ثبت ۵۵۰ هزار ازدواج و ۱۷۵ هزار طلاق در سال ۹۷

به گزارش ریال نیوز، محمد مهدی تندگویان، ظهر دوشنبه در نشست «هفته ازدواج» که در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، گفت: خوشحالم که امسال برنامه های هفته ازدواج از اشکال نمادین خارج شده و عملیاتی تر شده و در حوزه مشاوره نیز اقدامات حالت عملیاتی پیدا کرده است. از شنبه نیز برنامه های مربوط به هفته ازدواج در قالب برنامه های کوتاه از رسانه ملی پخش خواهد شد.
معاون امور جوانان وزارت ورزش تصریح کرد: مجمع خیرین ازدواج کشوری که ۱۹ مرداد ماه برگزار خواهد شد نیز برای اولین بار در کشور شروع به کار خواهند کرد و وزارت کشور نیز وعده همکاری لازم در جهت ثبت تشکل آن ها را داده است.
وی درباره قانون تسهیل ازدواج نیز گفت: مشکل اصلی این قانون قدیمی بودن آن است و در آن هیچ کجا وظیفه ای برای معاونت جوانان در نظر گرفته نشده است و با توجه به تغییر ساختار دولت این قانون نیز نیازمند بازنگری است. به علاوه بسیاری از بندهای آن کلی است و به طور دقیق سازمان های مسئول را مشخص نکرده است. موضوع دیگر نیز تشکیل صندوقی بود که باید در دولت ایجاد میشد اما عملی نشد. درخواست ما از مجلس بازنگری در این قانون و تشکیل صندوق تأمین منابع بوده است. در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و شورای اجتماعی کشور این موضوع مطرح شده و نمایندگان نیز خواستار اصلاح آن هستند.
تندگویان تصریح کرد: افزایش وام ازدواج کمکی به افزایش ازدواج نمی کند و بنابر اطلاعات، برخی زوجینی که به بانک ها مراجعه می کنند خواستار وام کم تر هستند زیرا باید توان باز پرداخت آن را داشته باشند به همین دلیل از مجلس می خواهیم پژوهشی انجام دهند تا مشخص شود که آیا افزایش وام ازدواج تاثیری در رشد نرخ آن دارد یا خیر. افزایش وام از رقم کنونی موجب تبعات بیشتر ازجمله افزایش ازدواج در سنین پایین خواهد شد. اشتغال ایمن و مسکن ارزان مهم ترین عوامل رشد ازدواج است و باید برای این موضوعات برنامه ریزی شود. در حال حاضر اجاره یک خانه نیز برای جوانان ممکن نیست.
وی درباره آمار ازدواج و طلاق ها در سال ۹۷ نیز اظهار داشت: در سال ۹۷، در کشور ۵۵۰ هزار و ۵۶۵ ازدواج ثبت و ۱۷۵ هزار و ۶۱۴ مورد طلاق نیز ثبت شده است. در سال ۹۶ نیز ۶۰۵ هزار و ۴۰۴ مورد ازدواج و ۱۷۶ هزار و ۹۲۴ مورد طلاق ثبت شده است.
تندگویان در خصوص تعیین یارانه به عنوان تضمین وام ازدواج نیز توضیح داد: این موضوع در مجلس تصویب شد اما متاسفانه در بانک مرکزی اجرا نمی شود. به نظر می رسد با توجه به مبلغ بالای اقساط وام ازدواج، جایگزینی یارانه به جای تضمین برای آن ممکن و قائل اجرا نباشد. مگر اینکه با مطالبه رسانه ها از بانک مرکزی این مورد اجرا شود.
وی ادامه داد: درخصوص مسکن ارزان نیز مجمع خیرین ازدواج با این هدف ایجاد شده و ما نیز به منظور حمایت از این خیرین و تسهیل شرایط دریافت مجوزها و معافیت ها به این موضوع ورود کرده ایم. یکی از مهم ترین مشکلات ما قیمت زمین است و در صورتی که دولت همین یک مشکل را حل کند جوانان، امکان ساخت مسکن ارزان برای جوانان ممکن خواهد بود. از سوی دیگر اگر دولت برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و سازنده ها معافیت قائل شوند، موضوع مسکن جوانان بسیار تسهیل می شود. لازم است ستاد مربوط به این موضوع نیز در وزارت مسکن ایجاد شود.
تندگویان درباره بحث اشتغال جوانان نیز گفت: معاونت جوانان به صورت مستقیم متولی ایجاد شغل نیست و تنها از طریق سمن ها می تواند این اقدام را انجام دهد اما با این وجود ما به موضوع اشتغال وارد شده ایم و از سال گذشته با هم افزایی با صندوق کار افرینی امید و بانک رسالت به صورت مستقیم اشتغال زایی کردیم و ۵ هزار شغل در سراسر کشور ایجاد کرده ایم. اما هر فرد و جوانی که خواستار کار آفرینی و ایجاد سمن است، با مراجعه به سایت و شبکه های موجود می تواند اقدام و وام های لازم را نیز دریافت کند. سال گذشته حدودا ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیل نیز در این زمینه اعطا شد. این در حالی است که وزارت کار در این زمینه حدود ۱۶ هزار میلیارد بودجه دارد اما خروجی مناسب در حوزه اشتغال جوانان را ندارد. هرچند که با ایجاد سمن ها اشتغال سودآور ایجاد شده است.
وی در خصوص علل کاهش ازدواج نیز تصریح کرد: متاسفانه فارغ از مشکلات اقتصادی، باورها و تعهدات جوانان کاهش یافته و برخی جوانان علی رغم داشتن وضعیت مالی مناسب، زیر بار قبول مسئولیت زندگی نمی روند. این موضوع از مشکلات فرهنگی کشور است. علت آن نیز کاهش خانواده محوری است که باید در آموزش و پرورش برای آن برنامه ریزی شود.
تندگویان در پایان افزود: یکی از مهم ترین راه کارها لزوم تعیین سر فصل هایی در آموزش و پرورش و تغییر ساختاری ایجاد شود ما نیز به این موضوع ورود کرده ایم که در کنار علم آموزی، مهارت آموزی نیز انجام شود برای جوانان نیز در حوزه مهارت، با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح حدود ۴۰ هزار نفر از جوانان در حال مهارت آموزی هستند. ما آماده ورود به دانشگاه ها و مهارت آموزی به در این زمینه نیز هستیم. ما در ستاد کل ساماندهی گزارش ها و کم کاری ها را ارائه می دهیم و باید همه دستگاه های متولی برای فرهنگ سازی این حوزه خانواده ورود کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا