پیشنهاد معاون اجتماعی دادگستری قزوین برای کاهش سرقت

ریال نیوز : سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت : خریدار اموال مسروقه به عنوان جزئی از هدف جرم سرقت؛ انگیزه سارقان برای ارتکاب جرم را افزایش می دهند.

به گزارش ریال نیوز، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان در چهارمین جلسه کمیسیون پیشگیری و مقابله با سرقت استان قزوین بیان داشت: پديده سرقت چه خرد و کلان آن به نوعي با نظم و امنيت جامعه در ارتباط است که علاوه بر وارد ساختن آسيب هاي روحي و جسمي به مالباختگان و ايجاد ناامني در جامعه ، موجبات بدبینی مردم را به عملکرد دستگاه ها فراهم می کند.

وی با اشاره به افزايش رو به رشد جرم سرقت افزود: سرقت در صدر پرونده هایی قضایی و در زمره جرائم اولویت دار در سطح کشور می¬باشد ، بنابراین ضروری است در امر پیشگیری و مقابله با سرقت همه دستگاهها با یک تلاش سازمان یافته و برنامه ریزی شده به تکالیف خود مطابق دستورالعمل شورای امنیت کشور عمل کنند و یک هماهنگی و هم افزایی بین نهاد ها و سازمان های متولی در این راستا وجود داشته باشد.

فولیان ضمن تاکید بر این که هر قدر آمار بیکاری ، فقر و اعتیاد در جامعه افزایش یابد به همان نسبت آمار سرقت هم در جامعه افزایش می یابد بیان داشت: نباید وقتی جرم سرقت اتفاق می افتد همه نگاهها معطوف به دستگاه انتظامی یا قضایی باشد بلکه باید به ریشه های سرقت توجه کرد و با شناسایی بستر های و عوامل شکل گیری آن در راستای کاهش آن در جامعه امید وار بود که این امر مستلزم آن است که همه دستگاهها به تکالیف قانونی خود درست عمل کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان افزود، کاهش سرقت مستلزم مشارکت عمومی و وجود اراده پیشگیری در دستگاه های متولی است و اولویت اصلی دستگاه قضا و نیروی انتظامی پیشگیری از وقوع جرم می باشد که این مهم باید با همکاری سایر نهادهای متولی تحقق می یابد. ایشان توجه به موضوع پیشگیری‌های وضعی از سوی دستگاه‌های اجرایی را در کاهش آمار سرقت موثر دانست و تاکید کرد برخورد با مخلان نظم و امنیت، موجب بالا رفتن اعتماد افکار عمومی در جامعه می‌شود که این مهم مستلزم آن است که شناسایی و دستگیری به موقع سارقین توسط ضابطین مورد توجه قرار گیرد.

این مقام قضایی انگیزه های ارتکاب سرقت توسط سارقین را کسب مال و تبدیل آن به نقدینگی دانست و ضمن اشاره به قدرت و نقش مالخرها در موفقیت سارقان اظهار داشت: خریدار اموال مسروقه به عنوان جزئی از هدف جرم سرقت؛ انگیزه سارقان برای ارتکاب جرم را افزایش می دهند. لذا باید طرح نظارت بر بازارهای خرید فررش اموال مسروقه ضایعاتی ها با تعامل پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری و اتاق اصناف به منظور کاهش انگیزه سرقت در دستور کار قرار گیرد. همچنین ایشان به شناسنامه دار کردن مراکز خرید ضایعات و مدیریت واحد جهت صدور مجوز برای واحدهای صنفی ضایعاتی جهت پایش و رصد آنان تاکید داشت.

فولیان ضمن تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌های پیشگیری و مقابله با جرم سرقت ، آگاه سازی و آگاهی بخشی به اقشار مختلف مردم و اصناف، ، آموزش صنوف ،اجرای طرح نگهبان محله، استمرار گشت های رضویون ، نصب دوربین های پلاک خوان ، افزایش کمپ ها و جمع آوری معتادین متجاهر ، اجرای دستورالعمل کنترل مجرمان حرفه ای سابقه دار و خطرناک را ضروری دانست و افزود، بهترین برخورد با سارقین،برخورد قاطع و بازدارنده و پیشگیرانه در تکرار سرقت است و مدیریت این گونه مجرمان با شناخت نحوه ی کنترل مجرمان سابقه¬دار جهت پیشگیری از تکرار جرم موثرخواهد بود . همچنین افزایش کمپ های ترک اعتیاد و حرفه آموزی و حمایت های اجتماعی از معتادان به کاهش میزان جرم و سرقت در بین معتادان کمک می‌کند.

وی در پایان اظهارداشت :داشتن حس امنیت حق مردم است و با جدیت از این حق دفاع و در راستای افزایش آن تلاش می‌کنیم از این رو در کشف سرقت، دستگیری و مقابله با سارقان جدی هستیم.دستگاه قضایی با همکاری نیروی انتظامی مطلقاً اجازه نخواهند داد هیچ نقطه‌ای از استان برای مجرمان، سارقان و مخلان امنیت مردم امن باشد و به اشد مجازات قانونی و در اسرع وقت آنان را محاکمه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا