کمک حرفه‌ای به بنگاه‌ها برای نفوذ به بازارهای جهانی

ریال نیوز : مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری دومین نشست کمیته راهبری پروژه مشترک با مرکز بین‌المللی تجارت (ITC) با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و مرکز بین‌المللی تجارت و نمایندگان دستگاه‌های داخلی خبر داد.

به گزارش ریال نیوز، میرهادی سیدی با بیان این خبر گفت: در این نشست مروری بر اقدامات انجام شده در قالب این پروژه صورت گرفته و برنامه اقدامات آتی به تصویب خواهد رسید.

وی با بیان این که سازمان توسعه تجارت در سال 1395به منظور بهره‌مندی از توان تخصصی کارشناسان بین‌المللی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور، تفاه‍‌م‌نامه‌ای را با مرکز بین‌المللی تجارت (ITC) منعقد کرد، افزود: اجرای این تفاهم‌نامه در اواخر سال 1397 و پس از تخصیص بودجه لازم از سوی اتحادیه اروپا به مرکز بین‌المللی تجارت برای ارائه کمک‌های تخصصی به سازمان توسعه تجارت، امکان‌پذیر شد.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: فعالیت‌های متنوعی در قالب این پروژه مشترک تدوین شد که طی دو سال اخیر و با حضور ذی‌نفعان متنوع و کمک فنی کارشناسان مطرح بین‌المللی در حوزه‌های مختلف در حال اجرا بوده است. یکی از کلیدی‌ترین فعالیت‌های پروژه، تدوین استراتژی ملی صادرات با حضور و مشورت جدی بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط بوده است.

سیدی ادامه داد: بر همین اساس در سال 1398 از بین موارد پنجگانه فوق فرایند «تدوین استراتژی ملی صادرات» آغاز شد و در اواخر سال 1399 تدوین این استراتژی به اتمام رسید و مجلدات 7 گانه آن نهایی شد.

وی افزود: استراتژی ملی صادرات با مشارکت بخش دولتی و بخش خصوصی و با بهره‌مندی از توان تخصصی مرکز بین¬المللی تجارت تدوین شده است و در واقع نتیجه حاصله مورد اجماع این سه بخش است. به همین جهت از این منظر دارای اهمیت و شایسته توجه است.

به گفته مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در استراتژی ملی صادرات 359 اقدام عملی توصیه شده است که این اقدامات با کمک مرکز بین المللی تجارت و هدایت سازمان توسعه تجارت و مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت گردشگری، وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات در طول 5 سال 1400 الی 1404 به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

سیدی ادامه داد: از دیگر ارکان پروژه می‌توان به حمایت از سازمان توسعه تجارت ایران برای خدمت‌رسانی موثر به بنگاه‌های کوچک و متوسط، ارتقای ظرفیت‌های تجاری بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین کمک به موسسات و سازمان‌های ارائه کننده خدمات به کسب و کارها، توسعه زنجیره‌های ارزش و همچنین تسهیل تجارت و حمایت از کارآفرینی جوانان اشاره کرد.

وی افزود: فعالیت‌های دیگری نیز در پروژه برنامه‌ریزی شده است که می‌تواند دارای نتایج عملی برای توسعه صادرات کسب و کارهای صادراتی ایرانی باشد. در این مورد می‌توان به نشست تجاری مجازی مشترک ایران و اتحادیه اروپا با حضور بیش از 3400 شرکت کننده از ده‌ها کشور جهان که در زمستان سال 1399 برگزار شد، اشاره کرد.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از دیگر فعالیت‌های عملی می‌توان به ارایه کمک حرفه‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی مستعد جهت ورود و نفوذ به بازارهای صادراتی منطقه و اروپا با تمرکز ویژه بر بازارهای کشورهای CIS، ایتالیا و آلمان اشاره کرد.

سیدی افزود: در این برنامه شرکت‌های ایرانی مستعد با هدایت شرکت‌های بین‌المللی حرفه‌‎ای، آموزش داده می‌شوند و با حضور در بازار هدف در نشست‌های B2B با شرکت‌های مورد علاقه خود در آن بازار شرکت کرده و تلاش می‌کنند از این طریق نسبت به نفوذ و ورود به بازار هدف اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مدیر پروژه از مرکز بین‌المللی تجارت در تهران به سر می‌برد تا در نشست‌هایی که با تجار و فعالان اقتصادی درگیر در امر تجارت برگزار می‌شود، شرکت کرده و با نیازها و نقطه نظرات آنها آشنا شده و بر اساس آن بتواند هدایت پروژه به سمت پوشش دادن هر چه بیشتر به نیازهای واقعی تجار را عملی کند.

گفتنی است در همین راستا سازمان توسعه تجارت نسبت به برگزاری دومین نشست کمیته راهبری این پروژه با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و مرکز بین المللی تجارت و نمایندگان دستگاه‌های داخلی در روز دوشنبه مورخ 22 آذرماه اقدام خواهد کرد. در این نشست مروری بر اقدامات انجام شده در قالب این پروژه صورت گرفته و برنامه اقدامات آتی به تصویب خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا