خلبان افسانه ای نیروی هوایی ارتش درگذشت

ریال نیوز : امیر سرتیپ دوم محققی خلبان افسانه‌ای نیروی هوایی ارتش دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ریال نیوز، امیر سرتیپ دوم منوچهر محققی از خلبانان و نخبگان پروازی و از نام آوران نیروی هوایی ارتش به دلیل عود کردن زخم‌ها و جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یه دوره بیماری در ین ۷۸ سالگی در بیمارستان بعث نهاجا دار فانی را وداع و به یاران شهیدش پیوست.

امیر سرتیپ منوچهر محققی متولد ۱۳۲۲ در شهر تبریز و خلبان هواپیمای اف ۴ که در سال ۱۳۵۹ در یک ماموریت برون مرزی درمنطقه بصره مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد.

امیر منوچهر محققی یکی از بزرگمردان دوران جنگ هشت ساله و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم به شمار می‌رود.

او دارای رکورد ۱۸۲ سورتی پرواز برون مرزی (Special Mission) است و با بیش از سه هزار ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و خاورمیانه رکورددار می‌باشد.

امیر خلبان منوچهر محققی فرمانده دسته ۴۰ فروندی پروازی از پایگاه بوشهر در عملیات ۱۴۰ فروندی کمان ۹۹ در روز یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ (کمتر از ۱۵ ساعت پس از آغاز هجوم هوایی عراق) بود که در این عملیات بی نظیر و تاریخی فانتوم‌ها و تایگر‌های پایگاه‌های شکاری تهران، بوشهر، همدان، تبریز و … با پشتیبانی عقاب‌های تیز پرواز شکاری اف ۱۴ تامکت، اکثر پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی عراق و بسیاری از مراکز نظامی و صنعتی دشمن را در یک روز مورد حمله قرار دادند و رویای خوش سردمداران عراق را به کابوسی هولناک تبدیل کردند.

در این عملیات غرور آفرین یک پرواز چهارفروندی به لیدری منوچهر محققی انجام شد که خلبانان محمد دژپسند، علی‌اصغر سپیدموی آذر و علی‌رضا یاسینی و کابین عقب‌ها شامل مسعود اقدام، حسین خلعت‌بری، علی‌یارمحمدی و کاظم روستا او را همراهی می‌کردند.

در این عملیات غرور آفرین فانتوم‌ها با هدایت محققی همچون آذرخشی سوزان بر سر پالایشگاه بصره فرود آمدند و با بمباران موثر آن را غرق در دود و آتش ساختند. بر اساس خبر رادیو‌های بیگانه با وجود آنکه عراق برای اطفای حریق پالایشگاه از کویت هم کمک خواست، خاموش کردن پالایشگاه پنج شبانه‌روز طول کشید.

وی در آخرین روز‌های جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود: بچه ها! این قدر Low Level بر فراز خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی‌های خلیج فارس کباب شدند.

پیکر امیر سرتیپ دوم محققی فردا ساعت ۸:۴۵ دقیقه در بیمارستان بعثت نهاجا تشییع و برای تدفین بهشت زهرا (س) منتقل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا