میزان آورده خیرین مدرسه ساز دو برابر شد

ریال نیوز : رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت : علیرغم اوضاع نامناسب اقتصادی، میزان آورده خیرین و مشارکت آنها در سال ۱۴۰۱ دو برابر شده است ولی به علت افزایش قیمت‌ها مقدار ساخت و ساز افزایشی نداشته است.

به گزارش ریال نیوز ، دکتر ناصر قفلی با بیان این که طبق آخرین گزارش حدود ۲۰۰ هزار کلاس درس توسط خیرین مدرسه ساز در سراسر کشور ساخته شده است افزود : واقعا شرم آور است بگویم الان هزینه ساخت هر کلاس چقدر شده به طور میانگین هزینه هر کلاس اکنون برای خَیّر ۱ میلیارد تومان شده. البته مدارس روستایی ارزان تر تمام می شود.

وی با بیان این که با وضع فعلی پیشنهاد جامعه خیرین این هست که مدارس را با متد “سبک سازی” بسازیم اظهار داشت : سبک سازی، هم ارزان تمام می شود و هم سریع ساخته می شود. اگر بخواهیم مدرسه ای را به روش سنتی و متداول بسازیم معمولا ۱ تا ۲ سال زمان می برد و هزینه بر است اما در روش سبک سازی کاهش مناسبی را شاهد هستیم.

وی درباره تعداد کمبود مدرسه در سطح کشور گفت : دانش‌آموزان ما حدود ۱۶ میلیون نفر هستند که از این جمعیت حدود ۱میلیون نفر از مهاجرین افغانستانی می‌باشند. تعداد کسری کلاس درس مورد نیاز این دانش‌آموزان حدود ۲۵۰۰ مدرسه است که هزینه ساخت آن حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با اشاره به این که در حال حاضر ۵ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم برای مدارسی که خیرین سهم خودشان را پرداخت کرده اند اما دولت هنوز نتوانسته این موارد را تکمیل کند و در حال تصویب بودجه ای برای این موضوع در مجلس است تصریح کرد : مبلغ آورده خیرین در سال گذشته(۱۴۰۰) ۴ هزار میلیارد تومان و در سال جاری(۱۴۰۱) ۸ هزار میلیارد تومان بوده است. پیشنهاد بنده به وزیر آموزش و پرورش تخصیص بودجه نقدی به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. ایشان  قول داده‌اند حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اختصاص بدهند. امیدوارم این بودجه را به صورت وجه نقد بپردازند و مانند برخی اوقات که به صورت اوراق این پرداختی صورت می گرفت، انجام نشود، چرا که اوراق سه ساله حدود ۵۰ درصد افت ارزش پیدا می کنند و به همین علت پیمانکاران هم حاضر به همکاری نیستند و البته اوراق باعث افزایش قیمت مصالح نیز می شود.

وی درباره وضعیت سرمایه اجتماعی جامعه خیرین و میزان مشارکت‌ها گفت : علیرغم اوضاع نامناسب اقتصادی میزان آورده خیرین و مشارکت آنها در سال ۱۴۰۱ دو برابر شده است. به عنوان مثال میزان آورده خیرین استان اصفهان در سال گذشته(۱۴۰۰) ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال جاری ۱،۵۵۰ میلیارد تومان بوده است (یعنی ۵۰۰ درصد افزایش). بنده در ابتدای امر و با توجه به اوضاع نامناسب قیمت‌ها در سال جاری(۱۴۰۱) نگران کاهش میزان آورده خیرین بودم. اما طی جلساتی که با خیرین در استان ها داشتیم با افزایش آورده‌های ۷۰%، ۱۰۰% و ۲۰۰% روبه‌رو شدیم.اما نکته ای که در این میان است علیرغم افزایش مبلغ آورده‌ها به علت افزایش قیمت‌ها مقدار ساخت و ساز افزایشی نداشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا