رشد ۲ برابری مبادلات تجارت با اتحادیه اوراسیا با اجرای توافق ترجیحی

ریال نیوز : وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت که از سال ۲۰۱۹ با امضای توافق ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو رشد ۲ برابری داشته است.

به گزارش ریال نیوز ؛ «عباس علی آبادی» در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا اظهار داشت: عرصه نمایشگاه زمینه تعامل ارزشمندی برای صاحبان بنگاه های اقتصادی به وجود می آورد تا شاهد رونق، توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و اجرای پروژه های مشترک سرمایه گذاری باشیم.

وی افزود: از سال ۲۰۱۹ با امضای توافق همکاری تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبادلات تجاری با این منطقه بیش از پیش گسترش یافت و شاهد رشد ۲ برابری تجارت با کشورهای عضو بودیم.

علی آبادی بیان‌داشت: با امضای توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک و دسترسی به بازار ۱۸۰ میلیون نفری، منطقه شاهد همکاری های بیشتر تجاری با کشورهای عضو خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: ایران با جمعیتی بیش از ۸۵ میلیون نفر و در اختیار داشتن منابع کم نظیر انرژی، معادن، ظرفیت های فراوان صنایع مختلف، خدمات فنی و مهندسی با فناوری بالا و دانش بنیان، موقعیت ژئوپلتیکی در منطقه، دسترسی به شبکه های مواصلاتی ریلی، جاده‌ای و خطوط حمل و نقل بین المللی دریایی و دسترسی به شاهراه های فعال و لجستیک بین الملی، نقش کلیدی در منطقه دارد.

علی‌آبادی با بیان این‌که در دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا شاهد ارائه بخشی از توانمندی های شرکت های ایرانی در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی هستیم، تصریح‌کرد: قوانین سرمایه گذاری در ایران، مشوق ها و معافیت های بسیاری را برای سرمایه گذاران به‌ویژه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفته است و شرکت های خارجی می توانند در بخش های مختلف صنعتی، معدنی، عمرانی پتروشیمی، علمی و فناوری و نفتی سرمایه گذاری یا به صورت مشترک با شرکت های ایرانی همکاری کنند.

وزیر صمت با بیان این‌که جایگاه بخش خصوصی در توسعه همکاری های کشورها بسیار مهم است، تاکید کرد: در این راستا فعالیت هر چه بیشتر اتاق های مشترک، ایجاد مراکز تجاری و مشارکت در نمایشگاه می تواند به ارتباط کشورها کمک شایانی کند.

وی تصریح کرد: پیگیری مذاکرات انجام شده درباره ضرورت رفع مشکلات توسعه تجارت کشورها در منطقه اوراسیا از جمله لغو روادید تجاری، حل مشکلات حمل و نقلی، برقراری خطوط ارتباطی برای شرکت ها، رفع موانع مربوط به نقل و انتقالات مالی و بانکی به‌ویژه ایجاد ساز و کار تهاتر و استفاده از ارزهای ملی کشورها و تامین استاندارد های طرفین با جدیت بیشتری انجام شود.

علی‌آبادی گفت: انتظار می رود برگزاری این نمایشگاه و حضور در میزگردها، زمینه معرفی توانمندی کشورها در زمینه های صنعتی، تجاری و اقتصادی و امکان تبادل نظر تجار و بازرگانان را فراهم کند.

دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از امروز(۱۳ آذر) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت که تا ۱۶ آذر برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا