روزگار بی رونقی کفش دست دوز

ریال نیوز : مدیرعامل شرکت تعاونی کفاشان دست دوز تهران نسبت به تعطیلی این واحدهای صنعتی هشدار داد .

مهدی یعقوب پور در گفت‌وگو با ریال نیوز درباره وضعیت تولیدکنندگان کفش دست دوز گفت : این صنعت با قدمت ۵۰ساله و دارای ۵۷۰۰عضو کارفرمایی در عرصه تولید کفش چرمی و مصنوعی مردانه ،زنانه و بچگانه که در حال حاضر ۲۴۰۰ اعضای این تعاونی فعال این رشته هستند که هرکدام از این صنایع کوچک ‌که در غالب کارگاهی ونیمه صنعتی دست دوز در سطح تهران فعالیت مشغول می کنند.

وی با بیان این‌که این صنعت تلفیقی  از هنر دست وماشین آلات صنعتی کفش است افزود : هر کدام از این کارگاه ها با میانگین  ۱۵نفر استاد کار هنرمند کفش دست دوز بدون این‌که هیچ هزینه برای دولت داشته باشند بطور مستقیم و غیر مستقیم  با صنایعی مانند جعبه سازی ،چرم سازی ،زیره سازی ،بند،میخ ،تکسون ،چرم مصنوعی و … در ارتباط هستند. و این در حالی است که در حال حاضر این صنعت که قلب دوم در آنوتومی اندام یعنی پاپوش است حال روز خوبی ندارد و باید  تا دیر نشده به داد این صنعت رسید .

یعقوب پور با بیان این‌که ما توقع داریم وقتی هزینه ای برای دولت نداریم با این حجم بالای کار آفرینی و بدون هیچ امکانات دولتی که  تا به حال مشمول حال ما نشده ، دولت به داد این صنعت برسد اظهارداشت : بعد  اینهمه دم از حمایت از تولید زدن کافی است  کشور های دیگر را بررسی کنید که چقدر به صنایع کوچک بها می دهند مثل چین ،کره ،ژاپن وترکیه….. چرا چین شده قطب اول اقتصاد آسیا ،و مقام دوم جهان …. آیا اینها چنین رفتاری با صنایع کوچک داشته اند؟ .

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی کفاشان دست دوز تهران، تولید کننده با مشقت تولید می کند مواد اولیه خود را که هرروز با افزایش قیمت روبرو است تهیه می کند، چرا باید افکار کسب و کار ما وابسته به تغییرات دلار جهانی باشد؟ یعنی دلار بالا می رود افزایش قیمت شروع می شود وقتی با کاهش دلار مواجهه می شویم نه تنها کاهش نرخ اعمال نمی شود بلکه افزایش سر جایش باقی می‌ماند و  هیچ نظارتی روی قیمت ها و توزیع مواد اولیه صورت نمی‌گیرد  با این وضعیت تولید کار سختی شده مگر توان یک تولید کننده چقدر است که حقوق دستمزد را نقدی  را بپردازد ؟؟؟،بیشتر متریال کفش را نقدی بخرد؟؟ در حالی که  قسمت فروش محصول همیشه با چالش تسویه حساب  مواجه است تولید کنندگان  به چه شکلی می توانند با همه این عوامل و مشکلات که می خواهند این صنعت را نابود کنند بجنگند؟

وی با بیان این‌که تولیدی ها هم  یک توانی دارند و با این اوضاع ادامه کسب و کار سخت شده است تصریح کرد : متاسفانه وقتی یک کارگاهی بسته شود تبعات بعد آن ، معضلات اجتماعی از جمله فقر ،فحشا و نا امنی دامن‌گیر همه ما خواهد شد، بیایید به داد هم برسیم اینها ربطی به تحریم های ظالمانه آمریکا ندارد، ما خود تحریم هستیم .
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا