حمایت عربستان از رای دادگاه لاهه علیه اسرائیل

ریال نیوز : عربستان با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به صدور رای دیوان لاهه علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که قاطعانه اقدامات اسراییل را محکوم می‌کنیم.

به گزارش ریال نیوز، در واکنش به صدور رأی دیوان لاهه علیه رژیم صهیونیستی، وزارت امور خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه خود تاکید کرد: «از آنچه در دیوان دادگستری بین‌المللی صادر شد، حمایت می‌کنیم و اقدامات رژیم اشغالگر اسراییل را قاطعانه محکوم می‌کنیم.»

«جوآن دونوگو»، قاضی دادگاه لاهه عصر امروز در جلسه صدور حکم درباره شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی درباره وقوع نسل کشی در غزه، تاکید کرد: ما به شدت درباره ادامه کشته شدن غیرنظامیان در نوار غزه نگران هستیم.

در جریان جلسه صدور حکم دادگاه لاهه، رژیم صهیونیستی بارها و بارها به دلیل استفاده از زور در غزه، اظهارات تحریک‌کننده مقامات ارشد رژیم صهیونیستی که با هدف سلب شأن انسانیت از فلسطینیان و تحریک جامعه جهانی مطرح شده و همچنین به‌دلیل کشتار ده‌ها هزار نفر و مجروح کردن بیشمار غیرنظامی بیگناه در باریکه غزه، به شدت هدف انتقاد قرار گرفت.

همچنین وزارت خارجه آفریقای جنوبی تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون و نقطه عطفی مهم در جستجوی عدالت برای ملت فلسطین است.

در بیانیه وزارت خارجه آفریقای جنوبی آمده است: شورای امنیت سازمان ملل متحد اکنون به طور رسمی از حکم دادگاه مطلع خواهد شد. حق وتو برخی کشورها نمی‌تواند مانع برقراری عدالت بین‌المللی شود به ویژه در بحبوحه شرایط غزه که هر لحظه به واسطه اقدامات اسراییل و نقض کنوانسیون نسل‌کشی، وخیم‌تر می‌شود.

در این بیانیه تاکید شده است: کشورهای ثالث هم‌اکنون گوش به زنگ وجود خطر جدی نسل‌کشی علیه مردم فلسطین در غزه هستند و در نتیجه به منظور جلوگیری از نسل‌کشی اسراییل و حصول اطمینان از اینکه خودشان از طریق کمک و مشارکت در ارتکاب نسل‌کشی، ناقض کنوانسیون نسل‌کشی نیستند، باید به طور مستقل و آنی اقدام کنند. این مساله قطعاً تمام کشورها را نسبت به توقف تأمین بودجه و تسهیل اقدامات نظامی اسراییل که بر پایه منطق، نسل‌کشی است، ملزم می‌کند.

از سوی دیگر، به‌دنبال صدور حکم تاریخی دیوان بین‌المللی کیفری علیه رژیم صهیونیستی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از این رژیم به اتهام نسل‌کشی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اعضای کابینه‌اش دستور داد تا از اظهار نظر و واکنش به این حکم خودداری کنند.

تزاچی هانگبی، رییس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دستور نتانیاهو را به اعضای کابینه منتقل کرده و از آنها خواسته است که تا زمان صدور موضع کابینه درباره این موضوع، از اظهار نظر علنی اجتناب کنند.

آهارون باراک، قاضی اسراییلی در اظهارنظری مستقل نوشت که «هرچند معتقدم که اتهام نسل‌کشی هیچ جنبه عقلانی ندارد» اما به دو مورد از احکام دادگاه لاهه رأی داده است. به گفته باراک، او درباره حکم دادگاه لاهه مبنی بر الزام تل آویو به اجتناب از تحریک عمومی و حصول اطمینان از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه، رأی مثبت داده است.

منبع : مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا