جزئیات اعلام کد اقتصادی جدید مالیاتی

ریال نیوز : سازمان امور مالیاتی جزئیات اعلام شماره اقتصادی جدید به مودیان مالیاتی را تشریح کرد.

به گزارش ریال نیوز ، سازمان امور مالیاتی به کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل (شامل اشخاص حقیقی انفرادی، مشارکت‌های مدنی اعم از قهری و اختیاری و اتباع خارجی) مشمول آیین‌نامه اجرایی اعلام کرد، در اجرای مواد (۶) و (۷) آیین‌نامه اجرایی برای تمامی مؤدیانی که ثبت‌نام خود در نظام مالیاتی را تکمیل کرده باشند، شماره اقتصادی منحصر به فرد از سوی سازمان تخصیص داده می‌شود. در مورد اشخاص حقیقی انفرادی به ازاء هر پرونده شماره اقتصادی مجزا به مؤدی اختصاص می‌یابد.

چنانچه صاحبان مشاغل بر مبنای مجوز صادره از مراجع ذیصلاح، بیش از یک محل فعالیت (برای همان مجوز) داشته باشند، برای تمام این محل‌ها فقط یک ثبت‌نام صورت گرفته و یک شماره اقتصادی تخصیص خواهد یافت.

در مورد کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضاء می‌کند، برای مؤدی مربوط یک شماره اقتصادی تخصیص یافته و در کلیه محل‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دسترسی مؤدیان یه شماره اقتصادی صادره پس از تکمیل ثبت‌نام مؤدی، ‌ شماره اقتصادی توسط سیستم صادر و بلافاصله از طریق پیامک به وی اطلاع‌رسانی می‌شود. شماره‌های اقتصادی تخصیص یافته به مؤدیان از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان به نشانی my.tax.gov.ir در دسترس آنان است.

در این درگاه فهرستی از شماره‌های اقتصادی صادره مربوط به مؤدیان مالیاتی برای تمامی پرونده‌های مالیاتی به تفکیک شماره اقتصادی فعال و غیرفعال در اختیار مؤدیان قرار می‌گیرد.

بعلاوه در صورت درخواست مؤدی، امکان دریافت شماره اقتصادی مرتبط با پرونده وی از طریق ارسال پیامک به شماره تلفن همراه اعتبارسنجی شده ایشان نیز وجود دارد.

نحوه استفاده از شماره اقتصادی از تاریخ ۱/ ۵/ ۱۴۰۱ شماره اقتصادی جدید، وفق ماده (۲) این دستورالعمل برای هر یک از پرونده‌های مالیاتی (اعم از پرونده‌های موجود و یا ثبت‌نام‌های جدید) تعیین و از طریق حساب کاربری و پیامک به مؤدیان مربوط اعلام خواهد شد.

با عنایت به مواد (۶) و (۷) و فصول (۳) و (۴) آیین‌نامه اجرایی، مؤدیان مکلفند بر روی صورتحساب‌های فروش کالا و عرضه خدمات (حسب مورد الکترونیکی یا فیزیکی)، قراردادها و سایر اسناد مشابهی که از تاریخ ۱/ ۷/ ۱۴۰۱ (از فصل پاییز سال ۱۴۰۱ و پس از آن) صادر می‌کنند شماره اقتصادی جدید خود و خریدار یا طرف معامله را درج کنند، در غیر اینصورت مشمول جرایم قانونی مربوط به شرح ماده (۶) این دستورالعمل می‌شوند.

غیرفعال سازی یا ابطال شماره اقتصادی وفق ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی؛ در موارد ذیل شماره اقتصادی تخصیص یافته به مؤدیان باطل شده و مؤدیان مربوط مجاز به استفاده از آن در صدور صورتحساب ها قراردادها و سایر اسناد نیستند:

۱- فوت اشخاص حقیقی یا اعلام مؤدی مبنی بر خاتمه فعالیت اقتصادی

۲- انحلال اشخاص حقوقی ثبت شده پس از اتمام عملیات تصفیه و اعلام ختم تصفیه و در مورد سایر اشخاص حقوقی پس از لغو مجوز فعالیت

۳- صدور حکم مراجع قضایی مبنی بر ابطال شماره اقتصادی

تبصره – در مواقعی که ثبت نام مؤدیان بطور موقت غیرفعال می‌شود، شماره اقتصادی ابطال نمی‌شود و مؤدیان مجاز به استفاده از شماره اقتصادی جهت فعالیت اقتصادی مرتبط با این ثبت نام نیستند.

جرایم مرتبط با شماره اقتصادی: با عنایت به ماده (۱۶۹) ق. م.م و ماده (۱۹) آئین نامه اجرایی مشمولان این دستورالعمل در صورت عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به صدور صورتحساب و استفاده از شماره اقتصادی، مشمول جرایم مالیاتی به شرح زیر می‌شوند:

عدم صدور صورتحساب فروش کالا یا ارائه خدمت یا عدم درج شماره اقتصادی خود یا عدم درج شماره اقتصادی طرف معامله ۲% مبلغ مورد معامله

استفاده از شماره اقتصادی در مورد زیر مجاز نیست:

۱- استفاده از شماره اقتصادی پرونده ای که مؤدی آن را غیرفعال اعلام کردهاست.

۲ – استفاده از شماره اقتصادی یک پرونده در صورتحساب‌های مرتبط با سایر پرونده‌های همان مؤدی، در مورد مؤدیانی که دارای چندین شماره اقتصادی فعال باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا