ازدواج های موفق ثمره جامعه سالم است

اختصاصی/ ریال نیوز، مریم عباسی روانشناس بالینی در حوزه ی مشاوره خانواده و زوجین است. او درباره شرایط فعلی ازدواج و نیز انتخاب یک زندگی مشترک با خبرگزاری ریال نیوز به گفت و گو پرداخته است که در زیر می خوانیم.

_فکر می کنید نقش خانواده ها برای ازدواج پسرها باید چگونه باشد ؟

خانواده ها طبق رسوم گذشته ما ایرانیها در پیداکردن گزینه ی مناسب و معرفی مورد و انتخاب برای ازدواج پسرها نقش مهمی را ایفا می کنند که این موضوع  می تواند یکی از راههای یافتن همسر باشد؛ البته با شناخت کافی بعد از معرفی خانواده ، و نقشی که خانواده ها در این بین بایستی داشته باشند. باتوجه به شرایط و خواسته ی پسرشان و مناسب با فرهنگ و موقعیت وموارد دیگر که در بحث ازدواج اهمیت دارند معارفه ی ابتدایی را داشته باشند و برای شناخت به فرزندانشان اجازه ی معاشرت و آشنایی بدهند

 _متاسفانه فضاسازی رسانه های غربی باعث شده برخی از جوانان الگوها و معیارهای غربی را برای ازدواج در پیش بگیرند. آیا الگوبرداری از معیارهای غربی تهدیدی برای جامعه ما نیست؟

تفاوت فرهنگی ، اجتماعی ،حتی تفاوت مذهبی ، اعتقادات و  آداب و رسوم کشور ما در قیاس با غرب نشان دهنده ی بارز این مطلب است که معیارهای غربی ،الگوهای مناسبی برای جامعه ی ما خصوصا در زمینه ی ازدواج جوانان است . زمانیکه ما برای ازدواج دو نفر از تشابه فرهنگی خانواده سخن می گوییم؛ بنابراین الگو برداری از جامعه ی غربی کاملا در تناقض با این مسئله است.

 _ برای  پایان دادن به این وضع و داشتن جامعه ای سالم چه باید بکنیم؟

داشتن جامعه ای سالم یک تعریف کلی است و مستلزم داشتن شرایط و بستری مناسب جهت پیشرفت ،سلامت فکری ،الگو سازی مناسب و… است. بحث مورد نظر ما نگاه به ازدواج های موفق است . برای فراهم سازی این بستر  فعالیتهای  فرهنگی ،  اقدامات سیاسی و اجتماعی در حوزه های مختلف و مرتبط را می طلبد .

_اینکه گفته می شود جامعه ایرانی افسرده است و میزان خودکشی در جوامع شهری آن افزایش یافته، درست است؟

تقریبا باید به این سوال در زمینه ی افسردگی که مثل بیماریهای واگیر و مسری در حال سرایت و شیوع زیادی است، پاسخ مثبت داد. البته خودکشی در افسردگی های شدید در واقع نمایان می شود. متاسفانه با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و درگیریهای مردم جامعه و نرسیدن به خواسته هایشان این مسئله درجامعه ی ایرانی کاملا قابل توجه و چشمگیر است .عدم شاد بودن مردم جامعه ، پرخاشگری و ناامیدی ،بی هدف بودن ،پریشانی و..همه نشانگر این موضوع است.

_یکی دیگر از مشکل هایی که اغلب امروزه در جوامع شهری مشاهده می شود، مساله طلاق عاطفی است، لطفا در این خصوص نیز توضیح هایی بفرمایید که طلاق عاطفی اغلب چرا به وجود می آید و علت و ریشه اصلی ایجاد آن چیست؟

 طلاق عاطفی در واقع بین زوجینی که در کنار هم زندگی می کنند ولی جدایی و گسستگی عاطفی وصمیمیت بین آنها اتفاق افتاده و باوجود زندگی زیر یک سقف فقط همدیگر را تحمل می کنند ؛این جدایی ها ریشه بی محبتی ،بی توجهی ، عدم وجود گفتگوی موثر صمیمانه ،عدم وجود رضایت زناشویی وجنسی و… است که کم کم بوجود می آید و منجر به سرد شدن از همدیگر و ریشه در زندگی زوجین می دواند تا جایی که به طلاق عاطفی می انجامد.

_ برای پیشگیری از ایجاد این نوع طلاق چه باید بکنیم؟

هر چیزی برای حفاظت از سلامت ، شادابی ، کیفیت نیاز به مراقبت و همراهی دارد. زندگی زناشویی یک رابطه ی دو طرفه ای است که دائما نیاز به مراقبت و محافظت دارد و همچنین آگاهی از چگونگی مراقبت ؛ بنابراین با توجه کردن به یک رابطه از طرف هر یک از زوجین  برای بهبود و افزایش کیفیت رابطه و تلاش برای حفظ و نگهداری صمیمیت ، عشق و همراهی می توان از سرد شدن رابطه ی زناشویی جلوگیری کرد و بالعکس با گذشت زمان بر احساس آرامش و دلبستگی افزود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − دو =

دکمه بازگشت به بالا