تولید بیش از 25میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی در نیروگاه شهيد رجایی قزوین

ریال نیوز : مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی قزوین: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا کنون این نیروگاه با تولید 25میلیارد و 310 میلیون کیلو وات ساعت انرژی نقش مهمی در پایداری شبکه سراسری ایفا کرده است.

به گزارش ریال نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی، ابوالفضل موتابها ، مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی قزوین در تشریح خبر دستاوردهای دولت سیزدهم از 12 مرداد ماه 1400 تاکنون اظهارداشت: صنعت تولید برق کشور، بابیش از ۹۸ درصد آمادگی نیروگاه ها در تولید مستمر و پایدار انرژی الکتریکی ،کارنامه موفق و درخشانی را در عبور موفقیت آمیز از اوج مصرف برق در تابستان سال جاری و سال 1401 ارائه کرده است که در این اقدام ارزنده و جهادی، نقش نیروگاه شهید رجایی بسیار با اهمیت بوده است.

این مسئول در خصوص افزایش آمادگی تولید نیروگاه شهیدرجایی در سال 1401و همچنین مقایسه با سال 1400نیز تصریح کرد : در سال1401میزان آمادگی واحد های بخاری و سیکل ترکیبی این نیروگاه با 12میلیارد و505 میلیون و 836 هزار کیلو وات ساعت، نسبت به سال 1400، حدود 2 درصد رشد داشته و همچنین در ۵ماهه نخست سال۱۴۰۲بارشد ۲/۷درصدی همراه بوده است.

خودکفایی در ساخت قطعات وتجهیزات
موتابها با اشاره به رشد توانمندی‌های داخل کشور در صنعت برق بیان کرد: بیش از۹۵ درصد تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور تولید می‌شود‌ و تجهیزات اصلی نیروگاه مانند‌ ژنراتورها، کمپرسور،ترانس های اصلی قدرت و…‌‌ با توانمندی نیروهای داخلی تولید می‌شوند و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید که در حال نصب است همگی بومی سازی شده که افتخار بزرگی برای کشور است‌.

رئیس هیات مدیره نیروگاه شهیدرجایی نیز درخصوص ساخت قطعات در نیروگاه شهیدرجایی افزود: در پی اعلام نیاز به قطعات و تجهیزات کاربردی در واحدهای سیزده گانه این شرکت نیز، متخصصان اداره ساخت داخل، در این بازه زمانی اقدام به نقشه برداری و طراحی تعداد بیش از 11 هزار قطعه مورد نیاز نمودند که پس از ساخت، در واحد ها مورد استفاده قرار گرفت.

همکاری با شرکت های دانش بنیان
موتابها در خصوص همکاری این نیروگاه با شرکت های دانش بنیان نیز بیان داشت : ارتباط گستره این نیروگاه با شرکتهای دانش بنیان و دانشگاه های مطرح کشور جهت رفع نیازمندیهای نیروگاه از جمله ساخت الکتروموتورهای بزرگ 6.6 کیلوولت ، ساخت تجهیزات نوین از جمله دستگاه تست فلوی سوخت گاز و گازوئیل، طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی و … از اقدامات مهم این شرکت در دولت سیزدهم می باشد.

تعمیرات
مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی تأکید کرد: نیروگاه شهید رجایی از پیشتازان تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید های دوره‌ای در دولت سیزدهم بوده است‌ .

ایشان اضافه کرد: نیروگاه شهید رجایی در دولت سیزدهم 34 برنامه تعمیراتی اعم از 5 مورد تعمیرات اساسی، 4مورد نیمه اساسی و 25 مورد بازدید دوره ای مجموعاً بالغ بر 38 هزار فعالیت در واحدهای ۱۳ گانه اجرایی نموده که طی 24 ماه گذشته همه فعالیت های تعمیراتی این واحد ها با دقت و برنامه ریزی صحیح انجام شده است.

افتخار آفرینی در بازسازی کامل بویلر واحد شماره ۲ نیروگاه شهید بهشتی لوشان
موتابها از اقدام خاص و رفع محدودیت های تولید در بویلر واحد شماره دو نیروگاه شهیدبهشتی لوشان توسط متخصصان نیروگاه شهیدرجایی در دولت سیزدهم خبر داد و اظهار کرد: این اتفاق در سطح کشور برای اولین بار در بین نیروگاه های حرارتی صورت گرفته و تمامی مراحل اجرایی آن اعم از دمونتاژ، طراحی، ساخت و مونتاژ قطعات بویلر شماره دو نیروگاه شهید بهشتی لوشان به عهده نیروگاه شهید رجایی بوده که افتخار بزرگی برای کشور است‌ و هم اکنون این واحد در مدار تولید بوده و نقش مهمی در پیک تابستان سال جاری ایفا کرده است.

به گفته موتابها نیروگاه شهیدرجایی در صدور خدمات فنی ومهندسی به واسطه تخصص و توانمندی نیروی انسانی این شرکت همواره منشأ خیر بوده و به نیروگاه‌های داخلی و خارجی خدمت‌ رسانی کرده است.

گفتنی است نیروگاه شهیدرجایی قزوین با چهار واحد بخاری هر یک
به ظرفیت 250 مگاوات، 6 واحدگازی هر یک به ظرفیت123/4 و سه واحد بخارسیکل ترکیبی به ظرفیت 100/6مگاوات جمعا به ظرفیت 2042 مگاوات، نقش مهمی در حفظ و پایداری شبکه سراسری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − سه =

دکمه بازگشت به بالا