پروژه های ۹ منطقه آزاد بصورت همزمان افتتاح شد

ریال نیوز : آئین بهره برداری و شروع عملیات اجرایی 71 پروژه سرمایه گذاری صنعتی و عمرانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز پنجشنبه(10 شهریورماه) با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور و «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی و ارتباط ویدئوکنفرانسی با 9 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی به صورت همزمان برگزار شد.

به گزارش ریال نیوز ، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در این آئین ضمن تسلیت ماه صفر و شهادت حضرت رقیه(س) و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، گفت: در حال حاضر 8 منطقه آزاد در کشور فعال هستند، بدنبال این هستیم تا فرودگاه امام خمینی(ره) را در برنامه هفتم به زیر مجموعه دبیرخانه شورایعالی منتقل کنیم، 7 منطقه آزاد جدید هم در سال گذشته مصوب شد که اساسنامه این مناطق در شورای‌عالی مناطق آزاد مصوب و به تصویب شورای نگهبان رسیده است، 33 منطقه ویژه اقتصادی فعال هم داریم .

سعید محمد با اشاره به یک دهه عدم دستیابی به اهداف تعیین شده در زمینه سرمایه گذاری، تولید و صادرات و ارزآوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور، افزود: براساس طرح تحول اقتصادی و فرهنگی مناطق آزاد قدیم و جدید را مورد بازنگری قرار دادیم و برای هریک از مناطق در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی شد. 

مشاور رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد برای اولین بار طی سه دهه گذشته اشاره کرد و افزود: پس از یکسال از فعالیت دولت سیزدهم شاهد روند شاخص های اقتصادی در مناطق آزاد هستیم، صادرات ما در دوره نه ماهه به عدد 843 میلیون دلار رسید که 27 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده و برای اولین بار هم در کشور تراز تجاری مناطق آزاد مثبت شد و به 35 میلیون دلار در 9 ماهه گذشته رسید.

سعید محمد افزود: در این مدت یکساله شاهد کاهش واردات 2 درصدی در مناطق آزاد و هم هدفمند کردن واردات در این مناطق بودیم.

50درصد میزان واردات مربوط به مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کارخانه های تولیدی در مناطق است و 20 درصد هم کالای همراه مسافر را شامل می شود.

در صدور جواز تاسیس 86 درصد افزایش داشتیم که در مجموع 544 جواز در مدت 9 ماهه گذشته صادر شده است. 56 درصد هم افزایش صدور پروانه بهره برداری را شاهد بوده ایم که در مجموع 287 پروانه در 9 ماهه گذشته در این مناطق صادر شد.

کالای همراه مسافر که در دوره قبل 279 میلیون دلار  بود به عدد 122 میلیون دلار کاهش یافت، این موفقیت با تولیدات با کیفیتی که در مناطق اتفاق می افتد سعی شد عدد کالای همراه مسافر را کاهش دهیم.

وی در ادامه به عملکرد مناطق ویژه اقتصادی در یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: در مناطق ویژه اقتصادی هم شاهد افزایش میزان سرمایه گذاری داخلی سرمایه گذاری خارجی هستیم. تراز تجاری مناطق ویژه اقتصادی که در سال 1399 مثبت 6میلیارد دلار بود در سال 1400 به مثبت 11 میلیارد دلار رسید. 

سعید محمد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حوزه گردشگری شاهد اتفاق خوبی در نوروز 1401 بودیم و رکورد جدید در این حوزه کسب شد افزود: در سال 1397، 2 میلیون و 900 هزار نفر شب گردشگر داشتیم اما در سال 1401 این عدد به 4 میلیون و 900هزار نفر شب افزایش پیدا کرد.
وی به فعالیت 500 شرکت دانش بنیان در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله) فعالیت های دانش بنیان در مناطق آزاد را توسعه دادیم، در حال حاضر 500شرکت دانش بنیان در مناطق آزاد مشغول به فعالیت هستند، تفاهم نامه ای هم اخیراً با حضور جناب آقای ستاری به امضا رسید.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه مباحث فرهنگی در مناطق آزاد مغفول مانده است، گفت: در این مدت به جد در خصوص موضوعات فرهنگی، اجتماعی و مباحث آموزشی، توانمندسازی و محرومیت زدایی برنامه ریزی کردیم، بودجه خوبی در این خصوص اختصاص داده شد و اتفاقات خوبی در حوزه مناطق آزاد در حال رخ دادن است.

سعید محمد با اشاره به سامانه های خدماتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: در سامانه شفافیت، 20 خدمتی که در مناطق آزاد به مردم ارائه می شود در این سامانه متمرکز شده است، حوزه املاک، فروشگاه، مناقضات و مزایده ها، حوزه فرودگاه و بندر همه این موارد در سامانه شفافیت در مناطق آزاد راه اندازی شدند و مناطق آزاد اروند و انزلی هم تا پایان شهریور ماه به این سامانه ملحق می شوند.

وی در بخش دیگر سخنان خود از منطقه آزاد کیش به عنوان پایلوت شهر هوشمند نام برد و گفت: به جد در بحث هوشمندسازی شهر کیش مشغول به کار هستیم و در نظر داریم منطقه آزاد کیش را به عنوان شهر هوشمند کشور معرفی کنیم. 

مشاور رییس جمهور از راه اندازی سامانه ارتباط مستقیم با دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه هر فردی در مناطق با مشکلی مواجه باشد می تواند با دبیر شورایعالی ارتباط مستیم داشته باشد.

راه اندازی سامانه بازرسی و سرمایه گذاری از اقدامات دیگر دبیرخانه شورایعالی بود که سعید محمد به آنها اشاره کرد و افزود: در سامانه سرمایه گذاری تمام فرصت های سرمایه گذاری را با توجیه اقتصادی در قرار دادیم، بیش از 160 فرصت سرمایه گذاری با تمامی مشخصات اقتصادی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

در بحث اتصال به سامانه جامع تجارت، موفق به کسب مقام پنجم در بین 14 دستگاه اجرایی شدیم.

وی در ادامه به اقدامات حقوقی و قضایی، در شش ماه دوم سال گذشته اشاره کرد و افزود: موفق شدیم در مدت شش ماه گذشته، 83 هزار میلیارد تومان ملک و اراضی که قبلا واگذار شده بود را به سبد بیت المال برگردانیم. امسال هم در راستای ادامه ی احیای اراضی و املاک به ارزش حدود 200 هزار میلیارد تومان در مراحل پایانی رای قضایی آن قرار دارد.

مشاور رئیس جمهور به ایجاد مناطق آزاد مشترک با کشورهای هسایه اشاره کرد و افزود: در بحث دیپلماسی اقتصادی با همکاری وزارت خارجه، ایجاد مناطق آزاد مشترک و فرامرزی را دنبال می کنیم؛ با عمان، قطر، سوریه، روسیه، ارمنستان، ترکیه و اقلیم کردستان عراق تفاهم نامه امضا کردیم.

موارد و چارچوب آن به تایید معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری رسید و در حال پیگیری هستیم تا هرچه سریعتر بتوانیم این ظرفیت های مرزی و فرامرزی را راه اندازی کنیم.

سعید محمد ادامه داد: تفاهم نامه ای با ستاد مبازره با کالا و ارز منعقد کردیم و یکی از اتهامات مناطق آزاد که قاچاق کالا بود به صراحت جناب آقای مویدی اعلام کردند که مناطق آزاد تمام روزنه های قاچاق را شناسایی کرده و با همکاری دو طرف در حال مسدود کردن آنها هستیم.

وی اضافه کرد: به دنبال احیای سه ماده 18، 28 و 29 قانون مناطق آزاد هستیم که تا به الان مغفول مانده بود، بانک آفشور، بیمه آفشور و بورس بین الملل، اتفاق مثبتی كه طی یك سال فعالیت دولت سیزدهم رخ داد توجه ویژه به اجرایی شدن این سه ماده در حوزه بانك و بیمه و بورس بین الملل است. شورای عالی بورس مجوز بورس بین الملل را برای ما صادر كرد كه این هم اتفاق مثبتی برای اقتصاد كشور و هم مناطق آزاد است. در تبصره 3 بخش هـ بند 1 قانون بودجه 1401، بانک مرکزی مکلف است با همکاری سایر دستگاه های ذی‌ربط اقدامات زیرساختی مالی و بانکی سازگار با برنامه تجارت کشور را اجرا کرده و گزارش عملکرد این بند را هر سه ماه یک‌بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

دبیر شورایعالی مناطق به مشکلات و محدودیت های موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: مهمترین این مشکلات کمرنگ شدن مشوق ها و معافیت ها است، سرمایه گذار صرفا به دلیل وجود این مشوق ها و معافیت هاست که ترغیب به سرمایه گذاری در این مناطق می شوند.

تقریبا همه مشوق های ما مخدوش شده، که نیازمند حمایت حضرتعالی و دولت محترم هستیم. قوانین خلق الساعه در مناطق آزاد که توسط دستگاه ها صادر می شود و فعالیت های مناطق آزاد را محدود می کند.

سعید محمد، در خصوص اجرای ماده 65 احکام دائمی برنامه های توسعه کشور هم اشاره کرد و افزود: با توجه به دستور رییس محترم جمهور به احیای ماده 65 احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و ابلاغ معاون حقوقی رییس جمهور به وزارت کشور و وزارت اقتصاد همچنان با مقاومت دستگاه های دولتی روبرو هستیم.

وی در ادامه سخنان خود بر لحاظ نقش مشخص مناطق آزاد و بازگشت دبیرخانه شورایعالی به جایگاه اصلی خود در برنامه هفته توسعه کشور تاکید کرد.

**
در فاز نخست افتتاح پروژه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دولت سیزدهم که اردیبهشت ماه سال جاری با حضور رییس جمهور محترم صورت پذیرفت، 82 پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی در 5 منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی قشم، ارس، کیش، انزلی و ماکو و 7 منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، سهلان، بوشهر، لرستان، لامرد، بجنورد و نمین به بهره برداری رسید.

در دومین فاز افتتاحیه های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم با دستور معاون اول محترم رئیس جمهور، با بهره برداری از 51 پروژه و کلنگ زنی و شروع به عملیات اجرایی 20 پروژه ی سرمایه گذاری عمرانی و صنعتی به انجام رسید.

با بهره برداری و شروع عملیات اجرایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری عمرانی و صنعتی در 4 منطقه آزاد اروند، کیش، ارس و انزلی و در 5 منطقه ویژه‌ اقتصادی انرژی پارس، پتروشیمی، ارگ جدید بم، سهلان و لرستان با مجموع سرمایه گذاری بیش از 1.180.000 میلیارد ریال، برای بیش از22 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی به همراه دارد.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا