جلوگیری می‌شود. بخشی از نهاده که به صورت خام به مصرف دام می‌رسد بدون هضم از سیستم گوارش حیوان خارج می‌شود اما زمانی که به کنستانتره تبدیل می‌شود به طور کامل به استفاده دام خواهد رسید و به این ترتیب از مصرف بیشتر نهاده جلوگیری می‌شود.

برنامه دیگر کاهش وابستگی واردات خوراک دام اجرای مدیریت سنی در پرورش طیور گوشتی است. به طوری که طول دوره رشد طیور را از 45 روز و بیشتر به 37 روز می‌رسانیم که موجب کاهش 5 درصدی مصرف نهاده‌ خواهد شد.‌

وی تاکید کرد:‌برنامه دیگر این است که سرانه مصرف مرغ را که به 32 و نیم کیلوگرم رسیده و دو برابر میانگین جهانی است اجازه ندهیم فراتر از برود زیرا افزایش بیش از این  میزان در دیگر حلقه‌های زنجیره هم تاثیر می‌گذارد.

ماکنعلی گفت: به عنوان مثال سالانه 9 و نیم میلیون تن واردات ذرت انجام می‌شود که با اجرای این طرح حدود 20 درصد کاهش واردات خواهیم داشت.

به گزارش فارس، ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان خوراک دام و طیور در جهان است. بیش از 70 درصد وابستگی به و اردات دارد و در ذرت نیز بیش از 90 درصد وابسته است. سالانه 126 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود اما در محصولات اساسی مانند خوراک دام و طیور و دانه‌های روغنی حجم گسترده واردات و وابستگی را داریم.

*جایگاه هفتم ایران در تولید مرغ در جهان

وی به موفقیت ایران در تولید مرغ اشاره کرد و گفت:‌ایران با تولید 2.7 میلیون تن از این محصول جایگاه هفتم دنیا را دارد و سرانه مصرف این محصول در کشور 32 کیلوگرم است که دو برابر میانگین جهانی است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین به جایگاه نهم ایران در تولید تخم مرغ اشاره کرد و گفت:‌سالانه یک میلیون و 40 هزار تن از این محصول در کشور تولید می‌شود.

ماکنعلی تاکید کرد این جایگاه مهم در جهان پس از تلاش تولید کنندگان به مراقبت‌های بهداشتی برمی‌گردد که با بیماری‌های آنها به خوبی مقابله شده و با تزریق مناسب واکسن‌ سلامت آنها تضمین شده است.

وی به افزایش 25 درصدی جمعیت دام نیز اشاره کرد که دلیل اصلی آن بارندگی‌های مناسب و بهبود وضعیت علوفه و مراتع بوده است.

*برنامه افزایش 30 هزار تنی گوشت قرمز در جامعه عشایر و کاهش 20 درصدی وابستگی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه افزایش 30 هزار تنی گوشت قرمز در قالب برنامه کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت اشاره کرد و گفت: در این طرح 23 هزار نفر از عشایر کشور را آموزش می‌دهیم تا به روش‌های جدید پرورش دام انجام دهند ضمن اینکه با برنامه‌هایی به دنبال کاهش هزینه‌های تولید به ویژه در جامعه عشایر هستیم.

به گزارش فارس، ایران سالانه حدود 860 هزار تن تولید گوشت قرمز دارد و حدود 150 هزار تن هم واردات انجام می‌دهد. افزایش 30 هزار تنی گوشت در جامعه عشایری ضریب وابستگی ما را به این محصول اساسی 20 درصد کاهش خواهد داد.

پیش از این سردار سیف مسئول بسیج عشایر کشور از ظرفیت ایجاد خودکفایی در گوشت قرمز توسط جامعه عشایر خبر داده بود.

ماکنعلی در مورد وجود داروهای رسوبی در گمرک گفت: پیگیری می‌کنیم این داروها به زودی ترخیص و مورد استفاده دامداران قرار گیرد.

وی همچنین گفت: برنامه ارتقاء کیفیت خوراک دام را هم به زودی ابلاغ می‌کنیم و در این زمینه تشکل‌های موازی ساماندهی شده‌اند.

*سیاست‌های ارز 4200 تومانی را وزارت صمت و بانک مرکزی تعیین می‌کنند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سؤالی که آیا ارز 4200 تومانی برای داروهای دامپزشکی حذف می‌شود؟ گفت: مسئول ارز بر اساس قانون وزارت صنعت معدن و تجارت و بانک مرکزی است و سازمان دامپزشکی هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

ماکنعلی افزود: در حال حاضر 75 درصد واکسن‌های طیور وارداتی اما 90درصد واکسن‌های دام داخلی است. ولی ماده اولیه آن وارد می‌شود.

*نهاده تراریخته وارد می‌شود؟

وی در پاسخ به اینکه آیا نهاده‌های دامی وارداتی تراریخته هستند، گفت: نهاده‌ها قبل از ورود با پروتکل‌های بهداشتی ما باید مطابقت داشته باشد و پس از ورود نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات مختلف روی آن انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور  در پاسخ به اینکه آیا اگر تراریخته بودن آن محرز شد عودت می‌دهید، گفت: طوری برنامه‌ریزی می‌شود که نیاز به برگشت و عودت آن نباشد.

ماکنعلی گفت: 83 درصد از ذرت تولیدی در جهان تراریخته است.

وی در پاسخ به این سؤال که دلیل پلمب مراکز دامپزشکی سطح شهر چه بوده و آیا بازگشایی خواهند شد، گفت: به دلیل بیماری کووید 19 این مراکز توسط شهرداری پلمب شده و پیگیری می‌کنیم که با رعایت ملاحظاتی این مراکز باز شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا