توجه به اقتصاد ورزش در وزارتخانه مشهود است

ریال نیوز : عطا الله خسرویان، کارشناس حوزه اقتصاد ورزش گفت : وزیر ورزش به بستر سازی در حوزه اقتصاد ورزش پرداخته است .

صنعت ورزش به عنوان صنعتی سودآور، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی بشمار می‌رود. اما این صنعت بسیار مهم را نمی‌توان از حوزه‌های دیگر جدا کرد. در واقع، ورزش می‌تواند موتور حرکتی برای صنایعی چون گردشگری، آموزش و پرورش و حتی کارآفرینی و رونق اقتصادی قلمداد شود. با سرمایه‌گذاری مناسب بر روی این حوزه می‌توان از کوچکترین ابعاد تا بزرگترین آن‌ها، سودآوری کرد و اقتصاد کشور را رونق بخشید.

امروزه این نکته که کشور‌هایی با ورزش بهتر، درآمد بیشتری دارند کاملا شناخته شده است. همان‌طور که میزبانی جام‌ جهانی موجب جذب گردشگر، نوسازی فضاهای ورزشی، ارائه خدمات مناسب اقامتی، تفریحی و گردشگری برای مسافران می‌شود، نه‌ تنها میزان درآمدزایی یک کشور افزایش پیدا می‌کند، بلکه ارزش پول ملی نیز در همین راستا افزایش می‌یابد. علاوه‌براین، برگزاری چنین رویداد‌های ورزشی بزرگی موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌های خارجی در داخل کشور افزایش پیدا کند.وجود خیل مشتاقان ورزش در مسابقات ورزشی، هواداران متعصب و پرو پا قرص تیم های ورزشی ونیز هواداران سلامتی و تندرستی كه بی وقفه خواهان خدمات مناسب سریع و متنوع ورزشی می باشند، باعث شده كه ورزش به عنوان یك صنعت پرطرفدار و پردرآمد در جهان شناخته شود.
عطا الله خسرویان کارشناس حوزه اقتصاد ورزش در خصوص آینده اقتصاد ورزش گفت : با ورود دکتر حمید سجادی فعالیتها و برنامه های خوبی در حوزه اقتصاد ورزش اتفاق افتاده و با ورود به فعالیت های پژوهشی می توان در حوزه اقتصاد ورزش موفق تر عمل کرد.

وی در ادامه گفت: بهترین راه در مرحله اول کار آفرینی است.مبحث کارآفرینی در ورزش تمام فعالیت‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود را در بر می‌گیرد. همان‌طور که اشاره کردیم، کارآفرینی در حوزه‌های ورزشی تنها به این حوزه ختم نمی‌شود و می‌تواند تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر جنبه‌های دیگر اقتصاد نیز داشته باشد. کارآفرینی در برگزاری یک مسابقه ورزشی را می‌توان در سه زمانِ قبل، در حین و پس از مسابقات ورزشی مورد بررسی قرار داد. در هر سه زمان، می‌توان به شکلی مستقیم و غیر مستقیم درآمدزایی و کارآفرینی کرد.

وی ادامه داد:البته در این راستا باید یک کار گروه تشکیل شود و با تسهیل در قوانین اداری طرح ها در حداقل زمان به مرحله اجرا در آید ،ضمن این که طرح ها نباید کو تاه مدت باشد برای موفقیت باید به آینده نگرش داشته باشیم.لذا نگرشها باید تغییر کند و مدیران باید رویکرد اینده نگر داشته باشند.

عطا الله خسرویان کارشناس حوزه اقتصاد ورزش در خصوص نقش اقتصاد ورزش در بحث اشتغال یادآور شد: به دنبال سرمایه گذاری در ورزش میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم افزایش می یابد و در كنار آن امكان جذب درآمد از طریق برگزاری مسابقات بین المللی، جذب گردشگران و سطح سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه افزایش می یابد.مانع اصلی در روند سرمایه گذاری در بخش ورزش كشورها عدم رؤیت منافع قابل برگشت حاصل از این سرمایه گذاری به صورت مستقیم می باشد. در حالی كه نگرش مثبت به ورزش و امور جنبی آن سودهای سرشاری را به طور مستقیم و غیرمستقیم در آینده نصیب آنان می نماید.

وی گفت:با سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرصت‌های درآمدزایی بی‌شماری به وجود می‌آید؛ از جمله این فرصت‎ می‌توان به ایجاد اشتغال در صنایع مستقیم و غیر مستقیم، درآمدزایی از طریق برگزاری رویدادهای ورزشی، جذب گردشگر ورزشی و پوشش تلویزیونی مسابقات و بسیاری از فرصت‌های دیگر اشاره کرد. اما برای داشتن صنعت ورزشی پویا و سودآور نیاز است تا بستر لازم برای ورزش و حوزه‌های مختلف آن بررسی شود. از آنجایی که ورزش به شکلی مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند بر حوزه پر اهمیتی چون آموزش و پرورش تاثیر می گذارد ، بهتر است سرمایه‌گذاری در ورزش را از این حوزه آغاز کرد.

خسرویان در ادامه افزود: مشکلات حال و حاضر ورزش برای چند دهه گذشته است و موضع آقای دکتر سجادی وزیر ورزش و جوانان روشن است و حمایت های خوبی انجام دادند . در بحث خصوصی سازی توانستند روند روبه رشد و خوبی داشته باشند البته در بحث خصوصی سازی به خصوص فوتبال همه مدیران اجرایی کشور و دولت باید حمایت کنند.در این راستا به طورحتم، نقش رسانه های گروهی مانند نشریات روزانه و هفتگی یا ماهانه و نیز رسانه های دیداری و شنیداری مانند رادیو و تلویزیون در جهت دستیابی به این اهداف بسیار اساسی جلوه می كند.
وی گفت: نباید انتظار داشته باشیم همه مشکلات ورزش طی چهار سال حل شود باید با برنامه ریزی و حمایت از وزارت ورزش گام های اساسی در حوزه ورزش و اقتصاد ورزش بر داریم.

خسرویان یادآور شد:وزیر ورزش عزم جدی بر تحول در تمامی حوزه ها و زیر ساخت های ورزش مخصوصا اقتصاد ورزش دارد و به نمایندگی از جامعه ورزشی در تیم اجرایی دولت به همراه دیگر اعضای هیات دولت به بستر سازی در حوزه اقتصاد ورزش پرداخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =

دکمه بازگشت به بالا