انتخابات آمریکا چه تاثیری بر تجارت ایران دارد؟

به گزارش ریال نیوز،شریف نظام مافی در مورد تاثیرات انتخاب ترامپ یا بایدن بر بخش تجارت ایران اظهار کرد: در کوتاه‌مدت تاثیری بر تجارت ایران ندارد اما در بلند مدت حضور آقای ترامپ یا بایدن تاثیرگذار است چراکه طرز فکر و کار آنها تفاوت دارد. این دو گروه در نکات مختلف از جمله تجارت و کار کردن با ایران هم‌عقیده نیستند. البته می‌شود گفت در اصل باهم تفاوتی ندارند چون سیاست‌های مشترک زیادی دارند، اما اگر آقای بایدن پیروز شود، نتایج تجاری آن را در نیمه دوم سال 20-2021 می‌بینیم.

وی افزود: حضور آقای بایدن تا حدودی به نفع ایران خواهد بود، به خصوص در مورد مواد اولیه، بذر، غلات و دارو. البته باید توجه داشت که با تحریم‌های کنونی شرکت‌های بزرگ در هراس خواهند بود چون ممکن است چهار سال دیگر آقای بایدن دیگر رای نیاورد. به همین دلیل می‌شود گفت تفاوت چشم‌گیری را نخواهیم دید. اما در مورد کالاهای بشردوستانه، غلات، دارو و تجهیزات پزشکی شاید تغییرات مشهودی صورت بگیرد.

نظام مافی تصریح کرد: با اینکه کالاهای بشردوستانه مشمول تحریم نمی‌شوند ولی تحریم‌های بانکی به خصوص پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی روی آنها تاثیر دارد. پیش‌بینی من این است که اگر دولت بایدن روی کار بیاید، پول‌های بلوکه شده ایران را نسبتا سریع آزاد کند و این پول‌ها را در یک سازوکار مالی مثل سازوکار مالی سوییس واریز کنند تا ایران بتواند نیازهای خود را در زمینه غلات و داروهای پزشکی رفع کند، به خصوص با آمدن واکسن کرونا تا اواخر امسال یا اوایل سال بعد بتوانیم آن را تهیه کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و سوییس با اشاره به پول‌های بلوک شده ایران گفت: پیش‌بینی اینکه آزاد شدن پول بلوکه شده ایران به چه شکل خواهد بود و اینکه آیا همه پول‌ها را باهم آزاد می‌کنند یا پله پله، دشوار است. ولی ما مخارج زیادی به خصوص در زمینه دارو خواهیم داشت، در اواخر سال جاری یا اوایل سال میلادی هزینه بالایی برای دریافت واکسن کرونا داریم. نیاز به یک سازو کار داریم که پول پرداخت و دارو وارد شود، فکر می‌کنم یکی از سازوکارهایی که می‌تواند کمک کند؛ سازوکار بشردوستانه دولت سوییس است.

وی اضافه کرد: اگر آقای بایدن پیروز شود اثرات مشهودی روی کانال مالی بشردوستانه سوییس خواهد داشت. یعنی پول‌هایی بلوکه شده در کره جنوبی، ژاپن، چین و عراق به این کانال واریز و خریدهای ایران به خصوص در زمینه کرونا انجام شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و سوییس اظهار داشت: از آنجا که ایران صادراتی به سوییس ندارد، پول بلوکه شده‌ای در سوییس نداریم. در کشورهایی پول ایران بلوکه شده که صادرات نفتی نیز داشت مثل؛ چین، کره جنوبی و هند یا صادرات برق به عراق.

وی در پایان افزود: اگر انتخابات با پیروزی بایدن همراه باشد، نباید انتظارات غیرمنطقی داشت چراکه اصول سیاست آنها یکسان است. البته در این صورت ما چند ماه سخت تا تحویل دولت در ماه ژانویه پیش‌رو داریم. اما اگر ترامپ انتخاب شود، سیاست‌هایی که طی این چهارسال اعمال کرده را دنبال خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا