عراق خواهان حذف دلار در تجارت نفت شد

ریال نیوز : کمیته مالی پارلمان عراق، با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه سیستم بانکی این کشور، چهارشنبه گذشته خواستار فروش نفت به ارزهای دیگری بجز دلار آمریکا شد.

در بیانیه کمیته مالی پارلمان عراق آمده است: وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنان از بهانه پولشویی برای وضع تحریم علیه بانک‌های عراقی استفاده می‌کند. این روند، مستلزم یک موضع ملی برای پایان دادن به این تصمیمات خودسرانه است. در این بیانیه خاطرنشان شده که اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های عراقی، تلاش‌های بانک مرکزی برای تثبیت نرخ دلار و کاهش شکاف فروش بین نرخ‌های رسمی و موازی را تضعیف کرده و تحلیل می‌برد.

کمیته مالی بر رد این شیوه‌ها به دلیل اثرات آن بر معیشت شهروندان تاکید کرد و مجددا از دولت و بانک مرکزی عراق خواست برای انجام اقدامات سریع علیه سلطه دلار از طریق متنوع سازی ذخایر ارزی خارجی، اقدام کنند.

واشنگتن در هفته گذشته بانک الهدی عراق را به اتهام واهی پولشویی تحریم کرد. چند بانک دیگر هم در سال میلادی گذشته، هدف تحریم‌های مشابه قرار گرفتند.

این بیانیه در همان روزی صادر شد که یکی از مقامات ارشد خزانه داری آمریکا گفت: واشنگتن از بغداد انتظار دارد در شناسایی و مختل کردن منابع مالی جناح‌های مقاومت در عراق، کمک کند.

دولت عراق به دلیل تلاش‌هایش برای تسهیل دیپلماتیک خروج نیروهای آمریکایی از عراق و تعدیل حضور آمریکا در عراق به یک نقش مستشاری، با فشار واشنگتن مواجه شده است. آمریکا، کنترل قابل توجهی بر سیستم مالی عراق اعمال می‌کند. به دلیل تحریم‌های آمریکا، بغداد برای پرداخت بدهی‌های سنگین انرژی به ایران، با مشکل مواجه شده است. بعلاوه، درآمدهای نفتی عراق به بانک فدرال رزرو نیویورک منتقل می‌شود. بغداد برای دسترسی به این منابع مالی، به مجوز آمریکا نیاز دارد.

دولت عراق اخیرا ابراز امیدواری کرده است که به سمت دلارزدایی حرکت کند. یک منبع دولتی در ۱۴ نوامبر به خبرگزاری دولتی عراق گفته بود: عراق قرار است چندین اقدام اقتصادی جدید را برای تقویت بیشتر پول ملی در برابر دلار آمریکا اجرا کند. دولت عراق در ماه مه گذشته، ممنوعیت استفاده از دلار آمریکا را برای تراکنش‌های شخصی و تجاری اعلام کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، حسین موانس، نماینده عراقی و عضو کمیته مالی پارلمان این کشور، سال گذشته در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری کِرَدِل گفت: واضح است که عراق از نظر اقتصادی تحت تسلط آمریکا است و دولت ما واقعا پول خود را کنترل نمی کند یا به آن دسترسی ندارد. بر این باوریم که خارج شدن از سلطه دلار بسیار مهم است، به خصوص که دلار، به ابزاری برای تحریم کشورها تبدیل شده است. زمان آن فرا رسیده است که عراق به پول ملی خود، تکیه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا