لغو حج عمره تکذیب شد

ریال نیوز : معاون سازمان حج و زیارت با تکذیب لغو کامل عمره در سال ۱۴۰۲، گفت: با توجه به طولانی شدن پاسخ عربستان برای برقراری پروازهای عمره، سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت هزینه تمام متقاضیانی را که برای عمره ثبت‌نام کرده‌اند، بازگرداند. عودت هزینه کامل پرداخته شده از شنبه ۲۸ بهمن‌ماه آغاز می‌شود و این اقدام به منزله لغو کامل عمره نیست.

به گزارش ریال نیوز ، غلامرضا رضایی اظهار کرد: با توجه به طولانی شدن صدور مجوز پرواز عمره از سوی عربستان، نمی‌خواهیم بیشتر از این شرمنده مردم باشیم، از طرفی نگهداری هزینه پرداخت‌شده عمره برای سازمان حج و زیارت مسئولیت دارد و با طولانی‌تر شدن این فرایند باید به دستگاه‌های نظارتی و مردم پاسخگو باشیم. بنابراین سازمان حج و زیارت تصمیم گرفت تا مشخص شدن وضعیت عمره و صدور مجوز از سوی عربستان، این هزینه را کامل برگرداند و این اقدام به منزله لغو کامل عمره نیست.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت افزود: برای عمره حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر ثبت‌نام و هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ تا ۴۴ میلیون تومان پرداخت کرده بودند، که به دلیل طولانی شدن فرایند صدور مجوز پرواز از سوی عربستان، حدود ۱۱ هزار نفر انصراف دادند و هزینه این سفر به آنها بازگردانده شد. از روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه نیز هزینه این سفر به ۳۰ هزار نفر دیگر بازگردانده می‌شود.

او اضافه کرد: این هزینه مستقیم به حساب ثبت‌نام‌کنندگان بازگرداندن می‌شود و لازم نیست آنها به بانک‌ها و یا سازمان حج و زیارت مراجعه کنند.

او درباره احتمال برقراری سفر عمره تا پایان سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت، ما منتظر صدور مجوز از سوی عربستان هستیم و از طرفی، نمی‌خواهیم مردم را ناامید کنیم. سازمان حج و زیارت این آمادگی را دارد که به محض صدور مجوز پروازهای عمره، برای این سفر برنامه‌ریزی کند و مشکلی هم برای صدور ویزا وجود ندارد.

رضایی تاکید کرد: به محض برقراری عمره، اولویت با آن ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفری است که ثبت‌نام کرده و هزینه‌شان را پرداخته بودند و بازگرداندن این هزینه به آنها، به معنای از دست رفتن نوبت و یا اولویتشان نیست. ‌

معاون سازمان حج و زیارت درباره دلیل تاخیر در صدور مجوز عمره با توجه به آنکه پیش‌تر گفته شده بود، نتیجه سفر هیأت عربستانی به ایران مثبت بوده است، اظهار کرد: گفته بودند مشکل فنی است، ما هنوز متوجه نشدیم این مشکل فنی چیست. هر بار هم می‌گویند پاسخ می‌دهیم، حتی چند روز پیش سفیر عربستان که با وزیر امور خارجه کشورمان جلسه‌ای داشت گفتند مجوز پروازهای عمره برای ایران صادر می‌شود.

عمره قرار بود پس از حدود هشت سال وقفه، از ۱۳ دی‌ماه آغاز شود، که به دلیل صادر نشدن مجوز پروازهای ایران، عمره تاکنون تعلیق شده است. سازمان حج و زیارت طبق اعلام اولیه قرار بود عمره را تا دهم اسفند ۱۴۰۲ انجام دهد و پس از آن برای عمره رمضان برنامه‌ریزی کند. هنوز طرفین درباره دلیل صادر نشدن مجوز پرواز توضیح شفافی نداده‌اند.

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

دکمه بازگشت به بالا