انتقاد رئیس سازمان نظام مهندسی قزوین از تعرفه ناظران

ریال نیوز : رئیس سازمان : بازنگری و اصلاح قانون جامع نظام مهندسی با مشورت کارشناسان صورت گیرد.

به گزارش ریال نیوز ، لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه با حضور در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در نشست تخصصی با رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان در خصوص مشکلات و چالش های این نهاد تخصصی گفت گو و تبادل نظر کرد.

امیر کلهر در این نشست اظهارداشت: نظام مهندسی ساختمان در کشور با عضویت 646 هزار نفر و در استان قزوین با حدود 11 هزار نفر، بزرگترین تشکل تخصصی غیر دولتی است که خدمات مهمی به شهروندان ارائه می کند و امیدواریم با حمایت نمایندگان بتوانیم با رفع چالش ها کیفیت خدمات خود را ارتقا بخشیم.

وی افزود: با اجرای مسکن مهر در استان قزوین یکی از بهترین طرح ها از نظر کیفیت در کشور با نظارت این سازمان اجرا شد و امروز هم قادریم با کمک مهندسان و کارشناسان خود در اجرای طرح اقدام ملی مسکن رسالت خود را انجام دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح کرد: از مجموع 22 شهر استان تعداد 8 شهردار و بسیاری از اعضای شورا های شهرها عضو نظام مهندسی استان هستند که این ظرفیت می تواند به پیشبرد برنامه ها کمک کند.

کلهر یادآورشد: معیشت بیش از 150 هزار نفر در استان قزوین با نظام مهندسی ارتباط مستقیم دارد و حدود 100 هزار نفر از مردم کم برخوردار فقط در مسکن مهر با نظام مرتبطند و اعضا در بسیاری از عرصه ها در جایگاه مدیریت قرار دارند و با دیدگاه های کارشناسی به توسعه استان کمک می کنند که این ظرفیت کارشناسی برای سازمان یک سرمایه ارزشمند محسوب می شود.

این کارشناس مهندسی ساختمان اظهارداشت: از آنجا که دولت در مسیر کاهش تصدی گری نسبت به برون سپاری اقدام کرده از نمایندگان انتظار داریم در زمینه« جانشین پروری» و «مدیر پروری» حمایت لازم را انجام دهند تا خلاء کارشناسی در برخی عرصه ها با حضور افراد توانمند و کارشناس برطرف شود.

اصلاح قانون نظام جامع مهندسی ضروری است/ از مشورت مهندسان استفاده شود

وی بیان کرد: قانون جامع نظام مهندسی ساختمان در کمیسیون عمران مجلس با رویکرد اصلاح تخصصی در دست بررسی است که پیش نویس آن ارائه شده و از نمایندگان محترم انتظار داریم قبل از تصویب از نظر کارشناسان برای اصلاح آن حتما استفاده کنند.

کلهر گفت: خود را مشاوران تخصصی نمایندگان در عرصه نظام مهندسی ساختمان می دانیم و امیدواریم گوش شنوایی برای شنیدن دیدگاههای تخصصی و کارشناسی وجود داشته باشد تا قوانین و مقرراتی که وضع می شود بتواند جوابگوی نیازهای جامعه باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تصریح کرد: از نمایندگان استان انتظار داریم کمک کنند تا قانونی متناسب با شراتتیط کنونی کشور و استان و نیازهای مر دم تصویب شود.

نگاه به جامعه مهندسی اصلاح شود
وی اضافه کرد: متاسفانه در برخی مواقع نگاه جامعه به مهندسان غیر واقعی است و تصور می کنند درآمدهای آنچنانی داریم در حالی که مهندسان در کنار مردم هستند تا با ارائه مشورتهای فنی و تخصصی مراقب باشند سرمایه هایی که وارد ساخت و ساز شده بدرستی هزینه شده و مسکن کیفی و بهینه ساخته شود.

کلهر گفت: تعرفه مهندسان ناظر بسیار  ناچیز و حدود 25 صدم درصد است و هرگز موجب افزایش قیمت ساختمان یا هزینه ساخت نمی شود و امروز هزینه نصب یک کابیت معمولی معادل هزینه 7 مهندس ناظر است و نباید به این گروه کم لطفی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی سا ختمان استان قزوین یادآورشد: نظام مهندسی این ظرفیت را دارد تا با نظارت کیفی بر ساخت و سازها مراقب باشد تا ساختمان های نا ایمن و نامرغوب ساخته نشود و مردم در حوادثی مانند زلزله آسیب نبینند.

وی اظهارداشت: نظام مهندسی قبل از حادثه متروپل بارها خطر ریزش را متذکر شده و هشدار داده بود اما توجهی نکردند و ای سازمان در این حادثه سربلند شد و امروز هم باور داریم با  دیدگاههای کارشناسی خود قادریم از خسارتها بکاهیم به شرط ن که به نظر مهندسان اهمیت داده شود.

کلهر در پاسخ به سوال نماینده قزوین در خصوص ایرادات فنی برج خلیج فارس بیان کرد: خوشبختانه این برج ایر اد سا زه ای ندارد و بیشتر ا یرادات آن شکلی است و مشکلاتی در آسانسور و سیستم حریق دارد که در حال برطرف کردن آن هستند و به نظر می رسد بیشتر دچار مسائل  سیاسی و حاشیه ای و جنجال رسانه ای شده است و می تواند رفع اشکال کند تا صا حبان وا حدها دچاتر ضرر و زیان نشوند.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان قزوین یادآورشد: نباید با نظر غیرکارشناسی موجب فرار سرمایه گذاران شویم و بدانیم که صنعت ساختمان می تواند موجب فعال شدن 147 ر شته شده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده و به کسب و کارها و اقتصاد استان و کشور رونق دهد.

وی از نماینده قزوین در مجلس خواست موضوع شکایت مطر شده از وضعیت درآمدی نظام را در مجلس پیگیری کند و افزود: نظام درآمدی سازمان با موضع گیری اخیر دیوان عدالت در خصوص حذف شناسنامه ساختمان دچار چالش شده و این برداشت غلط می تواند اسیب زا باشد که امیدواریم نمایندگان آن را م ورد پیگیر ی قرار دهند.

کلهر گفت: قانون استفاده از مجریان را  لازم دانسته و انتظار داریم رویکرد قانون توسعه گرایانه باشد و امور را قفل نکند.

وی بیان کرد: از نمایندگان انتظار داریم مهندسان را بازوی مشورتی خود بدانند و به ما اعتماد کنند تا گره گشای مشکلات مردم باشیم و آمادگی داریم با ارائه دیدگاههای کارشناسی در خصوص نهضت ملی مسکن، ساخت و سازها و تعرفه های مهندسی قوانین به روز و کارآمدی وضع شود.

کلهر اظهارداشت: حدود 23 هزار مورد در مسکن استان بارگذاری شده که به نظر می رسد کافی است و باید مراقب باشیم تا برای نسل آینده خانه های خالی به یادگار بگذاریم.

وی اضافه کرد: در طر های سا لهای گذشته بیش از 35 هزار نفر در مسکن مهر ثبت نام کردند که 17 هزار نفر آنها مجرد و بسیاری اهل  روستا بودند که چون « فرم ج» آنها مشکل داشت به  نام افراد دیگر ثبت نام کرده بودند تا بعنوان یک کالای سرمایه ای از آن استفاده کنند و ما باید نگاه تامین نیاز داشته باشیم تا افراد بدون مسکن را صاحب خا نه کنیم.

این کارشناس فنی ساختمان تصریح کرد: نگران هستیم که در استان خانه های خالی ساخته نشود و هزینه ها هدر نرود.

وی گفت: از سال 85 در ردیف استان هایی بودیم که طرح« مجری ذیصلاح» را عملیاتی کردیم و در  ساخت کیفی مسکن مهر در کشور شاخص شدیم و امسال هم آمادگی داریم ساخت و سازهای فنی و با کیفیت را محقق کنیم.

کلهر تصریح کرد: برای تحقق شهر پایدار و هوشمند بایستی بستر آن مهیا شودو بتوانیم در جانمایی، مبلمان شهری، معماری ساختمانها ، نما و طراحی داخلی الگوی مناسبی را اجرایی کنیم.

در ادامه اعضای هیئت مدیره نیز دیدگاه های خود را مطرح کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا