ابزارهای چینی ساختار مالی جهان را تغییر داد

به گزارش ریال نیوز، شایعاتی در ماه های اخیر مطرح شده است که در صورت درستی آن تاثیر شدید انفجاری را در سیستم مالی جهان خواهد داشت. اما این خبر در پاییز چند سال اخیر تکرار شده است. علت آن است که دلار ضعیف و ضعیف تر می شود اما درحال سقوط آزاد نیست زیرا همچنان ارز اصلی در تجارت جهانی و مهمترین ارز برای ذخیره سرمایه جهانی به شمار می رود. اما درک این شرایط برای بسیاری از اقتصاددانان سخت است زیرا به تدریج از میزان سیطره دلار بر اقتصاد کشورهای جهان کاسته می شود.

سقوط دلار روزی اتفاق خواهد افتاد اما این خبر بدی برای اقتصاد جهان است زیرا بسیاری از کشورها به دلار وابسته هستند.

حقایقی وجود دارند که باید به آنها توجه شود.

نخست آنکه ذخایر ارزی چین معادل 3112 میلیارد دلار رسیده است که از این مقدار 1300 میلیارد دلار آن مختص آمریکا است و رشد ذخایر فارکس کماکان ادامه دارد.

دوم، به گزارش شبکه خبری سی.ان.بی.سی آمریکا، در کوتاه مدت و احتمالا تا پایان سال 2021، یوان چین پس از دلار و یورو به سومین ارز ذخیره بزرگ جهان تبدیل می شود و از ین ژاپن و پوند انگلیس پیشی می گیرد.

سوم اینکه براساس اظهارات موسسه مورگان استنلی، حداقل 10 تنظیم کننده یا رگولاتوری (به عنوان مثال بانک مرکزی و موسسات نظارتی همچون فارکس) در سال 2019 یوان را به ذخایر ارزی خود اضافه کردند؛ از این نظر تعداد آنها به 70 مورد رسیده و در حال افزایش است.

مورد بعد اینکه طبق گزارش فدرال رزرو، اقتصاد ایالات متحده ممکن است بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی خود را تا پایان سال 2020 یا میانه های 2021 از دست بدهد. این درحالی است که انتظار می رود اقتصاد چین براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول رشد 1.3 درصدی را در سال جاری داشته باشد حال آنکه پکن رشد خود را 3.5 درصد برآورد کرده است.

پیش بینی می شود چین تنها کشوری در جهان باشد که رشد اقتصادی خواهد داشت و بقیه جهان به دلیل همه گیری کووید 19 دچار رکود خواهند ماند. افزایش تبدیل ذخایر ارزی کشورها و موسسات مالی به یوآن چین در سالجاری و سرعت افزایش آن در سال آینده حکایت از آن دارد که کشورهای جهان به فکر ثبات مالی هستند و برای اطمینان خاطر در آینده به سمت یوآن حرکت می کنند. به عنوان نمونه این اقدام از سوی روسیه به ویژه در زمینه کاهش بدهی های دلاری تا میزان 96 درصد دنبال شده است.

روسیه و چین در کنار بیشتر اعضای پیمان شانگهای سال ها است که در حال تجارت با ارزهای محلی یا یوان به ویژه در مبادلات مرزی هستند. آنها همچنین سوآپ ارزی با دیگر کشورها را نیز تقویت کرده اند زیرا این کشورها تلاش دارند از این طریق از چنگال آهنین تحریم های ایالات متحده فرار کنند.

درحالی که اقتصادهای غربی برای ادامه حیات دست و پا می زنند، چین خود را برای راه اندازی ارز بین المللی جدید آماده می کند؛ ارزی دیجیتال با پشتوانه طلا و احتمالا رمزنگاری شده RMB که به عنوان ابزار پرداخت بین المللی و ذخیره ارزی هم استفاده است در آینده معرفی جهانی خواهد شد. پول جدید دیجیتالی RMB اکنون در برخی شهرهای چین مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی هم در بر داشته است.

بانک چینی People’s Bank of China به تازگی اعلام داشت برنامه ریزی کرده است تا این ارز را برای استفاده در المپیک زمستانی 2022 مورد استفاده قرار دهد. اما انتظار می رود ارز چینی زودتر از آن زمان و در سال 2021 وارد بازار جهانی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا