سیل اخیر در گلستان با دوره بازگشت 50 ساله بوده است

به گزارش ریال نیوز، وزیر نیرو شامگاه گذشته در بازدید از مناطق سیل‎زده استان گلستان در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مردم گلستان در آستانه سال نو بر اثر وقوع سیلاب با شرایط سختی مواجه شدند که اظهار همدردی و کمک همه هموطنان و در صدر آن دستگاه‎های مسؤول خود یک کمک است.

وی افزود: بازدیدهایی که از سوی مسؤولان از مناطق سیل‎زده صورت می‎گیرد موجب روشن‎شدن ابعاد مختلف موضوع می‎شود و از طرفی سیل‎زدگان به این اطمینان خواهند رسید که دولت با تمام قوا و توان در صحنه حضور دارد.

وزیر نیرو اضافه کرد: به امید خداوند خسارات سیل در گلستان جبران می‎شود و مانند سایر حوادث دیگر باید درس‎های جدی از آن گرفته می‎شود.

Image result for ‫سیل گلستان‬‎

*ساخت‎وسازها باید بر ضوابط صحیح متکی باشد

اردکانیان با بیان اینکه طبیعت اصول خود را دارد و باید به مرزها و اصول آن احترام گذاشت، اذعان کرد: مسیر رودخانه‎ها باید به‎موقع لایروبی شود و مسیل‎ها باید باز باشد و تعرضی به آنها صورت نگیرد و ساخت‎وسازها باید متکی بر ضوابط صحیح باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سیلاب اخیر گلستان از حیث تلفات جانی تجربه موفقی بوده است، ابراز امیدواری کرد خسارات ناشی از سیل گلستان در بُعد مادی نیز در اسرع وقت جبران شود.

وزیر نیرو در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر اینکه پس از دریافت هشدارهای هواشناسی در خصوص ورود سامانه ناپایدار جوی، رهاسازی و کاهش حجم آب پشت سدها صورت نگرفت، توضیح داد: مشخص است که این کار صورت گرفته است و اگر گفته شود که چرا فاصله زمانی هشدارهای هواشناسی با زمان وقوع سیلاب فاصله کوتاهی است و بیش از حدود سه روز نیست بحثی است که باید در جای خود به آن رسیدگی کرد و توضیحات سازمان هواشناسی را هم شنید.

وی ادامه داد: در روز 25 اسفندماه که هشدارهای سازمان هواشناسی از کانال‎های رسمی به ستاد فرماندهی پیشگیری از سیلاب در شرکت مدیریت منابع آبی ایران رسید بلافاصله دستورات لازم به شرکت‎های مسؤل داده شده  و در همان زمان مورد اقدام قرار گرفت.

Image result for ‫سیل گلستان‬‎

اردکانیان تأکید کرد: در دنیا سدهای بزرگ عمدتاً با هدف کنترل سیلاب ساخته می‎شود، گرچه سدسازی فواید دیگری اعم از دریافت نیروی برق، مصرف آب برای کشاورزی، شرب و … دارد اما بسیاری از آنها به‎ویژه در مناطق سیل‎خیز در وهله نخست برای کنترل سیلاب ساخته می‎شوند.

وزیر نیرو ادامه داد: از آنجایی که در شرایط تغییر اقلیم و بعد از خشکسالی‎ها با سیلاب وسیع مواجه هستیم در این شرایط باید با رعایت ضوابط زیست‎محیطی و اقتصادی، مخازنی را برای کنترل سیلاب داشته باشیم و اگر مخازن کنترل سیلاب نباشد نعمت بارش باران با تبدیل شدن به خسارات جانی و مالی به نقمت تبدیل می‎شود.

وی یادآور شد: در استان گلستان سه سد وجود دارد که در مجموع ظرفیت آن حدود 80 میلیون متر مکعب است اما در بارش اخیر در فاصله زمانی حدود 48 ساعت به میزان 70 درصد کل بارش سالانه استان شاهد بارندگی بودیم.

اردکانیان اضافه کرد: در حالی که حجم مخزن سد گلستان حدود 48 میلیون مترمکعب بود در بارندگی اخیر ورودی سد گلستان به 112 میلیون مترمکعب رسید و اگر بنا بود سد را بلافاصله تخلیه کنیم این کار باید در فاصله زمانی کوتاه و در دو مرحله صورت می‎گرفت و تخلیه آن هم حجم عظیمی از سیلاب و یا پیک سیلاب را ایجاد می‎کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه از زمان دریافت هشدار سیل و بارش‎ها بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفته است، بیان کرد: در بارش اخیر باران در استان گلستان هر دو شاخصه شدت بارش و طول دوره بارش بالا بود و این مهم موجب خسارات گسترده شد و به لطف خداوند به مدد سرعت عمل دستگاه‎های امدادرسان و دستگاه‎های اجرایی مسؤول شاهد خسارات جانی وسیعی نبودیم البته موارد معدود خسارت جانی ناشی از خرابی ساختمان رخ داده است.

وی با اشاره به اتخاذ تصمیمات مهم در حوزه لایروبی، کنترل سیلاب و هدایت مانداب‎ها بیان کرد: حدود 400 روستا در استان گلستان در 13 شهر و حوالی آن در معرض آسیب سیل بودند و بلافاصله با قطع برق و سیستم آب شرب مواجه شدند و از بین این تعداد روستا در حال حاضر تنها دو روستا مشکل تأمین برق دارند و در بخش آب شرب نیز 35 روستا با مشکل قطعی آب شرب مواجه‎اند.

اردکانیان با بیان اینکه در سایر بخش‎ها برای عبور آب و هدایت به مسیر رودخانه و دریا از کمک نیروهای امدادی استفاده می‎شود و پس از این مرحله مرمت‎ها آغاز می‎شود، یادآور شد: موضوع لایروبی رودخانه‌ها باید جدی گرفته شود و باید منابع مالی کافی برای این مهم اختصاص یابد.

Image result for ‫سیل گلستان‬‎

*10 استان کشور هشدار سیل دریافت کردند

وزیر نیرو با بیان اینکه سیل‎ها با دوره‎های بازگشت تعریف می‎شوند، گفت: براساس برآوردهای اولیه کارشناسان ما سیلاب اخیر در گلستان سیلابی با دوره بازگشت 50 سال است که حاکی از بزرگی سیل گلستان دارد.

وی از دریافت هشدار سیل در 10 استان کشور خبر داد و ابراز کرد: بوشهر، آذربایجان غربی، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، خراسان شمالی و رضوی از جمله استان‎هایی هستند که هشدارهای سیل را دریافت کرده‌اند.

Related image

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا