یک میلیارد دلار بنزین صادر کردیم

به گزارش ریال نیوز،سال هاست که بر رشد و توسعه صادرات آن هم از جنس غیرنفتی تاکید داریم که تا حدودی هم توانستیم موفقیت هایی را در این حوزه رقم بزنیم، اما فارغ از سیاست‌های داخلی مشکلات عدیده خارجی مانعی برای توسعه اساسی این بخش بوده است. از تحریم‌های ظالمانه امریکا گرفته تا مشکلات نقل و انتقال پول و به تازگی هم اپیدمی بیماری کووید ۱۹.

به گفته کارشناسان، در این شرایط باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد که امسال یکی از فرصت‌ها محقق شد و آن اینکه اقلام جدیدی به سید صادراتی اضافه شده به نحوی که برای نخستین بار در تاریخ ایران موفق به صادرات بنزین شدیم.

در همین باره افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه بعد از برجام مدتی تراز تجاری ما مثبت شد که به دلیل گشایش‌های تعاملات تجاری بود، تصریح کرد: در ۵ ماهه نخست امسال صادرات غیرنفتی ما ۱۰ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار بود و کارنامه واردات نیز با رقم ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری بسته شد و در نتیجه با تراز تجاری منفی روبه‌رو شدیم.

وی افزود: مشکلات تحریم‌ها و فشار حداکثری که امریکا وارد می‌کند و همچنین محدودیت ناشی از کرونا و بسته شدن مرزها دلایل افت این بخش از اقتصاد کشور شد که درحال‌حاضر خوشبختانه محدودیت‌ها تا حدودی برطرف و مرزها باز شده و امیدواریم بتوانیم افت صادرات را جبران کنیم و به تراز تجاری مثبت برسیم.

بهرامی با تاکید براینکه صادرات غیرنفتی در ۵ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است گفت: با این وجود توانستیم سبد اقلام صادراتی را متنوع تر و اقلام جدیدی به آن اضافه کنیم. به نحوی که توانستیم یک میلیارد دلار صادرات بنزین داشته باشیم و این درحالی است که ایران همیشه واردکننده بنزین بوده است.

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات ادامه داد: پس از ایجاد پالایشگاه نفت ستاره این امکان برای ایران فراهم شد که به صادرکننده نفت تبدیل شود و خوشبختانه از این یک میلیارد دلار صادرات بنزین، ۴۰ درصد آن با حمایت و بیمه صندوق ضمانت صادرات انجام شده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه برای نخستین بار در تاریخ ایران صادرات بنزین از نفت خام پیشی گرفت تصریح کرد: این موضوع در شرایطی رخ داد که به دلیل بروز بیماری کرونا مصرف بنزین در داخل کاهش یافت و اگر این صادرات انجام نمی‌شد ممکن بود پالایشگاه‌ها با مشکلاتی مواجه شوند.

وی تاکید کرد: در نتیجه می‌توان گفت اگرچه تحریم اثرات مخرب بسیاری دارد اما در همین شرایط می‌توان فرصت هایی را نیز ایجاد کرد؛ همانطور که در نیمه اول امسال صادرات بنزین به عنوان یک محصول جدید در سبد صادراتی ما این فرصت را فراهم ساخت.

به گفته بهرامی، سال گذشته صادرات غیرنفتی ما ۴۴ میلیارد دلار بوده، اما صادرات نفت کمتر از ۷میلیارد دلار ثبت شد و این در حالی است که به عنوان نمونه در سال ۹۲ صادرات نفت ایران ۹۰ میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی حدود ۳۰ میلیارد دلار بوده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین با اشاره به آمار تجارت سال گذشته اظهار کرد: سال ۹۸ صادرات غیرنفتی کشور به ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون و واردات به ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون رسید.

بهرامی افزود: با وجود اینکه همیشه از قبل از انقلاب این بحث مطرح می‌شد که باید سعی کنیم به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر برویم، اما اگر تجارت سال گذشته را از لحاظ وزنی در نظر بگیرید وزن صادرات ۳ برابر واردات بوده یعنی ۱۳۴ میلیون تن صادرات و ۳۵.۳ میلیون تن واردات داشتیم. هرچند خوشبختانه ۸۵ درصد واردات شامل مواد اولیه و واسطه‌ای بوده که در خدمت تولید قرار گرفتند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به دستاورد جدید درباره ضریب نفوذ خدمات این صندوق اشاره کرد و گفت: ضریب نفوذ موسسات بیمه‌ای اعتبار صادرات کشورهای توسعه یافته ۱۰ درصد و در کشورهای در حال توسعه مانند ایران این رقم بین ۴ تا ۵ درصد است که خوشبختانه توانستیم به این استاندارد دست پیدا کنیم. هرچند این برنامه‌ریزی برای سال پایانی برنامه ششم توسعه بود، اما توانستیم زودتر از موعد این هدف را محقق کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا