واکنش رئیس انجمن مجموعه داران به طرح خرید و فروش گنج ها در مجلس

ریال نیوز : رییس انجمن مجموعه داران ایران دربارۀ طرح مجلس با عنوان «استفاده بهینه از اشیاء باستانی و گنج‌ها» اظهار داشت: اموال تاریخی کشور شناسنامه و هویت مردم آن کشور است. و به هیچ وجه قابل خرید و فروش نیست و تنها بحث ارزش مادی آنها در بین نیست.

به گزارش ریال نیوز ، منوچهر لطفی ادامه داد: ما در زمینه حفظ آثار و اموال فرهنگی، هنری و تاریخی قانونی داریم که در مرداد هزار و سیصد و هشتاد و چهار به تصویب هیئت وزیران رسیده و وزارت میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها دستورالعمل اجرایی این طرح را چند سال پیش به هیئت وزیران ارجاع داده است و به نظر این انجمن یکی از مترقی ترین قوانین اشیاء تاریخی در جهان است. به این صورت که تمام مجوزهای اعمال قانون حفظ و نگهداری از اموال فرهنگی و هنری را تبیین کرده است و همه ملزم به تبعیت از این قانون هستیم. وی یادآور شد: جای تعجب است که مجلس محترم بدون اینکه موارد قانونی این موضوع را در نظر بگیرد و تحقیقات کارشناسی داشته باشد، این طرح را در مجلس مطرح میکند و باید قبل از طرح این موضوعات به قانونی که وجود دارد و به صراحت مشخص کرده است که دولت مالکیت اموال باستانی را در دست دارد و هیچ شخصی نمیتواند آنها را نگهداری کند، اشاره کند و تاکید کند که این اشیا باید در موزه‌های دولتی نگهداری و حفاظت شوند.

وی افزود: در کنار اشیاء باستانی، اشیایی وجود دارد که مربوط به صد الی دویست سال اخیر هستند که تملک آنها مجاز است و طبق نظر انجمن مجموعه داران ایران این دسته از اشیاء مجاز نباید از کشور خارج شده و باید در مجموعه‌های شخصی و موزه‌های خصوصی نگهداری شوند و به ثبت میراث فرهنگی برسند تا برای نسل‌های بعدی حفظ و نگهداری شود. لطفی ادامه داد: وقتی روی اشیاء مجاز تا این اندازه حساسیت وجود دارد دیگر جایی برای خرید و فروش اشیاء تاریخی وجود ندارد و ما مجموعه داران به عنوان میراث بانان کشور توانسته‌ایم این اشیا را با جان و دل نگه داریم و بعد به یکباره میبینیم در مجلس بحث خرید و فروش آثار مطرح میشود که بسیار جای تعجب و شگفتی و نگرانی دارد و من امیدوارم که نمایندگان فهیم مجلس هرگز به این طرح رأی ندهند و مردم و مسئولان کوشا و هوشیار باشند و قوانین موجود را بدرستی اجرا کنند. رئیس انجمن مجموعه داران ایران متذکر شد: مجموعه داران کشور بخشی از جامعه ایران هستند که بدون چشم‌داشت و بدون انگیزۀ مالی و تجاری با ذوق تمام و عاشقانه این اشیا را با هزینه‌های شخصی خود حفظ و نگهداری میکنند و اغلب این آثار در موزه‌های خصوصی نگهداری می شوند.

وی در پایان گفت: خوشبختانه با قانون اعطای مجوز موزه‌های خصوصی از سوی اداره کل موزه‌ها این امکان وجود دارد که این اشیا در موزه‌های خصوصی نگهداری شده و به نمایش درآیند و برخی از مجموعه داران نیز مجوزهای لازم را برای نگهداری این اشیاء مجاز در منزل شخصی‌شان اخذ کرده و امروز مجموعه داران کشور افتخار میکنند که اشیاء فوق را ثبت میراث فرهنگی کنند تا علاوه بر اینکه حفظ شوند از سرقت نیز در امان مانده و وراث این اشیا را تقسیم نکنند و چنین انگیزه‌هایی در مجموعه داران آنها را به عنوان میراث بانان و حافظان آثار فرهنگی، هنری و تاریخی پیشقدم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا