استقلال بانک مرکزی حیاتی است

به گزارش ریال نیوز به نقل از رادیو، طهماسب مظاهری، استقلال بانک مرکزی را حیاتی دانست و با بیان این که این موضوع، می‌تواند دیگر وظایف را نیز تحت الشعاع قرار دهد، افزود: وظیفه و مسئولیت بانک مرکزی در همه کشورها، حفظ ارزش دارایی هایی است که به صورت سپرده بانکی و پول در اختیار آنها قرار دارد که این امر، مقابله با تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها در جامعه تعریف می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: اصلی که باید در ریاست و مدیریت و سیاستگذاری بانک مرکزی رعایت شود، این است که در عین حال که پیشنهاد انتصاب رییس بانک مرکزی یا شورای پول و اعتبار به عهده رئیس دولت است، اما رئیس بانک مرکزی پس از انتخاب و انتصاب، باید با دولت به عنوان یک مشتری و فرد عادی برخورد کند.

مظاهری ادامه داد: اگر رئیس بانک مرکزی این هنر و رئیس دولت نیز این سعه صدر را داشته باشد تا زمانی که به عنوان متقاضی پول به نظام بانکی مراجعه می کند، رئیس بانک با رئیس جمهور به عنوان یک مشتری برخورد کند، لذا با ایجاد چنین ساختاری می‌توان استقلال بانک مرکزی را رقم زد.

وی تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی به این معنا است که این بانک امور خود را با حفظ ماموریت بر اساس صلاح دیدش انجام دهد و از طرف دولت، نهادها و افراد دیگر وظایفی به آن تحمیل و تکلیف نشود که در این صورت می توان استقلال بانک مرکزی را تعریف کرد.

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به این که در چند ماه اخیر در خصوص سیاست های ارزی تنها گوشه کوچکی از استقلال بانک مرکزی دیده شده، توضیح داد: بر اساس تصمیم ستاد هماهنگی سران قوا با بانک مرکزی اجازه داده شد که آنچه که در مورد سیاست‌های ارزی صلاح می داند را عملی کند که این امر موجب ایجاد آرامش در بازار ارز شد.

مظاهری  افزود: در دورانی که رئیس جمهور منافع مردم را بر نیازهای دولت ترجیح می داد و رئیس کل بانک مرکزی، با استدلال و منطق شرایط انجام یا عدم انجام برخی امور را برای رئیس جمهور توضیح می داد، رئیس جمهور هم به دلیل مصلحت مردم شرایط را می پذیرفت بسیاری از مسائل حل می شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: سیاست های ارزی، کنترل نقدینگی و سود بانکی سه محوری است که بانک مرکزی با اقتدار و استقلال باید کنترل کند و اجازه ندهد که کنترل این امور از حیطه وظایفش خارج شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − ده =

دکمه بازگشت به بالا