دیدار نخست وزیر چین با مخبر

ریال نیوز : نخست وزیر چین در دیدار با معاون اول رئیس جمهور گفت: چین مثل همیشه بر حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و سربلندی ملت ایران تاکید دارد.

به گزارش ریال نیوز ، محمد مخبر در حاشیه بیست و دومین نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای در دیدار با نخست وزیر چین با قدردانی از حمایت‌های این کشور از مردم غزه در سازمان‌های بین‌المللی، اظهار کرد: اتفاقات تلخ غزه و فلسطین قلب هر انسان شریف، آزاده و باوجدان را جریحه دار می‌کند و متأسفانه در شرایط بغرنج کنونی و جنایت جنگی که از سوی رژیم صهیونیستی در غزه در جریان است، بیشتر کشته شدگان از میان غیرنظامیان و زن و کودک هستند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به توافقنامه راهبردی همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین گفت: زمینه‌های متعدد همکاری میان تهران و پکن وجود دارد که اگر بر این زمینه‌ها تمرکز کنیم و بستر فعالیت بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم، به نقطه مطلوبی در تحقق اهداف توافقنامه ۲۵ ساله خواهیم رسید.

مخبر با اشاره به حجم مبادلات تجاری ایران و چین به حدود ۳۰ میلیارد دلار افزود: با اقداماتی مثل تهاتر کالا و استفاده از ارز ملی دو کشور، روند توسعه مناسبات تجاری تسهیل شده و این رقم افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت؛ بنابراین لازم است تا تبادلات تجاری با پول‌های دو کشور را افزایش دهیم.

وی روابط دو کشور را تاریخی و تمدنی توصیف کرد و با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های گسترده ایران در بخش‌های مختلف، به ویژه نفت و گاز، یادآور شد: یکی از بخش‌ها که بیشترین بازگشت سرمایه را به همراه دارد بخش نفت و گاز است. ایران از نظر مجموع ذخایر نفت و گاز در جایگاه نخست دنیا قرار دارد.

مخبر توسعه روابط با چین را از رویکردهای جدی جمهوری اسلامی ایران و دولت برشمرد و افزود: توسعه سواحل مکران و چابهار، احداث ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، توسعه معادن، پروژه‌های قطار سریع السیر تهران- مشهد و تهران- اصفهان و همکاری‌های ترانزیتی غرب و شرق از برنامه‌های در دستور کار ایران است که از مشارکت و سرمایه‌گذاری چین در این زمینه‌ها استقبال می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری توسعه گردشگری را از زمینه‌های مهم همکاری میان ایران و چین دانست و گفت: اگر به دنبال جهش در مناسبات تجاری فیمابین هستیم لازم است بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش تقویت شوند که برای این منظور باید موضوعاتی مانند حمل و نقل هوایی، گردشگری، روادید و مسائل بانکی را تسهیل کنیم.

نخست‌وزیر چین نیز در این دیدار ایران را از کشورهای بزرگ خاورمیانه و مؤثر در عرصه منطقه‌ای و بین المللی برشمرد و گفت: حضور و عضویت کامل ایران در شانگهای و بریکس منجر به تقویت این سازمان‌ها خواهد شد و برای صلح و ثبات منطقه و جهان بسیار مفید خواهد بود.

لی کیانگ از ایران به‌عنوان شریک مهم کشور چین یاد و با اشاره به سوابق دیرینه روابط دو ملت و ارتباط از طریق جاده ابریشم اظهار کرد: مناسبات دو کشور پس از تأسیس روابط سیاسی در پنجاه سال اخیر همواره روند رو به رشدی داشته است و در سال جاری با دو نوبت ملاقات رؤسای جمهوری دو کشور، توافقات مهمی میان تهران و پکن منعقد شده است.

وی از آمادگی کشورش برای اجرای توافقات فیمابین خبر داد و افزود: پکن آماده است تا روابط راهبردی خود با تهران را توسعه دهد و همکاری‌های دو کشور را در زمینه‌های مختلف تعمیق کند.

نخست‌وزیر چین با بیان این‌که پکن هواره اهمیت ویژه‌ای برای همکاری دوجانبه با تهران قائل است، بر لزوم هماهنگی و ارتباط نزدیک و برادرانه دو کشور برای توسعه همکاری‌ها و افزایش سطح مبادلات تجاری فیمابین تاکید کرد.

لی کیانگ افزود: در شرایط امروز که صلح و توسعه جهانی با چالش زیادی روبه‌رو است، وحدت و همکاری از اهمیت دوچندان برخوردار است و ایران و چین که در نیم قرن گذشته شرکای راهبردی خوبی برای یکدیگر بوده‌اند باید همانند گذشته در کنار هم و در تعامل نزدیک باشند.

وی ادامه داد: چین مثل همیشه بر حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و سربلندی ملت ایران تاکید دارد و با هرگونه دخالت خارجی و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران مخالف است.

نخست‌وزیر چین به مسائل فلسطین و کشتار مردم غزه نیز اشاره کرد و گفت: فجایع غزه بی‌ثباتی خاورمیانه را افزایش داده است و در این میان موضع پکن کاملاً روشن است و از همه طرف‌ها آتش‌بس سریع و حفاظت از غیرنظامیان را خواهان است تا تنش گسترش پیدا نکند.

وی با تاکید بر این‌که چین طرفدار صلح و عدالت است و از مردم فلسطین جهت حفاظت از حقوق ملی‌شان حمایت می‌کند، تصریح کرد: کشورهای اسلامی باید با اقدامات مشترک در جهت تنش زدایی فعالیت کنند. پکن نسبت به نقش مهم ایران در منطقه اهمیت فراوانی قائل است و علاقه دارد هماهنگی بیشتری با تهران داشته باشد.

لی کیانگ در ادامه از علاقه کشورش برای توسعه روابط برد-برد با ایران خبر داد و گفت: توسعه اقتصادی ایران طی سالهای اخیر با مشکلاتی همراه بوده که یکی از عوامل آن فشارهای آمریکا بوده است. چین با اعمال اینگونه فشارها مخالف است و آمادگی دارد با همکاری و تعامل از این مشکلات عبور و برنامه جامع همکاری‌فیمابین را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به این‌که در سال گذشته حجم مبادلات تجاری چین با ایران به بیش از ۱۵.۸ میلیارد دلار رسیده است، بر ضرورت تلاش برای افزایش پایدار مناسبات تجاری دو کشور تاکید کرد.

نخست‌وزیر چین با استقبال از حضور شرکت‌های ایرانی در ششمین نمایشگاه واردات در چین، تاکید کرد: چین آمادگی دارد پروژه‌های بندرها، راه‌آهن و شبکه ارتباطات را بررسی و زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در این بخش‌ها را فراهم کند چراکه ایران محیطی مطمئن برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار شرکت‌های چینی است.

چین مثل همیشه بر حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و سربلندی ملت ایران تاکید دارد لی کیانگ ادامه داد: پکن آمادگی دارد مردم خود را برای گردشگری و سفر به ایران تشویق کند و همکاریهای خود را با ایران در زمینه آموزش، گردشگری و افزایش بورسیه دانشجویان ایرانی ارتقا دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + دو =

دکمه بازگشت به بالا