جابجایی بیش از یک میلیون زائر با حمل‌ونقل عمومی

ریال نیوز : معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از آغاز اجرای طرح اربعین حسینی تا پایان روز گذشته، بالغ بر یک میلیون و ۲۷۰ هزار زائر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شده‌اند.

به گزارش ریال نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به آخرین آمار تردد زائران از مرزهای شش‌گانه اربعینی، اظهار کرد: با ایجاد امکانات خدماتی و زیرساخت‌هایی مانند توسعه و ایمن‌سازی محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی و چهار بانده شدن، افزایش فضاهای خدماتی و احداث پایانه برکت در مرز مهران، شرایط مطلوب‌تری در مقایسه با سال گذشته برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی فراهم شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به پای کار آوردن ظرفیت بخش خصوصی، شرکت‌های حمل و نقل، رانندگان زحمتکش، تشکل‌های صنفی، هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های دولتی و ناوگان کشورهای همسایه در حوزه حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای بیان کرد: بزرگترین عملیات جابجایی مسافر در حوزه حمل‌ونقل عمومی در جهان آن هم در بازه زمانی کوتاه با وجود برخی کاستی‌ها، با شرایط مطلوب‌تری نسبت به سال گذشته در حال انجام است.

به گفته شهرکی، از ابتدای اجرای طرح اربعین حسینی از ۲۷ مرداد ماه تا پایان روز دوشنبه ۱۳ شهریور، بالغ بر یک میلیون و ۲۷۰ هزار زائر در مسیرهای رفت و برگشت از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جابه‌جا شده‌اند.

وی افزود: سهم انتقال زائران با حمل و نقل عمومی بین‌شهری در مسیر رفت به مرزها برای شرکت در مراسم اربعین حسینی، ۸۷۰ هزار نفر زائر بود و در مسیر برگشت هم تا پایان روز دوشنبه ۱۳ شهریور، ۴۰۰ هزار نفر زائر از مرزها به مقاصد شهرهای کشور جابه‌جا شدند.

شهرکی با بیان این‌که در مسیر رفت عمده جابه‌جایی‌ها مربوط به مرز مهران بوده است، ادامه داد: پایانه مرزی مهران در مسیر رفت با انتقال ۵۷ درصد و بیشترین سهم را در جابه‌جایی زائران داشته و پس از آن مرز شلمچه با سهم ۲۵ درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

وی با اشاره به این‌که استان‌های تهران، اصفهان و فارس در مسیر رفت بیشترین سهم را در اعزام زائران داشته‌اند، گفت: استان تهران با اعزام ۱۸۰ هزار زائر، استان اصفهان بالغ بر ۱۱۰ هزار زائر، استان فارس با ۶۲ هزار زائر و خراسان رضوی با ۵۹ هزار زائر بیشترین سهم زائران اربعین حسینی را داشتند.

وی افزود: در مسیر برگشت هم سهم مرز مهران در بخش حمل و نقل عمومی بین شهری همانند سال‌های گذشته، بالاتر از میزان رفت مسافران و قریب به ۶۹ درصد بوده است.

شهرکی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود مسافران بیشتری از مرز مهران وارد کشور شوند، گفت: از زائران درخواست می‌شود با توجه به ازدحام ورود مرز مهران، سایر مرزها را برای ورود به کشور انتخاب کنند تا سرویس‌دهی مناسبی در حمل و نقل عمومی مسافری به زائران ارائه داده شود.

معاون راهداری سازمان بیان کرد: امسال و برای نخستین بار در ایام اربعین حسینی، کشور ایران میزبان ۸۴ هزار زائر پاکستانی بود که در طول تاریخ روابط حمل و نقلی و جابه‌جایی زائران بی‌نظیر بود و این ظرفیت نسبت به سال گذشته پنج و نیم برابر شد.

وی افزود: ۲۲ درصد از زائران پاکستانی با ناوگان کشور پاکستان توسط ۴۱۶ دستگاه اتوبوس از کشور پاکستان وارد قلمرو جمهوری اسلامی ایران شد و به مرزهای خروجی عراق انتقال داده شدند، همچنین ۷۲ درصد از زائران پاکستانی با ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای ایران و ۶ درصد هم با حمل و نقل هوایی و ریلی جابه‌جا شدند.

معاون حمل‌ونقل سازمان با اشاره به تنوع‌بخشی به ارائه خدمات در جریان سفرهای اربعین امسال، تصریح کرد: علاوه بر استفاده از ظرفیت ناوگان اتوبوس و ون، قریب به ۲۳۰ دستگاه اتوبوس به از مبادی تهران، قم، اصفهان و رشت به طور مستقیم و بدون توقف، زائران را به نجف انتقال دادند و در مسیر بازگشت نیز سفرهایی به طور مستقیم از کربلا به ایران انجام شده است.

شهرکی با اشاره به استفاده از ظرفیت ناوگان کشورهای همسایه و ظرفیت سایر دستگاه‌های دولتی برای جابجایی زائران و ترمیم بخشی از کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی از این طریق، گفت: دستگاه‌های دولتی بالغ بر ۱۳۰۰ دستگاه انواع ناوگان که عمدتاً اتوبوس بود در اختیار سازمان قرار دادند تا کمبود اتوبوس جبران شود، همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای اینکه در مسیر بازگشت شاهد کمترین زمان توقف زائران باشیم، انجام شده است.

وی به تلاش سازمان، تشکل‌های صنفی و شرکت‌های حمل و نقل، رانندگان برای ارائه خدمات مناسب و بهنگام به زائران اشاره کرده و از صف طولانی قریب به ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در پایانه برکت در مرز مهران به منظور جابه‌جایی مسافران خبر داد.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: موج اول ورود زائران به کشور آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود از عصر فردا (اربعین حسینی) شاهد موج سنگین ورود زائران به کشور باشیم.

شهرکی همچنین به زائران پیشنهاد داد از پایانه‌های مرزی خسروی، تمرچین و باشماق برای بازگشت به کشور استفاده کنند و افزود: البته پس از پایان سفرهای اربعین حسینی، بازبینی مطالعات طرح جامع پایانه شهید سلیمانی و پایانه برکت در مرز مهران با هدف افزایش و گسترش زیرساخت‌ها در اربعین سال آینده آغاز خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 2 =

دکمه بازگشت به بالا