رئیس‌جمهور به فعالان اقتصادی ایران و کنیا چه گفت ؟

ریال نیوز : رئیس جمهور اراده هر دو دولت ایران و کنیا را گسترش روابط اقتصادی و تجاری دانست و از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور خواست که تحقق بخشیدن به این هدف را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش ریال نیوز ، سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا، با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط ایران با کنیا و دیگر کشورهای قاره آفریقا وجود دارد، گفت: اساسا آفریقا قاره ظرفیت‌هاست و یکی از مهمترین وظایف شما تجار و فعالان اقتصادی شناخت ظرفیت‌های متقابل است.

رئیس جمهور اراده سران ایران و کنیا را معطوف به ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین دانست و با اشاره به هدف‌گذاری انجام شده برای افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات تجاری در گام اول توسعه مناسبات افزود: امکان افزایش ۱۰ برابری حجم تبادلات تجاری با توجه به ظرفیت‌های موجود کاملا در دسترس است.

رئیسی با بیان این‌که دفاتر بازرگانی در دو کشور می‌توانند متکفل شناساندن ظرفیت‌های متقابل باشند، اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و فعال شدن خطوط کشتیرانی، ایجاد زمینه تسهیل رفت و آمد تجار و گردشگران میان دو کشور از جمله با راه‌اندازی خطوط هوایی، کاهش هزینه‌های تجاری با اصلاح تعرفه‌ها و برقراری تعرفه‌های ترجیحی و تسهیل ارتباطات پولی، مالی و بانکی میان ایران با کنیا و دیگر کشورهای آفریقایی از جمله زمینه‌های لازم برای گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری فیمابین است.

رئیس جمهور اراده هر دو دولت ایران و کنیا را گسترش روابط اقتصادی و تجاری دانست و از تجار و فعالان اقتصادی دو کشور خواست که تحقق بخشیدن به این هدف را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیسی با اشاره به بازدید خود از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا تصریح کرد: بازدید از این مرکز برای همه شرکت‌ها، فعالان اقتصادی و بخش‌های مختلف درمانی، پزشکی، کشاورزی و بخش‌های فعال در حوزه انرژی کنیا مهم است تا ببینند که ایران امروز، کشوری پیشرفته و فناور است و شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند محصولات دانش‌بنیان زیادی را تولید و استانداردسازی کنند، به شکلی که کاملا با محصولات کشورهای پیشرفته قابل رقابت باشد.

رئیس جمهور با بیان این که برخی از محصولات دانش‌بنیان ایرانی نسبت به کالاهای مشابه غربی با کیفیت بالاتر و هزینه کمتر تولید شده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین بخش‌ها برای تعاملات تجار و فعالان اقتصادی کنیا با ایران می‌تواند همین بخش تولیدات و محصولات دانش‌بنیان ایرانی باشد.

رئیسی با اشاره به جایگاه کنیا در شرق آفریقا و نیز جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا مابین منطقه خلیج‌فارس و آسیای میانه، گفت: ایران و کنیا از این جهت دارای اهمیت زیادی هستند چرا که روابط آنها یا یکدیگر صرفا جنبه دوجانبه ندارد، بلکه می‌تواند به ارتقای روابط منطقه‌ای و حتی بین‌المللی نیز بینجامد.

رئیس جمهور افزود: ضرورت دارد وزارتخانه‌های متولی در این زمینه‌ها در کشورهای ایران و کنیا با فعالیت مضاعف از فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور حمایت کنند تا روابط فیمابین روز به روز توسعه بیشتری پیدا کند.

رئیسی در پایان با ابراز خرسندی از حضور در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور و مشاهده اراده آنها برای ارتقای تعاملات فیمابین، از همه دست‌اندرکاران برگزاری این نشست نیز قدردانی کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =

دکمه بازگشت به بالا