جزئیات نشست انجمن اقتصاد حوزه علمیه با خاندوزی

ریال نیوز : نشست دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد با اساتید دانشگاه بعد از ظهر امروز در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد. 

به گزارش ریال نیوز، در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محقق نیا رئیس انجمن اقتصاد حوزه علمیه در این نشست از دکتر سید احسان خاندوزی به عنوان نخستین وزیری که در جمع اساتید و پژوهشگران اقتصاد و دارایی حاضر شده است یاد کرد.

اعلام آمادگی اساتید اقتصاد درپی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با اشاره به جنگ تمام عیار در حوزه اقتصادی، مطرح کرد: راهبرد مقام معظم رهبری در این جنگ این است که باید قدرت اقتصادی ما به حدی بالا برود که دشمن طمع و توان تحریم مارا نداشته باشد و در این راستا اقتصاد مقاومتی به ما کمک می‌کند تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و جهش‌های مثبتی داشته باشیم.

وی با بیان این که هدف اقتصاد مقاومتی رشد عادلانه تولید با استفاده از ظرفیت‌های درون است، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی برآمده از الگوهای نظام اسلامی است و بر اساس آن ۲۴ سیاست در سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

این استاد و پژوهشگر اقتصاد از گلایه‌مندی مقام معظم رهبری از عدم موفقیت در حوزه اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: متاسفانه برداشت ما این است که دولت انقلابی در این مسیر ضعیف حرکت می‌کند و انتظار داشتیم پس از تشکیل دولت جدید نخستین دستور صادر شده استفاده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با اشاره به این که این موضوع یک خطر بزرگ برای دولت انقلابی است، تصریح کرد: اگر در شرایط امروز در چارچوب اصولی که مقام معظم رهبری قراردادند حرکت نکنیم یک اشتباه بزرگ را مرتکب شده‌ایم.

تنها راه برون رفت از مشکلات بکارگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است

حجت الاسلام والمسلمین رجایی با اشاره به این که طی ۸ سال سیاست تعامل با استکبار را تحمل کردیم تا اثبات کنیم این مسیر اشتباه است، اظهار کرد: استفاده از سیاست‌های خارجی در این مسیر چیزی جز شکست برای ما نداشته است و متاسفانه در این مدت رسانه ملی نیز با دولت همسو شده تا واقعیت را برعکس به جامعه نشان دهد.

وی با بیان این که در بودجه ۱۴۰۱ انتظار تحول داشتیم مخصوصا در حوزه نرخ ارز، عنوان کرد: امیدواریم دولت جدید مسیر اقتصاد مقاومتی را درپیش بگیرد تا بتوانیم عقب ماندگی‌های گذشته را رفع کنیم.

در حوزه بانکداری نیازمند کار ایجابی هستیم

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به تاسیس رشته‌های تحصیلی در حوزه بر مبنای اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: با تشکیل نهادها و تشکل‌‎های مختلف بر اساس اقتصاد مقاومتی به این رسیدیم که تنها راه نجات ما استفاده از راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان این که طبق دستور مدیر حوزه‌های علمیه در حوزه بانکداری باید کار ایجابی انجام دهیم، عنوان کرد: تاکنون توانسته‌ایم نسبتا بازنگری کلی را انجام دهیم ولی خلاء نبود قانون مناسب عملیات بانکداری را احساس کردیم.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به این که موفق شدیم اساتید حوزه و دانشگاه را در مسیر حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی ساماندهی کنیم، مطرح کرد: خلاء را در تیم اقتصادی دولت احساس می‌کنیم و این است که درک کافی و لازم نسبت به اقتصاد مقاومتی از نگاه مقام معظم رهبری وجود ندارد.

لزوم شکل‌گیری نهاد تخصصی فقرزدایی از جامع
ه
حجت الاسلام والمسلمین محمد رجایی با اشاره به این که فعالیت‌های خوبی بعد از انقلاب در حوزه اقتصاد انجام شده است، اظهار کرد: مسئله تورم موجب شده است تا مردم این شیرینی فعالیت‌ها را احساس نکنند.

وی با بیان این که تورم هم سرمایه داران و هم مردم عادی را اذیت می‌کند چراکه مانع اصلی برنامه ریزی است، مطرح کرد: امکان پایداری اقتصادی پیش از مهار تورم وجود ندارد و اگر دولت بتواند در این حوزه مثبت واقع شود شاهد بروز اتفاقات مطلوبی خواهیم بود.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به این که یکی از راهکارها جمع آوری اطلاعات عموم و دوری از موازی کاری است، عنوان کرد: نهادهای مختلفی از جمله کمیته امداد و بهزیستی فعالیت دارند ولی متاسفانه هیچ کدام نمی‌تواند فقر را از بین ببرد چراکه بودجه هرکدام محدود است درنتیجه شکل گیری یک نهاد با هدف ویژه فقرزدایی الزامی است.

وی با بیان این که علت اصلی بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه مشکلات اقتصادی است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم فقرزدایی را به شیوه درست در جامعه پیاده کنیم بسیاری از مشکلات دیگر نیز در جامعه به خودی خود برطرف خواهند شد.

لزوم تحقق قرض الحسنه در نظام اقتصاد اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین عالم نیا با اشاره به این که قرض الحسنه یکی از سنت‌های نظام اسلامی است، اظهار کرد: نظام‌های اقتصادی گلوگاه‌هایی دارند که اگر بتوان آن‌ها را محقق کرد موجب گذر سلامت از مشکلات می‌شود.

وی با بیان این که مردم یکی از ارکان اصلی و گلوگاه اقتصادی هستند، عنوان کرد: قرض الحسنه می‌تواند نظام سرمایه‌داری را تحت سلطه خود قرار دهد، یکی از عنصرهای اصلی اقتصاد مقاومتی مردمی بودن است.
این استاد و پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به این که قرض الحسنه در کوتاه مدت می‌تواند نیازهای عمده را برطرف کند، مطرح کرد: بالابردن مبلغ قرض الحسنه در جامعه می‌تواند نظام اقتصاد اسلامی را متبلور کند.

معاونت اقتصاد اسلامی در وزارت اقتصاد تشکیل شود
حجت الاسلام والمسلمین صفا با اشاره به اینکه بحث و ظرفیت اقتصاد اسلامی تنها دانشگاه امام صادق(ع) نیست، اظهار کرد: باید معاونت اقتصاد اسلامی در وزارت خانه تشکیل شود.

وی با بیان این که باید از ظرفیت اقتصاددانان جوان نیز استفاده شود، مطرح کرد: این جوانان که اکثرا با مدرک دکتری از دانشگاه و یا سطح چهار از حوزه علمیه علمیه فارغ التحصیل شدند می‌توانند در مسیر حرکت اقتصاد مقاومتی بسیار موثر واقع شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا