سه رویکرد مناطق آزاد برای تحقق شعار سال

ریال نیوز : مشاور رييس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: رشد سرمایه‌گذاری و صادرات در کنار اطلاع‌رسانی قوی سه رویکرد مناطق آزاد کشور باهدف عملیاتی کردن شعار سال 1402 است.

به گزارش ریال نیوز ، حجت‌الله عبدالملکی در جلسه شوراي معاونان که با حضور مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار برگزار شد، ضمن اشاره به شعار سال جدید بیان داشت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری و شعار انتخاب شده برای امسال، مأموریت اصلی مناطق آزاد کمک به رشد اقتصاد و تولید کشور است.

عبدالملكي تأکید کرد: انتخاب شعار “مهار تورم، رشد تولید” از سوی رهبری مبتنی بر علم دقیق روز دنیا و ادبیات اقتصاد جهان است که رشد مزیت‌ها را ناشی از سرمایه‌گذاری و تولید می‌داند.

به گفته وي، تورم با رشد دادن بخش‌های فاقد مزیتی همچون بازارهای مالی دلار و ملک و … جلوی رشد تولید و اقتصاد سازنده را گرفته، مصرف‌های ناشی از نیازهای انسانی را افزایش می‌دهد که درنهایت منجر به اختلال در سرمایه‌گذاری می‌شود.

مشاور رييس جمهور ادامه داد: رشد سرمایه‌گذاری و رشد صادرات دو اقدامی است که مناطق آزاد در حوزه رشد تولید باید صورت دهند.

به گفته عبدالملكي، فراهم کردن زمینه برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران با توجه به مزیت‌های ویژه مناطق آزاد با معرفی این امتیازات در داخل و خارج کشور نخستین قدم است.

**تقویت سه حوزه صادرات محور در مناطق

وي، بر رشد صادرات به‌عنوان دومین رویکرد مناطق در سال جدید تأکید کرد و افزود: با توجه به محدودیت بازار داخلی، برای رشد اقتصادی کشور نیازمند توسعه صادرات در سه جنبه صادرات تولیدات هر منطقه، صادرات مجدد و صادرات از سرزمین اصلی بدون ایجاد ارزش‌افزوده هستیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: مناطق آزاد می‌توانند برای تولیدکنندگان داخلی که تولید مازاد دارند یا با کمبود بازار فروش مواجه هستند، به‌عنوان پل ارتباطی عمل کرده و با معرفی بازارهای جدید در خارج از کشور، نقش تسهیلگری برای صادرات محصولات از سرزمین اصلی به خارج از کشور داشته باشند.

عبدالملکی با اشاره به مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد در دولت سیزدهم یادآور شد: راهبرد نخست ما مردمی کردن مناطق آزاد است که با اولویت فعالان اقتصادی منطقه، مردم بومی و مردم ایران سعی داریم وظیفه خود را در قبال توسعه اقتصادی کشور به نفع مردم ایفا نماییم.

**جهاد اطلاع‌رسانی در مناطق الزامی است

وی در ادامه این جلسه بر نقش روابط عمومی‌ها برای معرفی ظرفیت‌ها و اقدامات مناطق تأکید کرد و گفت: سومین رویکرد ما در سال جاری، معرفی اقدامات صورت گرفته در مناطق و معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری برای جذب سرمایه‌گذار است که نیاز به اقدامی جهادی در عرصه اطلاع‌رسانی دارد.

مشاور رییس جمهور، مشکل کمبود جذب سرمایه‌گذار در مناطق آزاد کشور را ناشی از دو مقوله اشکال در فضای کسب‌وکار(قوانین و ضابطه‌ها) و نبود اطلاع‌رسانی کافی دانست و عنوان داشت: منطقه آزاد چابهار در حوزه کاهش مراحل و زمان صدور مجوزهای مختلف بسیار موفق عمل کرده که باید تمامی این اقدامات به‌خوبی مستندسازی شده و بازتاب خبری پیدا کند.

عبدالملکی، از طراحی برنامه‌هایی مبنی بر تاکیدات ریاست جمهوری، جهت معرفی 50 پروژه سرمایه‌گذاری در هر منطقه آزاد بااعتباری معادل 4 میلیارد یورو خبر داد و خواستار همکاری تمامی مناطق آزاد برای معرفی این پروژه‌ها برای طرح در کمیسیون‌های مشترک ایران با سایر کشورها باهدف جذب سرمایه‌گذار شد.

وی در پایان ضمن تقدیر از عملکرد مدیریتی منطقه آزاد چابهار یادآور شد: عملکرد تیم‌های یکدست و منسجم مورد حمایت ریاست محترم جمهوری است و این منطقه آزاد باید به فکر طراحی برنامه‌هایی با افق بلندمدت برای سال‌های 1404 و 1408 باشد.

گفتنی است، حجت‌الله عبدالملکی، مساور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور صبح روز یک‌شنبه 6 فروردین‌ماه 1402، جهت سلسله بازدیدهای اقدامات ستادهای سفر مناطق، وارد منطقه آزاد چابهار شد.

نشست شورای معاونان و مدیران منطقه آزاد چابهار شامگاه یکشنبه 6 فروردین ماه 1402 با حضور حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، امیر مقدم مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران منطقه آزاد چابهار در محل ساختمان اداری منطقه آزاد برگزار شد.

این نشست در راستای بررسی‌ چالش‌های موجود منطقه و ارائه راهکارهای اجرایی با هدف توسعه و رونق اقتصادی برگزار شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا