نخستین مدرسه تابستانی در باغ کتاب

به گزارش ریال نیوز، نشست خبری نایب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل باغ کتاب صبح امروز در سالن کنفرانس باغ کتاب برگزار شد.

مهدی رمضانی نایب رئیس هیئت مدیره باغ کتاب در این مراسم با اشاره به اینکه تنها جنبه نمایشگاهی و ارائه خدمت در بخش کتاب در طرح اولیه باغ کتاب در نظر گرفته شده بود، گفت: آنچه در باغ کتاب روی داد بسیار با طرح اولیه اش متفاوت بود. در جلسه هیئت امنای شهرداری تهران، واگذاری باغ کتاب به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نشر شهر تثبیت و بعد از این تصویب در شهرداری و شورای شهر تهران تأیید شد.

وی افزود: غیر از پردیس سینمایی سایر بخش‌های باغ کتاب توسط همین مجموعه اداره می‌شود و امیدوارم با مصوبات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این مسیر اصلاح شود. درست است که باغ کتاب به لحاظ فیزیکی در نقطه شمال شهر واقع شده است، اما وظیفه خودمان می‌دانیم شرایط و تسهیلاتی را فراهم کنیم تا تمام شهروندان تهرانی بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به لحاظ رویکرد محتوایی و برنامه‌ای حتما یکی از پایگاه‌های عزیزان انقلابی خواهد بود، گفت: رویکرد سیاسی نسبت به هیچ جناحی نداریم. درب باغ کتاب به روی همه باز است و دعوت می‌کنم از همه گروه‌های مختلف به باغ کتاب بیایند تا جریان‌های متعددی شکل بگیرد. باغ کتاب از حیث مخاطب غنی است و مخاطب خوبی دارد.

نایب رئیس هیئت مدیره باغ کتاب با اشاره به اینکه هیچ رقابتی با هیچ صنف فرهنگی نداریم، بیان کرد: تنها مکانی هستیم که در برخی حوزه‌ها مثل پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند. براساس پیمایشی که شده، بالای ۵۰ درصدی که به کتابفروشی می‌روند قبلا به کتابفروشی نمی‌رفتند و در بستر باغ کتاب به کتابفروشی مراجعه کردند. بدون هیچ شائبه‌ای براساس ضوابط اجرایی کشور این واگذاری‌ها ایجاد می‌شود ما انتقادات افراد را در حوزه‌های نشر و سایر حوزه‌ها می‌شنویم. بخش کودک و نوجوان موظف است کتاب‌های همه ناشران را بیاورد، اینکه کتاب‌های کمک آموزشی در باغ کتاب فروخته نمی‌شود نشان می‌دهد نگاه ما به بخش کتاب درآمدی نیست.

در این نشست خبری، محسن جلالی فراهانی مدیرعامل باغ کتاب با اشاره به اینکه از روز ساخت باغ کتاب قرار بود در سه بلوک اصلی باغ کتاب سه مرکز علم داشته باشیم، اظهار داشت: باغ علم کودک و نوجوان را برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال و نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال با سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح کردیم؛ سرزمین فکری بازی‌ها هم افتتاح شد. هم اکنون مراحل آخر ساخت پردیس تئاتر باغ کتاب طی می‌شود. این پردیس حدود ۲ ماه دیگر افتتاح می‌شود و فضایی را به عنوان میز پژوهش اختصاص داده است.

وی افزود: در طبقات بالایی فضایی نزدیک به ۳۰۰ صندلی را به کار پژوهشی گروهی اختصاص دادیم و از ۱۵ تیر در این بخش فضای کار اشتراکی برای کسانی که کار تجاری می‌کنند، افتتاح می‌شود. بخش‌های تفریحی و هدایا هم به این مجموعه اضافه می‌شود و خدمات پست به مجموعه خدمات باغ کتاب افزوده شده است.

بازدید۱۰ هزار کودک حاشیه نشین کشور از باغ کتاب

مدیر عامل باغ کتاب با اشاره به نظر سنجی‌های اخیر که در باغ کتاب انجام شد، بیان کرد: نظر سنجی‌های اخیر در باغ کتاب نشان می‌دهد کسانی به باغ کتاب می‌آیند که در مناطق جنوبی تهران زندگی می‌کنند. تابستان امسال بنابر توافقی که با شهرداری‌ها و فرهنگسرا‌های مناطق جنوبی تهران داشتیم قرار است این مراکز هزینه کودکان مناطق جنوب شهر را متقبل شوند و این کودکان رایگان از باغ کتاب بازدید کنند. این امکان برای ۱۰ هزار کودک مناطق حاشیه کشور هم فراهم شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد علوی ۱۰ هزار دانش آموز ضعیف را از حاشیه کشور برای بازدید به باغ کتاب می‌آورد، گفت: رعایت شاخص عدالت را بین ناشران مختلف کشور رعایت و ویترین را برای ناشران کوچک و آن‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف‌تر بودند، فراهم کردیم. از ۱۵ تیر تا اول شهریور نخستین مدرسه تابستانی باغ کتاب فعالیت خود را آغاز می‌کند. این مدرسه از ۹ صبح تا ۱۴ به کودکان آموزش می‌دهد و کانون فیلم و گپ از این هفته آغاز به کار می‌کند بطوریکه در یک سانس فیلم اکران می‌شود و در یک سانس درباره فیلم صحبت می‌کنند.

جلالی فراهانی با اشاره به برنامه‌های هفته افتتاح باغ کتاب بیان کرد: مقارن با هفته افتتاح باغ کتاب که هفته آینده است تمام بخش‌های این مجموعه به بازدید کنندگان از باغ کتاب از ۴ تا ۴۴ درصد تخفیف می‌دهند. رقیب جدی هیچ یک از توزیع کنندگان حوزه فرهنگ نیستیم تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد مجموعه به فروش کتاب اختصاص دارد و منطقی نیست کسی تنها برای خرید کتاب به باغ کتاب بیایند.

وی افزود:بخش فروش کتاب‌های بزرگسال را خودمان اداره می‌کنیم و اگر بخواهیم این بخش را واگذار کنیم مزایده عمومی منتشر خواهیم کرد. اتحادیه ناشران کودک سه سال پیش در مزایده شرکت کرد و بخش ناشران کودک و نوجوان به آن‌ها واگذار شد. خودشان سال اول ۲۰ درصد و سال دوم ۲۵ درصد به اجاره بهایشان افزودند وگرنه ما تصمیمی برای افزایش مبلغ نداشتیم و گیت پارکینگ مجموعه باغ کتاب به طور کامل برداشته شد.

وی در خصوص درصد تخفیفی که باغ کتاب از ناشران کودک و نوجوان برای عرضه کناب هایشان در این مجموعه می‌گیرد، تصریح کرد: کتاب‌های کودک و نوجوان را با ۳۴ تا ۳۵ درصد تخفیف از ناشران کودک و نوجوان برای فروش در باغ کتاب می‌گیریم. این میزان تخفیف در بازار کتاب‌های کودک و نوجوان عرف است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا