یاد فردوسی به بهانه شاعر ملی اسکاتلند

ریال نیوز : پروفسور حسن امین در مراسم بزرگداشت رابرت برنز شاعر ملی اسکاتلند درباره اهمیت فردوسی و فرهنگ ایرانی سخنرانی کرد.

به گزارش ریال نیوز، پروفسور حسن امین، فیلسوف، حقوقدان و مورخ ایرانی در مجلس بزرگداشت رابرت برنز  Robert Burns شاعر ملی اسکاتلند  در شهر گلاسگو (بزرگترین شهر اسکاتلند) از اهمیت فردوسی و فرهنگ ایرانی سخن گفت.از سوی اسکاتلندی های سراسر جهان، زادروز تولد برنز  در ۲۵ ژانویه همه ساله، به مدت یک هفته جشن گرفته می شود و معمولا برای این که مردم در روزهای عادی به کار و زندگی معمولی شأن برسند، جشن ویژه در پایان هفته برگزار می شود.

رابرت برنز  که اسکاتلندی ها عاشقانه او را رابی برنز می گویند، نماد فرهنگ  و سمبل استقلال تاریخی اسکاتلند است. اشعار عاشقانه او به اکثر زبان های معتبر جهان ترجمه شده و مواضع اجتماعی و سیاسی او در صدها کتاب و هزاران مقاله نشر و مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته شده است. دانشگاه گلاسگو موسسه ویژه برنز پژوهی دارد و سروده های این شاعر که همزمان با انقلاب کبیر فرانسه و جنگ های استقلال آمریکا می زیست، به مخاطب جهانی عرضه میکند. چارچوب فکری این شاعر در مجموعه ای از سنت های بومی، آزادی و لیبرالیسم و با حساسیت های اجتماعی و سوسیالیسم ، صورتبندی می شود.

برنامه امسال جشن تولد برنز با شرکت استادان و فارغ التحصیلان  دانشگاه گلاسگو، شامل برنامه های متنوع  دکلمه اشعار برنز، پخش کلیپ زندگی و آثار او، اجرای موسیقایی و نمایش اشعار او، پذیرایی با غذای سنتی هگس (موضوع یکی از اشعار برنز) و سخنرانی پروفسور حسن امین به عنوان « نگاه یک چهره بین المللی به یک شاعر ملی» بود .

در این مراسم پروفسور امین  به جایگاه و نقش زبان و ادبیات به عنوان یکی از مولفه های هویت ملی در فرهنگ های مختلف جهان، صحبت کرد.
  استاد امین در این سخنرانی، نخست از مفهوم  و مختصات ملت و ملی در حقوق بین الملل سخن گفت  و بعد به داشتن زبان و فرهنگ مشترک برای تحکیم هویت ملی پرداخت. سپس نقش شاعر ملی را در تحکیم هویت ملی بر زبان آورد. به نظر استاد حسن امین، روبرت برنز شاعر ملی اسکاتلند است، چون با پیوستن اسکاتلند به انگلیس در ۱۷۰۷ و پایان دادن به استقلال اسکاتلند  مخالف بود. اما کشورهای دیگر هم شاعر ملی خودشان را دارند. برای مثال ما هم  در کشورهای فارسی زبان ایران افغانستان و تاجیکستان، هزار سال پیش شاعری داشتیم  به نام فردوسی که هویت ملی و فرهنگی ما مرهون کوشش های اوست.

بی گمان شاعران بزرگ‌ مهمترین کسانی هستند که بر هویت و جهت گیری فرهنگی جامعه خودشان اثر گذاشته اند. از این رو شکسپیر در انگلیس،  گوته در آلمان ، دانته در ایتالیا ، .ویکتور هوگو در فرانسه همان ادیبانی هستند که نقش تعیین کننده ایی را دارند که رابرت برنز در اسکاتلند ایجاد کرد.  از یاد نبریم در ایران و کشورهای فارسی زبان هم حکیم ابوالقاسم فردوسی خالق شاهنامه، شاعر ملی همه اقوام ایرانی است و  تاریخ و فرهنگ ایران بزرگ زبانی و فرهنگی به او مدیون است. همچنین برخی از دوستداران هویت فرهنگی و زبان فارسی به تقلید  از فردوسی بزرگ، کوشش و زحمت های زیادی برای میراث ادبی ایران کشیده اند. به نحوی که نگارنده، شاهنامه دیگری در هفت مجلد خلق کرده  که حاوی تاریخ تمدن ایران از آغاز تا سال ۲۰۲۰ میلادی و ۱۴۰۰ خورشیدی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا