دیدار شمخانی با نخست‌وزیر عراق

ریال نیوز : دبیر شورای عالی امنیت ملی هرگونه تنش در مناطق مرزی را عاملی بازدارنده در توسعه شهرهای مرزی عنوان کرد و گفت: باید با هرگونه عوامل بحران آفرین با قاطعیت برخورد و ریشه آنان را خشکاند.

به گزارش ریال نیوز، دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که برای دیدار و گفتگو با مقامات بلندپایه عراقی و امضای توافقنامه امنیتی مشترک در بغداد به سر می‌برد، امروز با آقای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق دیدار و پیرامون مهم‌ترین مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با او گفتگو کرد.

در این دیدار شمخانی با اظهار خرسندی از ثبات سیاسی ایجاد شده در عراق پس از انتخاب دولت جدید از سوی پارلمان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده کمک به توسعه امنیت، ثبات و پیشرفت در عراق است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، عراق متحد، یکپارچه و قدرتمند را وزنه ثبات در منطقه عنوان کرد و افزود: بدون شک عراق با عبور از مشکلات سیاسی و امنیتی که طی سال‌های گذشته به این کشور تحمیل شده، ضمن بازیابی نقش و کارکرد تأثیر گذار خود در جهان عرب و دنیای اسلام به جایگاه تاریخی خود به عنوان بازیگری مهم در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بازخواهد گشت.

شمخانی هرگونه تنش و بحران در مناطق مرزی مشترک ایران و عراق را مخل امنیت و آرامش مردم و عاملی بازدارنده در توسعه شهرهای مرزی عنوان کرد و گفت: باید با هرگونه عوامل تنش‌ زا و بحران آفرین داخلی و خارجی با قاطعیت برخورد و ریشه آنان را خشکاند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، پایان دادن فوری به شرارت عناصر و گروه‌های مزدور و مسلح ضدانقلاب و تهدیدات نظامی و جاسوسی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق را در همین ارتباط حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم منافع دو کشور ایران و عراق قربانی شیطنت‌های آمریکا و مزدوران تروریستش شود.

دریابان شمخانی ضرورت پیگیری و اجرای سریع توافقات میان دو کشور به ویژه فعال‌سازی پروژه‌های اقتصادی مشترک و بالاخص طرح راه آهن شلمچه – بصره را مورد تأکید قرار داد و گفت: پیوندهای عمیق فرهنگی و مذهبی میان مردم ایران و عراق با توسعه همکاریهای مشترک اقتصادی و تجاری قوی‌تر خواهد شد.

شمخانی همچنین با اشاره به توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دوجانبه، از تلاش‌های صادقانه دولت عراق در میزبانی پنج دور گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و عربستان تشکر کرد و اقدامات انجام شده از سوی بغداد را در فراهم شدن زمینه دست‌یابی تهران و ریاض به توافق جدید بسیار ارزشمند دانست.

عراق همواره قدردان کمک‌های برادران ایرانی خود خواهد بود

در این دیدار، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز با استقبال و ابراز خرسندی از سفر دریابان شمخانی به عراق و تبریک توافق اخیر ایران و عربستان سعودی بر توسعه همکاری‌های همه جانبه دو کشور تأکید کرد.

السودانی در ادامه گفت: دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود به‌ویژه در روزهای سخت بوده و خواهد بود.

نخست‌وزیر عراق با گرامی‌داشت یاد شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این دو شهید بزرگوار را نمونه دیگری از کنار هم بودن دو ملت ایران و عراق دانست.

السودانی با اشاره به عزم و اراده دولت جدید عراق برای اجرایی کردن توافق‌ها میان دو کشور و گسترش روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی، گفت: امضا توافقنامه مهم امنیتی میان تهران و بغداد نشان می‌دهد که از نظر مسئولین ایران و عراق امنیت دو کشور از یکدیگر جدا نیست.

السودانی تصریح کرد: دولت عراق بر اساس قانون اساسی این کشور و تعهدات متقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که از خاک عراق برای خدشه دار کردن امنیت ایران استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =

دکمه بازگشت به بالا