جزئیات طرح دولت چین برای پایان جنگ اوکراین

ریال نیوز : وزارت خارجه چین امروز جمعه در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، «طرح صلح» این کشور برای پایان درگیری‌ها در اوکراین را منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه چین سرانجام امروز جمعه در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح ۱۲ بندی خود را برای نحوه پایان‌دادن به جنگ و درگیری‌ها در اوکراین را منتشر کرد.

این «طرح صلح» در وب‌سایت وزارت خارجه چین منتشر شده است.

طرح دولت چین برای پایان جنگ اوکراین منتشر شد+ جزئیات

طرح ۱۲ بندی دولت چین برای حل‌وفصل درگیری‌ها و پایان جنگ در اوکراین به شرح ذیل است:

▪️احترام به حاکمیت همه کشورها

▪️پایان‌دادن به تحریم‌های یک‌جانبه

▪️کنارگذاشتن ذهنیت و گفتار «جنگ سرد»

▪️توقف خصومت‌ها و درگیری‌ها

▪️ازسرگیری مذاکرات صلح

▪️حل بحران انسانی

▪️حفاظت از غیرنظامیان و اُسرای جنگی

▪️تضمین ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای

▪️کاهش خطرهای راهبردی

▪️افزایش صادرات غلات

▪️حمایت از پایداری زنجیره‌های صنعتی و زنجیره تأمین (کالاها)

▪️بازسازی پساجنگ

۲۹ بهمن، «وانگ یی» مدیر دفتر مرکزی وزارت خارجه چین از اعلام موضع این کشور در قبال جنگ اوکراین تا پایان ماه فوریه منتشر خواهد شد.

این مقام ارشد وزارت خارجه چین در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ یادآور شد که در مسئله اوکراین، موضع پکن در حمایت از مذاکرات صلح خلاصه می شود. پکن متنی را در مورد موضع خود در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ارائه خواهد کرد و حامی صلح و گفتگو خواهد بود.

بنا به اعلام وانگ یی، در سندی که به زودی ارائه می شود موضع چین در مورد اوکراین، پیشنهادات ارائه شده از سوی «شی جین پینگ» آمده است. بنا به این سند حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت باید محترم شمرده شود، اهداف و اصول منشور سازمان ملل رعایت شود، نگرانی های امنیتی مشروع جدی گرفته شود و تمامی تلاش هایی که برای صلح آمیز بودن باید مورد توجه قرار گیرد، مورد حمایت قرار گیرد.

پیش از این «ینس استولتنبرگ» گفته بود که چین نظاره گر جنگ روسیه علیه اوکراین است و منتظر است تا مسکو در جنگ پیروز شود تا پس از آن گام های راهبردی بردارد.

گرچه دولت چین تاکنون به صورت رسمی و آشکارا از عملیات نظامی روسیه در اوکراین دفاع نکرده و آن را نیز محکوم نکرده است، «لی ژانشو» رئیس پارلمان چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) ۱۹ شهریور با سفر به مسکو و در دیدار با روسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملاً همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند.

وی دراین‌باره افزود: درباره مسائل مربوط به منافع حیاتی روسیه، ما همیشه حمایت خود را اعلام کرده‌ایم. به عنوان مثال در قضیه اوکراین، ما می‌بینیم که چگونه آمریکا و متحدانش در ناتو در حال افزایش حضور خود در پیرامون محیط سرزمینی روسیه هستند و امنیت ملی و امنیت زندگی روس‌ها در خطر قرار می‌دهند. ما همه اقدامات روسیه برای محافظت از چنین منافع کلیدی را درک و حمایت خود را اعلام می‌کنیم.

به گفته این مقام چینی «در مسئله اوکراین، روسیه در بن‌بست قرار گرفته بود، و مسکو با رد قاطعانه این وضعیت، مهمترین انتخاب را انجام داد.»

چین و روسیه در سال های اخیر تحت دکترین اتحاد در برابر غرب به هم نزدیک شده‌اند. چین تا پیش از این عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم نکرده و آشکارا نیز حمایت نکرده بود و در عین حال تلاش کرده روابط خود را با مسکو تقویت کند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا