۲۳ شرکت دیگر مانند شرکت لاشیدایی

روزنامه شرق داستانی نقل می کند که این کیفر خواست را به نقل از یکی از متهمان پرونده که درزندان است را نقض می کند و حرفهایی تازه دارد که نشان می دهد باید دراین بارهبیشتر واکاوی شود. هم‌چنان که در گزارش روزنامه شرق نیز تاکید شده، درستی ادعاهای رضا تقی‌زاده‌ماکویی، معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا با این روزنامه را باید مقام‌های قضایی تایید کنند. گزارش زیر را بخوانید:

متهم: تنها ۳ میلیارد تومان سود

پرونده سایپا از آن پرونده‌هایی بود که سلطان خودرو از آن بیرون کشیده شد؛ پرونده‌ای که علاوه‌بر صدور حکم اعدام برای یک زوج که سلطان خودرو نامیده می‌شدند، احکامی هم برای مدیران سایپا و نمایندگان مجلس صادر شد. یکی از مدیران متهم به اخلال اقتصادی از اوین با خبرنگار «شرق» تماس می‌گیرد و توضیحاتی درباره اتهاماتش ارائه می‌کند. رضا تقی‌زاده‌ماکویی، معاون سابق بازاریابی و فروش سایپا، از اوین با شماره‌ای شبیه شماره موبایل تماس می‌گیرد ولی هرازگاهی پیغام «این تماس از زندان اوین می‌باشد» در لابه‌لای مکالماتش پخش می‌شود. او ادعاهایی را مطرح می‌کند که درباره صحت آن باید مقامات قضائی نظر بدهند. درحالی‌که تقی‌زاده ادعا می‌کند در پرونده آنها دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور حذف شده است، در خبرها آمده است که متهمان این پرونده می‌توانند برای احکامشان درخواست تجدیدنظر کنند. بر اساس کیفرخواست، او با متهمان ردیف‌اول پرونده یعنی نجوا لاشیدایی و وحید بهزادی در فروش خودرو تبانی کرده و محصولات پرفروش سایپا را به این زوج اختصاص داده است. با وجود ۶۰۰ نمایندگی سایپا در کشور محصولات پرفروش این شرکت به متهمان ردیف‌اول اختصاص یافته و سود خانم لاشیدایی از این معامله ۱۶ میلیارد تومان برآورد شده است. اما معاون سابق فروش سایپا مدعی است که شرکت دل‌افکار متعلق به زوجی که متهم ردیف‌اول پرونده هستند، از همکاری با سایپا صرفا فقط سه میلیارد تومان به دست آورده‌ است؛ درحالی‌که سرمایه‌شان در بانک، ۲۳ میلیارد تومان سود دریافت می‌کرده است. همچنین در کیفرخواست آمده است که متهمان ردیف‌اول صرفا با پرداخت پنج‌میلیون تومان شش هزارو ۷۰۰ دستگاه خودرو خریداری کرده‌اند؛ درحالی‌که تقی‌زاده می‌گوید این زوج به ازای هر خودرو، پنج میلیون تومان و مشابه بقیه مردم، آورده داشته‌اند و این تعداد خودرو یکباره به آنها تحویل داده نشده؛ بلکه تحویل به‌صورت مرحله‌ای بوده است. در این گفت‌وگو تقی‌زاده ادعاهای دیگری هم دارد که روزنامه ‌«شرق» هیچ‌یک از آنها را تأیید یا تکذیب نمی‌کند.‌ بر اساس کیفرخواست طرح فروش سبدی زمانی ایجاد شده که بسیاری از مردم در صف تحویل خودرو بوده‌اند. با طرح فروش سبدی و ایجاد شبکه دلالی، انحصار بازار خودرو به وجود آمده است و بر اساس اعترافات یکی از کارکنان سایپا، معاون سابق فروش این شرکت در ابتدای فعالیت خود نخست شروع به شناسایی نمایندگی‌های با قدرت مالی بالا کرده ‌ و بعد از شناسایی ۱۵ نمایندگی، اقدام به فروش خودرو به‌صورت سبدی کرده است. او با نمایندگی‌های پولدار قرارداد می‌بسته و نمایندگی‌های ضعیف باید با این نمایندگی‌های پولدار کار می‌کردند. ضمن اینکه تقی‌زاده دستور داده بود که برای خودروی مشتریان فاکتور صادر نشود که تقی‌زاده در توضیح این موارد اعلام می‌کند که طرح فروش سبدی سابقه‌ای طولانی داشته و شرکت‌هایی که در این طرح با سایپا همکاری می‌کردند، ۲۳ شرکت بوده‌اند اما وقتی او آغاز به کار کرده است، سایپا فقط به شش شرکت به‌صورت سبدی محصول می‌فروخته است. ضمن اینکه در فروش سبدی صرفا محصولات مازاد سایپا به نمایندگی‌ها عرضه می‌شده است.

رتبه ۱۲ سلطان خودرو

این مقام سایپا به شرق توضیح داده است : در فروش‌های قراردادی در سال ۹۴ که اولین سال حضور من در سایپا بود، شش نماینده فعال بودند. در سال ۹۵، ۱۹ نماینده و در سال ۹۶، ۲۳ نماینده فعال بودند. بنابراین تعداد نماینده‌های فعال در فروش قراردادی را از شش به ۲۳ رساندیم. رتبه نجوا لاشیدایی و نمایندگی دل‌افکار بین نمایندگی‌های ما ۱۲ بود. ۱۲ نماینده از او در این سال، ماشین بیشتری به صورت قراردادی خریدند. از نظر نوع خودروهایی که تحویل دادیم، این شرکت باز هم دوازدهم است. آن ۱۲ نفری که بیشتر ماشین خریدند، نوع خودروهایشان هم بهتر بود؛ اما   کیفرخواست به نوعی تنظیم شده که انگار من وقتی که همه دنبال خریدن ماشین بودند، یواشکی بهزادی و لاشیدایی را بردم و قرارداد امضا کردیم. هیچ‌کس هم خبر ندارد؛ نه مدیرعامل و نه بقیه و او هم تنها شخصی است که این شرایط را دارد. در صورتی که این قرارداد، مشارکت در تولید است و فروش فوری و پیش‌فروش نیست. می‌توانم اگر خودرو تولید نشود، ماشین تحویل ندهم. می‌توانم اگر ماشین تولید نشد، سود پول فرد را بدهم و محصول تحویل ندهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سه =

دکمه بازگشت به بالا