پیام تسلیت پروفسور امین در پی درگذشت نظمی تبریزی

ریال نیوز : پروفسور حسن امین، فیلسوف، حقوقدان، شاعر و رئیس انجمن ادبی ایران در پیامی درگذشت استاد نظمی تبریزی شاعر معروف آذربایجان را تسلیت گفت.

به گزارش ریال نیوز، متن پیام پروفسور امین به شرح زیر است:

استاد علی نظمی تبریزی شاعر نامدار معاصر، رئیس یکی از تاثیرگذارترین انجمن های ادبی و از ارکان ادبیات فارسی در آذربایجان، در ۹۷ سالگی از دنیا رفت. تذکره منطوم و منثور «دویست سخنور» او شاهکاری است.
نظمی در غزل پیرو سعدی بود. شاید مهم تر از همه، بعد از فوت استاد جلال همایی در سرودن «ماده تاریخ» در نیم قرن اخیر در ایران بی نظیر بود. تاریخ فوت بسیاری از بزرگان از جمله پدربزرگ من امین الشریعه و پدرم سیدعلینقی امین و نیز سال بسیاری از رخدادهای سیاسی و فرهنگی از جمله انتشار کتاب «تاریخ حقوق ایران» من و تأسیس :ماهنامه حافظ» و صدها رخداد فرهنگی دیگر اثر طبع اوست. من بر جلد دوم دیوان اشعار او مقدمه و تقریظ نوشتم که در ۱۳۸۹ در ۳۲۸ صفحه به چاپ دوم رسیده است. همچنین در مجلس بزرگداشت او به تبریز رفتم و در سخنرانی ام شعر او را ستودم. تندیس او در حیاتش ساخته و زینت بخش خیابان های تبریز شد. مرگ چنین خواجه نه کاری است خرد.
استاد نظمی سی سال دوست بزرگترین شاعر آذربایجانی در قرن اخیر یعنی استاد شهریار بود که او را تکرار حافظ در عصر ما دانسته اند‌. پیکر شهریار هم به دست استاد نظمی در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.
درگذشت این شاعر پارسی گوی توانا و نیک سرشت را به خاندان او و جامعه ادبی ایران و مخصوصاً خطه ادب پرور و هنر دوست آذربایجان تسلیت می گویم. روحش شاد و یادش جاوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا