ایران آماده همکاری با ارمنستان برای توسعه صادرات به اوراسیا

ریال نیوز : وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان می‌توانند با تعیین چشم‌اندازی مشترک به توسعه صادرات در بازار اوراسیا دست یابند.

به گزارش ریال نیوز به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سید صولت مرتضوی» در ادامه سفر به ایروان و در دیدار با «واهان کروبیان» وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان، با تشریح ظرفیت‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نقش‌آفرینی این مجموعه در اقتصاد ایران، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی اصولی می‌توانیم به تحقق تبادلات سه میلیارد دلاری ایران و ارمنستان کمک کنیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته گام‌های خوبی در زمینه توسعه مناسبات با منطقه قفقاز و کشور ارمنستان از سوی جمهوری اسلامی ایران برداشته شده؛ اما همچنان از ظرفیت‌های متنوع مناسبات استفاده نشده است.

مرتضوی با بیان این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر مدیریت و سیاست‌گذاری حوزه کارگری و کارفرمایی در کشور، سهم قابل توجهی از اقتصاد ایران را راهبری می‌کند، گفت: می‌توانیم نقش مؤثری در توسعه تجارت دو کشور ایفا نمائیم و بخش قابل توجهی از نیازهای ارمنستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی و پتروشیمی را تأمین کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر این که حمل‌ونقل و انرژی، ستون‌های مناسبات اقتصادی دو کشور هستند، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم به تثبیت جایگاه حمل‌ونقل ارمنستان در منطقه کمک کنیم.

وی گفت: ما برای نقش ترانزیتی جمهوری ارمنستان اهمیت قائلیم و تأسیس کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه با عضویت ارمنستان، گرجستان، یونان و بلغارستان را با جدیت دنبال می‌کنیم.

مرتضوی با بیان این که در توسعه مسیر ترانزیتی خلیج‌فارس‌-دریای سیاه از مسیر ارمنستان نگاه و منافع مشترکی داریم، افزود: تکمیل مسیر شمال-جنوب ارمنستان، حلقه اتصال مهمی در زنجیره ترانزیتی منطقه می‌تواند باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در همین راستا شرکت‌های توانمند ایرانی که بخشی از آن‌ها تحت مدیریت وزارت کار قرار دارند آماده مشارکت و همکاری با ارمنستان در توسعه و بهبود زیرساخت‌های این کشور هستند.

وی به ظرفیت‌های معدنی، صنعتی، ترانزیتی و دارویی در اختیار وزارت کار نیز اشاره کرد و گفت: با اعلام نیاز دولت ارمنستان می‌توانیم انواع محصولات مورد نیاز آن‌ها را در راستای اسناد مبادله‌شده تأمین می‌کنیم.

مرتضوی همچنین از آمادگی لازم برای تبادل تفاهم‌نامه‌های اقتصادی محصول‌محور بین تهران- ایروان خبر داد.

«واهان کروبیان» وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان نیز در این نشست با استقبال از توسعه همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، گفت: دولت ارمنستان ساخت مجتمع‌های آموزشی را در نقاط مختلف ارمنستان به ویژه در استان سیونیک را در دستور کار خود قرار داده است و با توجه به تجربیات ایران در زمینه توسعه مجتمع‌های آموزش فنی و حرفه‌ای، از حضور متخصصین ایرانی استقبال می‌کنیم.

وی افزود: موقعیت استراتژیک دو کشور می‌تواند به تحولات حمل‌ونقل و ترانزیتی منطقه کمک کند.

وزیر اقتصاد ارمنستان با تأکید بر لزوم اجرای اسناد مورد توافق مقامات دو کشور، اظهار داشت: روابط سیاسی دو کشور در سطح مطلوبی بوده و همین موضوع بستری برای توسعه تبادلات تجاری است.

در این نشست «غلامحسین حسینی نیا» معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، «علی‌محمد قادری» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی، «عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان، «علیرضا عسگریان» دستیار ویژه وزیر و «حامد فروزان» مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز که وزیر کار را در سفر به ارمنستان همراهی می‌کنند، حضور داشتند.

«سید صولت مرتضوی» در صدر هیأتی بلندپایه به دعوت «نارک میکرتچیان» وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری ارمنستان، شامگاه یکشنبه هفتم اسفندماه ۱۴۰۱ با استقبال مقامات ارشد سیاسی ارمنستان و سفیر ایران وارد فرودگاه بین‌المللی زوارتنوتس ایروان شد.

دیدار با برخی وزرا و مقامات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جمهوری ارمنستان و بازدید از مراکز اقتصادی و تجاری این کشور به منظور گفت‌وگو و تبادل‌نظر پیرامون گسترش همکاری‌های دوجانبه در قالب کمیسیون مشترک از جمله برنامه‌های وزیر کار جمهوری اسلامی ایران در این سفر است.‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا