سایه بداقبالی بر سر بورس

به گزارش ریال نیوز،در نتیجه نوسانات شاخص بورس تهران در هفته گذشته، نهایتاً این شاخص در انتهای هفته به رقم یک‌میلیون و ۲۲۹ هزار و ۸۷۹ واحد رسید. ارزش معاملات نشان می دهد که اکثر سهام موجود بازار، ارزنده شده و به کف قیمتی رسیده است، به گونه ای که شرکت های حقوقی به جمع آوری سهام ارزان اقدام می کنند حجم نقدینگی در بازار سهام کم شده و پول به سمت صندوق‌های درآمد ثابت حرکت کرده است. همچنین با وجود افزایش نرخ‌های جهانی، شاخص‌سازان باز هم روندی نزولی دارند و از طرفی با ادامه روند نزولی صندوق‌های دولتی از جمله پالایشی یکم اعتماد و ریسک‌پذیری سهامداران کمتر شده است و شاید همین دلایل برای روند فرسایشی نمادهای شاخص‌ساز و خروج پول کافی باشد. اما بازار بورس چرا اینچنین شد؟ این سوالی است که مسعود میرزاباقری کارشناس بورس به آن پاسخ می دهد. برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

در حالی که پیش‌بینی می‌شد در جریان معاملات این هفته از بازار سهام روند معاملات شاخص‌سازان بهبود پیدا کند ولی عرضه در این نمادها همچنان ادامه دارد، اما بورس هفته بعد چه می‌شود و چرا شاخص‌سازان رشد نمی‌کنند؟

مسعود میرزاباقری در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره روند بازار در هفته گذشته اظهار کرد: هفته تلخی گذشت. بازار را در همه حالت فروختند. مدتی بود سهام کوچکتر و سودده که فروشنده های بزرگ نداشت، خوب عمل می کردند اما در هفته گذشته آنها را هم فروختند.

سهام بزرگ با مفروضات فعلی پ بر ای(p/e )فوروارد ۴ تا ۶ دارند و طبق عادت باید شاهد اقبال به آنها باشیم اما نیستیم.

وی ادامه داد: بازار با بد اقبالی مواجه شده در حالی که سهام فولادی پ بر ای زیر ۴ هم دارند. سهام پتروشیمی با پ بر ای های زیر ۵ و سرمایه گذاری ها نزدیک ۵۰٪ نچخالص ارزش دارایی ها معامله میشوند. جواب چرایی این رفتار تنها در دو کلمه خلاصه میشود: تردید و ترس.

میرزاباقری اظهار کرد: از جمله دلایلی که بازار با کم اقبالی از سوی سهامداران مواجه شده تردید در مفروضات فعلی است: آیا نرخ های جهانی در همین سطح باقی خواهد ماند؟ آیا نرخ ارز در آستانه ی تحلیف ریاست جمهوری بایدن در آمریکا با خوشبینی شدید به کانال های زیر ۲۰ هزار تومان برای دلار خواهد رسید؟ و همین طور به این تردیدها ترس از سرکوب های دولت را نیز باید افزود.

این کارشناس بیان کرد: دولت در کشور ما یک نهاد است که وظیفه خود میداند قیمت تمام کالا ها و خدمات را از مجاری کارشناسی خود تعیین کند و این در حالی است که در سطح حرف و شعار مکانیسم بازار را کاملا قبول دارد.

بختکی به نام ترس و تردید در بورس

وی افزود: این ترس ها و تردید ها همزمان با فروش بازاری ها و حقوقی های بزرگ بازار در چند ماه گذشته همچون بختک به جان بازار افتاده و باعث ریزش های فعلی شده است.از دولت و حاکمیت که در بهار و تابستان بازار گرمی و حمایت همه جانبه می کردند هم دیگر خبری نیست، یکی قیمت دستوری میدهد آن یکی مالیات بررسی میکند!

بازار به حد نرمال برمی گردد

اما خوشبختانه گزارشات عملکردی ماهانه در فصل پاییز آنچنان خوب بوده که همه چشم انتظار هفته پیش رو و گزارشات فصلی پاییز هستند جاییکه چادرملو و ایرالکو با گزارشات خیره کننده شان بازار را به ادامه گزارشات درخشان این فصل از سوی سایر بزرگان بازاز امیدوار کردند.

میرزاباقری در پایان اظهار کرد: نظر با گزارشات فصل پاییز پ بر ای گذشته نگر بازار به حد نرمال و طبیعی بازگردد و بازار را از حداقل وحشت سقوط برای چند هفته دور کند. امیدواریم هفته آتی هفته برتری گزارشات شرکت ها بر جو روانی فعلی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا