جزییات طرح جدید دولت برای امنیت غذایی کودکان

ریال نیوز : معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی از طرح افزایش ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی ارزش کالابرگ الکترونیک برای امنیت غذایی کودکان خانوارهایی که توسط وزارت بهداشت شناسایی می شوند خبر داد.

به گزارش ریال نیوز ، علیرضا عسگریان در یک برنامه تلویزیونی درباره جزییات این طرح گفت: یکی از طرح های راهبردی دولت بحث امنیت غذایی و کالابرگ است که از ابتدای امسال شروع شده است، این طرح نیز برای افزایش امنیت غذایی کودکان است و تعداد خانوار هایی که مشمول این طرح می شوند ۱۲۰ هزار خانوار است .

وی افزود: خانوارها توسط وزارت بهداشت شناسایی شدند، سه شاخص برای این طرح درنظر گرفته شده و پس از تعیین بین دهک‌ها تقسیم بندی می شود و در نهایت یارانه جدید به خانوارها تعلق می یابد.

عسگریان با اشاره به جزییات این یارانه، گفت: برای دهک یکم تا پنجم «یک میلیون تومان» به ازای هر نفر و در دهک ششم و هفتم ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر تعلق می یابد.

وی با بیان این‌که در یک خانواری که نیاز است برای دو فرزند امنیت غذایی اتفاق بیفتد، دو میلیون تومان برای آن خانواده درنظر گرفته می شود اضافه کرد: این طرح پیوسته است و برای کودکان شش سال هستند و کودکانی که شش سال را تمام می کنند از پوشش این طرح خارج می‌شوند.

معاون وزیر رفاه تاکید کرد که این طرح ارتباطی با طرح کالابرگ ندارد و آن طرح محفوظ است و لازم است خانواده ها توجه ویژه ای به این طرح داشته باشند.

وی با بیان این‌که دولت یک طرح مفصل راهبردی در حوزه امنیت غذایی تعریف کرده است که مهم ترین برش آن طرح کالابرگ بود افزود: اکنون نیز نوزادان و کودکان بی ۶ ماه تا شش سال را تحت پوشش قرار می‌دهد و پیوستگی دارد.

به گفته عسگریان از روز یکشنبه هفته آتی این طرح آغاز می شود، اکنون به خانوارها پیامک ارسال شده و لازم است توجه ویژه ای به آن شود، اگر خانواده ای کودکی دارد و نیازمند تغذیه ویژه ای است یک میلیون تومان در صورتی که در دهک یک تا ۳ باشد دریافت می کند.

وی با بیان این‌که قبلا در مورد کالابرگ گفته می شد که تنها ۱۱ قلم کالا را دربرمیگیرد اما به ۱۶ قلم افزایش یافته چراکه خانواده ها باید پروتیین، ویتامین و میزان انرژی مورد نیاز را دریافت کنند و برای اینکه این اتفاق بیفتد سبزیجات و میوه جات هم اضافه شده است.

وی با بیان این‌که ۱۱ قلم شامل لبنیات، شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ، پروتئین ها شامل گوشت مرغ و گوشت قرمز، حبوبات ، روغن شکر، قند و برنج را دربرمیگرفت که اکنون به این لیست میوه جات اضافه شده است.

معاون وزیر رفاه با اشاره به نحوه خرید این اقلام کالا گفت: ۱۱ قلم اعلانی دارای بارکد هستند و قلم هایی که جدیدا اضافه شده نیز بارکد منحصر به فرد نیز خوردند و اگر به فروشگاه های واجد شرایط و زنجیره‌ای مراجعه کنید به دلیل اینکه بارکد خاص دارند به راحتی می توان آن ها را خرید کرد.

وی با اشاره به لیست فروشگاه ها گفت: این خانوارها برنامه کاربردی شما را نصب کنند، لیست اقلام و فروشگاه های واجد الشرایط در آنجا درج شده است.

وی با بیان این که ابلاغ به صورت پیامکی است و خانوارها از این طریق می توانند مطلع شوند که واجد اشرایط هستند و اگر برنامه کاربردی می توانند مشاهده کنند که واحد الشرایط هستند و یا خیر، گفت: این برنامه ادامه خواهد داشت و به صورت مفصل از آن صحبت می کنیم، اگر خانواری از این یک میلیون تومان استفاده نکند تنها یک ماه ذخیره می شود. در ماه دوم یک میلیون اضافه می شود اما اگر استفاده نشود قطع خواهد شد، میزان تاثیرگذاری این طرح توسط وزارت بهداشت بررسی می شود و اگر روی کودک اثر نداشته باشد به خانواده ها اطلاع می دهیم و قطع می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 4 =

دکمه بازگشت به بالا