تولید خودروی برقی در ۶ خودروسازی با همکاری چین

ریال نیوز : معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه تولید خودروبرقی در ۶ خودروسازی کشور با همکاری شرکت‌های چینی خبر داد و گفت: باتری لیتیومی این خودروها در داخل تولید خواهد شد.

به گزارش ریال نیوز ، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: ۶ خودروساز کشور اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی بر اساس برنامه راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین با همکاری شرکت‌های چینی خودروهای برقی تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: اکنون ذهنیتی ایجاد شده که خودرو برقی آماده وارد می‌کنیم و فقط شبکه پشتیبان آن را در کشور ایجاد می‌کنیم، این در حالی است که ما نمی‌خواهیم صرفاً در حوزه خودروهای برقی، مونتاژکار یا صرفاً واردکننده باشیم، بلکه با یک برنامه مشترک قصد داریم خودرو برقی تولید کنیم و همین امر زمینه رقابتی و صنعتی شدن محصول را فراهم می‌کند.

منطقی در خصوص ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی گفت: برای تأمین انرژی خودروهای برقی در ایستگاه‌های شارژ، از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی نیز بهره‌برداری می‌شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قطعات خودروهای برقی نیز گفت: برنامه ریزی شده تا هزار شرکت دانش‌بنیان قطعات خودروهای برقی را بسازند و در شمارگان (تیراژ) بالا اجزای مختلف آن را به صورت تخصصی تولید کنند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون یک کارخانه برای تولید باتری لیتیوم توسط شرکت مپنا در حال ایجاد است که باید توسعه داده شود تا اقدام به ساخت باتری لیتیوم برای همه خودروسازان کند.

وی به قراردادهای فناورانه کشورهای پیشرفته با چین اشاره کرد و گفت: برخی واردات خودرو برقی از چین را بدون توجه به راهبردهای وزارت صمت مورد نقد قرار داده‌اند در حالی که کشورهای پیشرفته هم با سازندگان چینی قراردادهای فناورانه منعقد می‌کنند. به عنوان نمونه شرکت فولکس واگن آلمان اخیراً برای ایجاد یک کارخانه باتری لیتیوم قرارداد انتقال فناوری با سازنده چینی منعقد کرد.

منطقی اضافه کرد: هر خودروساز به صورت راهبردی باید ۵۰ درصد قطعات کلیدی را تولید کند یا این که خودروسازان داخلی با سازندگان خارجی در قالب مرکز تحقیقات مشترک فعالیت کنند.

وی با اشاره به این که از نظر طراحی محصول توانمند هستیم گفت: هم اکنون ۲ خودروساز بزرگ داخلی و خودروسازان خصوصی نمونه‌های خودروهای برقی تولید کردند. ضمن اینکه از ۱۰ سال پیش برنامه‌های خوبی در مپنا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه برقی سازی خودروها شروع شده و در بخش‌های تخصصی نیز توانایی خوبی داریم که باید از این ظرفیت بهره‌مند شویم.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر معاون اول ریاست جمهوری به چین تاکید کرد: بحث برقی سازی خودرو در قالب برنامه راهبردی ۲۵ ساله انجام شده و به صورت همه‌جانبه پیگیری می‌شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفده =

دکمه بازگشت به بالا