لزوم دانش و تجربه در صنعت سراجی

ریال نیوز : کارخانه ای که هم اکنون 60نفر در آن کار می کنند.ظرفیت اشتغال 400نفر را خواهد داشت
هیچکس نمی تواند منکر نیاز بخش های مختلف تولید از جمله تولیدات صنف سراجی به استفاده از فناوری های نو و امکانات و تجهیزات مدرن شود.
سرعت قابل ملاحضه در تیراژتولید،کاهش هزینه ها و استفاده از نیروی انسانی تنها بخشی از مزایای استفاده ازتکنولوژی روز و تولید کالا ها به روش های صنعتی است.
(کارخانه برادران صادقی)یکی از واحد های تولید چمدان در ایران است که توانسته با تلفیق تجربه و دانش روز به عنوان اولین واحد تولیدی سراجی در کشور،گواهینامه استاندارد کارخانه ای اخذ کند.
این کارخانه محصولات خودرا با برند(اوماسو)به بازار عرضه می کند

گفتگوی ما با جلال صادقی مدیر عامل این کارخانه را در زیر می خوانید:

• چه شد که به فکر احداث این کارخانه ی صنعتی افتادید،و چندسال است که در این زمینه فعالیت می کنید؟

حدود 5سال پیش طی سفری به چین از 50 کارخانه چمدان سازی در این کشور و به این نتیجه رسیدم که ما باید فرایند تولید چمدان را از شکل سنتی خارج کرده و آن را بصورت صنعتی در آوریم،همین امر باعث شد تا این کارگاه را تاسیس کنیم وبا وجود تمام مشکلاتی که در چرخه تولید وجود دارد کار خودرا ادامه دهیم ما آمادگی داریم که تولیدات خودرا افزایش دهیم و خارج از کشور صادر کنیم.

• در کارخانه شما چه تعدادی نیروی کار مشغول به فعالیت هستند؟

60 نفر بصورت مستقیم دراین کارگاه مشغول به فعالیت هستند و همه ی آنها تحت پوشش بیمه ی تامین اجتماعی قرار دارند در ابتدا کارگران با فن سراجی آشنا نبودند ولی رفته رفته تحت آموزش قرار گرفتند و امروز به نیروی کار حرفه ای تبدیل شده اند.اگر حمایت لازم از ما صورت بگیرد،به جرات میتوانم بگویم کارخانه ای که هم اکنون 60نفر در آن کار میکنند،ظرفیت اشتغال400 نفر را خواهد داشت.

• کیفیت تولیدات شما در چه سطحی است؟
محصولات ما با برند(اوماسو)عرضه میشود،در بین تولیدات داخلی جزو بهترین ها است.ما اولین کارگاه تولیدی هستیم که توانسته ایم استاندارد کارخانه ای تولید چمدان را دریافت کنیم و به همین دلیل میتوانم بگویم محصولات تولیدی ما چیزی از برندهای خارجی کم ندارند.

• ظرفیت تولیدتان چقدر است؟

هروز 100سری 3 تایی تولید میکنیم که تعداد که این تعداد محدود 20 درصد مصرف داخلی و بازار را تامین میکند البته ظرفیت تولید ما بیشتر از این است و من معتقدم با حمایت و کمک اتحادیه و سایر دستگاه های ذیربط و رفع مشکل تهیه مواد اولیه میتوانیم تولیداتمان رابه 250سری در روز در مدل های مختلف افزایش دهیم،کارگران توانایی این میزان تولید را دارتد،اما برای تولید انبوه مشکل کمبود مواد اولیه داریم.

• چند درصد از مواد اولیه مورد نیاز شما خارجی است و چگونه آن را تهیه می کنید؟

حدود 80درصد مواداولیه محصولات ما خارجی است و آن را بیشتر از کشور چین وارد میکنیم،در تهیه این مواد گاهی اوقات در گمرک با مشکل روبرو میشویم،من معتقدم اگر تکنولوژی لازم برای تولید مواد اولیه به ایران وارد شود به مرور زمان کمبود این مواد نیز رفع میشود و ما میتوانیم به یکی از تولید کنندگان مواد اولیه محصولات سراجی تبدیل شویم.

• آیا برنامه ای برای صادرات محصولات خود دارید در این رابطه چه اقدامی صورت گرفته است؟

750سری چمدان برای استفاده حجاج عراقی به این کشور صادر کردیم که مورد استقبال آن ها قرار گرفت و طبق برنامه ریزی های انجام شده قصد داریم در آینده این روند را افزایش دهیم.ما محصولات خود را به دیگر کشور های همسایه نیز صادر میکنیم و از کشور چین چیزی کم نداریم،در صورت برخورداری از حمایت های صنفی و با پشتکار فراوان میتوانیم به یک صادر کننده بزرگ تبدیل شویم.

• بازار مصرف شما در چه شهرهایی است؟
تمام شهرستان ها و تهران از محصولات ما استفاده میکنند برند اوماسو را همه میشناسندو هم اکنون تولیدات ما جایگاه خود را در بازار داخلی بدست آورده است.

• به نظرشما مهمترین مشکلاتی که تولید کنندگان با آن مواجه اند کدام اند؟
مهمترین مشکل در این صنف وجود کارگاه های سنتی و زیر زمینی است.استفاده از صنعت و تکنولوژی روز دنیا در صنف سراجی و تولیدی های آن کمرنگ است. علاوه براین فضا و محیط نامناسب تولیدی ها سبب شده تا این مشاغل درمورد جذب نیروی کار ماهر موفقیت زیادی نداشته باشند نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده کیفیت کار را بالا میبرد و سبب میشود بهترین تولید مطابق با استانداردهای روز جهانی به بازار مصرف ارائه شود.به طور کلی میتوان گفت در تولید محصولات سراجی علم و تجربه باید در کنار هم باشند .

• به نظر شما برای حل مشکل کار گاه های سنتی و ورود تکنولوژی چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟راهکار علمی شما دراین ارتباط چیست؟
سراجی ،صنعت پردرآمد و ارزآوری است و به نظر من باید از تولیدکنندگان آن حمایت شود تا بتوانند بدون نگرانی از هدر رفتن سرمایه ی خود در این مسیر حرکت کنند .فضای پیشرفت در این صنعت با ورود فناوری مدرن و نیروی انسانی کارآمد شکل میگیرد و طبعا تولید مدرن و با کیفیت به تجهیزات و ماشین آلات جدید و به روز نیاز دارد.

• به عقیده شما برای حل مشکل آموزش نیروی انسانی چه باید کرد؟
لازم است افرادی که دراین صنعت تجربه دارند ازسوی اتحادیه به کشورهای مختلف اعزام شوند تا ضمن آشنایی با امکانات این کشورآموزش های لازم را فراگیرند،ایجاد رشته های تحصیلی مربوط به سراجی در دانشگاه و کارورزی دانشجویان در تولیدی ها و کارگاه های سراجی راهکار دیگری در این زمینه است.

• نظرشما درباره واردات محصولات سراجی ازدیگرکشورها چیست؟
واردات محصولات سراجی اگر به اندازه و پرکیفیت باشد،قابل قبول است،زیرا باعث رقابت در صنایع مشابه و پیشرفت آن میشود.اما الان محصولات بی کیفیت وارد کشور میشود که این امرباعث ضربه خوردن صنعت سراجی،رقابت نابرابر و بیکاری افراد شاغل دراین صنف به دلیل رکود کاری شده است.دربحث واردات مواد اولیه هم همین مشکل وجود دارد و وسایل و مواد اولیه بی کیفیت وارد کشور میشودلازم است دراین رابطه نظارت بیشتری صورت گیرد وکالاهای مرغوب و دارای استاندارد وارد شود.علاوه براین اگر سرمایه گذاری مطلوبی ازسوی وارد کننده ها و اتحادیه صنف سراجان انجام شودفعالیت سراجی دوباره جامیگیرد.وتجارکشورهای همسایه ازجمله افغانستان،پاکستان،ترکیه،آذربایجان،دوباره به ایران برمی گردند.

• چه تعداد تولیدکننده در کشور وجود دارد؟
در تهران حدود 30تولیدکننده که بیشتر آن ها با ظرفیت پایین و در کارگاه های زیرزمینی فعالیت میکنند من به جرات می توانم بگویم که تولیدات کارخانه(اوماسو)باهمه محصولات تولیدی آن ها برابری می کند.خوشبختانه درایران مصرف چمدان و کیف های دستی جنبه عمومی پیدا کرده است و حنی در خریدهای روزانه هم بیشتر ازاین وسیله استفاده می شود.

• آیا تولیدات شما ضمانتی دارد؟
تمام فروشندگانی که محصولات مارا میفروشند خودشان آن ها را ضمانت میکندد،در برخی موارد هم که مشکلی برای چمدان ها پیش می آید،کارخانه (اوماسو)آن را برطرف می کند.

• انتظارشما ازسازمان های مسئول چیست؟
من سالی 30میلیون تومان مالیات و ماهی 6میلیون تومان حق بیمه کارگر می دهیم و البته از این بابت ناراحت نیستیم،اما در مقابل توفع حمایت دارم.مسئولان به کارخانه ی ما سر بزنند وازنزدیک در جریان مشکلات تولید قرار بگیرند آن هایی که محصولات بی کیفیت تولید میکنند جریمه شوند و تولیدکننده ای که با وجود تمام مشکلات کالای مرغوب بدست مصرف کننده میدهد مورد تشویق قرار گیرد.همچنین نیاز مالی تولید کننده را برطرف کنند تا بتواند حجم تولیدات خودرا افزایش دهد.بدین ترتیب افراد بیشتری مشغول بکار میشوند.علاوه براین اتحادیه میتواند بستری مناسب ارائه ی محصولات سراجی توسط خود تولبدکنندگان ایجاد کند تا آن ها بتوانند در نمایشگاه های بهاره و پاییزی به راحتی شرکت کنند و حضوری پرنگ داشته باشند.

• حرف آخر
من به آینده این صنف امیدوار هستم و مطمئنم که با کارو تلاش بیشتر و عنایت ویژه مسئولان میتوانیم میزان تولیدات خودرا افزایش دهیم و به یکی از صادر کنندگان مهم این محصولات تبدیل شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا