واکنش مجلسی ها به توافق «ایران و عربستان»

ریال نیوز : تعدادی از نمایندگان مجلس با استقبال از توافق اخیر «ایران و عربستان» بیان کردند که شروع مجدد روابط ایران وعربستان ، نشان از طلیعه نظم جدید جهانی است.

به گزارش ریال نیوز ، پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، امروز توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضاء بیانیه‌ مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام شد.‌

به دنبال توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دو جانبه، تعدادی از نمایندگان مجلس با انتشار مطالبی در صفحات توییتر خود به این توافق واکنش نشان دادند که در زیر می خوانید:

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

«بازگشایی ‌روابط ایران و عربستان⁩ گامی ارزشمند در راستای توسعه وامنیت ⁧خاورمیانه میانه⁩ و کاهش دخالت بیگانگان درجهان اسلام است ایران برای تنش زدایی با همسایگان و سایر کشورهای بزرگ منطقه همیشه پیشگام بوده است امیدواریم شاهد بهبود روابط ایران با ⁧امارات⁩،⁧ بحرین⁩،⁧ اردن⁩ و ⁧مصر⁩ هم باشیم.

تلاش مستمر رئیس جمهور محترم،وزیر محترم امور خارجه،سفرای ما در کشورهای عراق؛عمان وچین،مجموعه دیپلماتهای فعال در این موضوع در وزارت خارجه و نیز دبیر پرتلاش و کارشناسان شورای عالی امنیت ملی برای بازگشایی روابط ایران و عربستان و تنش زدایی در منطقه ؛قابل تقدیر و گامی ارزشمنداست.»

سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس:

«روابط ایران و عربستان ۷سال پس از آنکه ریاض اقدام به قطع رابطه با تهران کرد، از سر گرفته می‌شود.این خبر بعد از سفر چندین هیات پارلمانی کشورهای عرب به سوریه، بیانگر تحولات سیاسی جدیدی در منطقه است. الگوی مقاومت خیلی ها را به پذیرش واقعیت و جایگزینی دیپلماسی بجای دشمنی وادار می‌کند.

در تفاهم امروز ایران و عربستان، اصل برقراری روابط دو کشور -که طی ۲دهه اخیر بارها قطع و وصل شده- در درجه دوم اهمیت قرار دارد.مهمتر این است که این تفاهم، خارج از دایره دیپلماسی غرب محور و صرفاً با وساطت عراق و چین صورت گرفته است:

‏”گام مهم دولت آیت الله رئیسی در دیپلماسی شرقی.”»

محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس:

«روابط متوازن و بر اساس احترام و رعایت حسن همجواری، بسیار لازم و در چارچوب منافع ملی است. گسترش همکاری با کشورهای همسایه، یکی از وعده‌های دولت سیزدهم بوده و امروز بخشی از آن محقق شد. ازسرگیری روابط رسمی با عربستان سعودی⁩ را به شرط انصراف از ماجراجویی‌ها، به فال نیک می‌گیریم.»

احمد نادری عضو هیات رییسه مجلس:

« شروع مجدد روابط ایران وعربستان با وساطت چین، نشان از طلیعه نظم جدید جهانی است. از سال ۲۰۱۱ بارها گفته ام که آنچه در غرب آسیا و اروپا می گذرد، نشان از جنگ تمدن هاست. سه تمدن اسلامی(با محوریت ایران)، کنفوسیوس و ارتدکس در نبرد با تمدن غربند. توافق امروز یعنی دست برتر تمدنهای ضدغرب.»

غلامرضا نوری رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس:

«درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد
‏از تلاش ها برای برقراری ارتباط مجدد با عربستان قدردانیم. به دوام این ارتباط امید زیاد است چون در دوره همان هایی درست می شود که خود خراب کرده بودند و متوجه هزینه های آن هم شدند
‏ظاهرا خودکرده را تدبیر هست
‏باز منتظر خبرهای خوش تری هستیم.»

علی خضریان نماینده تهران:

«از سرگیری روابط ایران و عربستان پس از گذشت ۷ سال و در شرایطی که این توافق خارج از اراده غربی‌ها رقم خورده و همچنین ⁧ جبهه مقاومت⁩ منسجم‌ترین وضعیت خود در منطقه ⁧ غرب آسیا⁩ را تجربه می‌کند؛ حکایت از آشکار شدن نشانه‌های ⁧ افول موریانه‌وار⁩ آمریکا حتی برای متحدان آن در منطقه دارد.»

علی بیگی نژاد نماینده ملایر:

«حل مناقشات بین ⁧ ایران⁩ و ⁧ عربستان⁩ بعد از ۷سال، کابوسی است برای ⁧ رژیم صهیونیستی⁩ که پروژه عادی سازی روابط با اعراب در قالب “معاهدات صلح ابراهیمی” و همچنین منزوی کردن⁧ جمهوری اسلامی ایران⁩ در منطقه را مهمترین دستور کار ⁧دیپلماسی⁩ خود می دانست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا