بخش خصوصی ۲۶ میلیون تن فرآورده نفتی صادر کرد

ریال نیوز : رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: در شش ماه امسال ۲۶ میلیون تن فرآورده نفتی، گازی، شیمیایی و پتروشیمی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار صادر کرده‌ایم.

به گزارش ریال نیوز ، سید حمید حسینی امروز در نشستی خبری با اشاره به آخرین میزان صادرات فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: سال گذشته در شش ماه اول سال ۳۲ میلیون تن به ارزش ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار فرآورده صادر شده که مقایسه این اعداد با امسال بیانگر کاهش وزنی ۲۰ درصدی است.

حسینی با بیان این‌که ارزش میزان صادرات ۴۰ درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: عمده صادرات در حوزه پلیمرها بوده به طوری که در شش ماه امسال یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار صادرات در این بخش صورت گرفته است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران ادامه داد: در حوزه قیر نیز دو میلیون و ۳۰ هزار تن به ارزش ۸۳۶ میلیون و در حوزه متانول چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که در بخش اوره یک میلیون و ۵۵۵ هزار تن به ارزش ۹۵۷ میلیون دلار صادرات در طول این مدت انجام شده که نسبت به سال گذشته کاهش وزنی ۲۶ درصدی داشته است، گفت: در بخش میعانات گازی شاهد صادرات ۹۳ هزار تن بوده‌ایم که این عدد در سال گذشته ۴۷۰ هزار تن ثبت شده است.

حسینی با اشاره به میزان صادرات گاز مایع اظهار کرد: سه میلیون و ۱۶۰ هزار تن گاز مایع در طول این مدت صادر شده و این در حالی است که پتانسیل و ظرفیت صادرات ۱۰ میلیون تن گاز مایع در کشور وجود دارد اما نمی‌توانیم این عدد را صادر کنیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان این‌که در طی ۱۰ سال گذشته نتوانسته‌ایم میزان صادرات را علی‌رغم فعالیت‌های متعددی که در صنعت پتروشیمی، صنایع پایین دستی نفت و گاز و صنایع معدنی صورت گرفته است افزایش دهیم، گفت: سالانه شش تا هشت میلیارد تن فولاد صادر می‌کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی در این حوزه‌ها شکل گرفته‌اند. آنطور که آمار شش ماهه نشان می‌دهد میزان صادرات از نظر وزنی ۱۲.۵ درصد کاهش یافته اما از نظر ارزشی شاهد ۱۲.۵ درصد افزایش هستیم علت آن نیز افزایش متوسط قیمت جهانی است.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در حوزه متانول وجود دارد گفت: در برنامه سوم برای این‌که صادرات به ۴۸ میلیارد برسد تصمیماتی اخذ که بر مبنای آن صادرات از مالیات معاف و جوایز صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شد. همچنین نرخ‌های توجیحی را برای صادرکنندگان در نظر گرفتند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اضافه کرد: در حال حاضر چیزی به عنوان جایزه صادرات وجود ندارد و از سال ۱۳۹۹ نیز بحث معافیت مالیات صادرات برای مواد خام و نیمه خام در نظر مطرح شد.

حسینی با بیان این‌که ۱۴۰ قلم کالا در بررسی‌هایی که صورت گرفته دیگر معاف از مالیات نیستند، گفت: در تصویب بودجه ۱۴۰۰ اقلام دیگری همچون اوره، متانول و اتیلن را جزو این محصولات در نظر گرفتند این در حالی است که بسیاری از محصولاتی که تولید می‌شوند کالای نهایی هستند و نمی‌توان با چنین منطقی مشمول اخذ مالیات شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که ارزش افزوده روی این محصولات لحاظ شود که این مساله می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بیشتری برای این محصولات شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران با بیان این‌که در حال حاضر صادرات عراق ۳۰ درصد و مابقی بازارها ۱۲.۵ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: این موضوع یک هشدار جدی است که باید به طور ویژه به آن توجه کنیم. براساس آمار امسال ۱۵ میلیون تن فرآورده شامل مالیات شده‌اند و این طرح از ۱۴۰ قلم کالا به ۲۲۹ قلم کالا افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که اکنون بیش از پنج میلیارد دلار از عراق و شش میلیارد دلار از کره طلب داریم طلب داریم اظهار کرد: اگر بتوانیم این مبالغ را دریافت کنیم در شرایط فعلی کشور تاثیر زیادی در گذر از چالش‌ها خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به همکاری‌های صورت گرفته با روس‌ها برای ایجاد سوآپ گفت: هنوز نتوانسته‌ایم همکاری‌های جدی را با روس‌ها آغاز کنیم ایران در تلاش است تا هرچه سریع‌تر این مساله به نتیجه برسد اما طرف روس در حال هماهنگی با ارکان دولت خود است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که در حال حاضر میزان صادرات فرآورده چقدر است و آیا امسال وارد کننده بنزین خواهیم شد تصریح کرد: سال اول کرونا سه میلیارد دلار بنزین صادر کردیم اما امسال قطعا از پالایشگاه‌ها صادرات بنزین نخواهیم داشت و صادرات گازوئیل نیز به حداقل خود خواهد رسید.

وی ادامه داد: اکنون صادرات روی مازوت متمرکز است اما با توجه به این‌که باید به بخش فولاد و سیمان سوخت بدهیم احتمالا تداوم نخواهد داشت و به نظر می‌رسد که امسال درآمد دولت از صادرات فرآورده به شدت کاهش یابد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اظهار کرد: براساس اعلام سازمان استاندارد اکنون بنزین وارد کشور شده که پیش‌بینی می‌شود مبدا واردات کشور ترکمنستان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + شش =

دکمه بازگشت به بالا