هشدار رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد درباره غفلت رسانه ها از مخاطرات سوخت

ریال نیوز : رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، نقش روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها را در اجرای راهبردهای کلان کشور و اطلاع رسانی در مواقع بحرانی، مهم و کلیدی دانست و در مورد ادامه رویکردها و راهبردهای فعلی آن‌ها در مورد سوخت هشدار داد.

به گزارش ریال نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، اکبر نصراللهی در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسانی در پالایشگاه لاوان گفت: روابط عمومی‌ها هم در بحران‌ها اثر می‌گذارند و هم از آنان اثر می‌پذیرند، بنابراین فراز و فرود و نتایج حاصل از بحران‌ها تا حد بسیار زیادی تابع عملکرد روابط عمومی‌ها، نوع رویکردها و راهبردهای اتخاذ شده و نحوه مدیریت رسانه‌ای بحران است.

وی با اشاره به سخنان اخیر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد افزایش مصرف سوخت، توجه همزمان به واقعی کردن قیمت سوخت و استاندارسازی خودروها، کارمزد توزیع و نرخ حمل و نقل گفت: روابط عمومی‌هاباید با استفاده بموقع و حداکثری از ظرفیت‌های رسانه‌ها، موضوعات راهبردی سوخت را برای مردم، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان توصیف و تبیین و عواقب بی‌توجهی یا کم‌توجهی به این موارد را تشریح کنند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه ای افزود: تحول و ایجاد اجماع در مورد مدیریت سوخت و مصرف بهینه آن را به تشکیل ائتلاف راهنما متشکل از مسئولان و رسانه ها، انتقال چشم انداز به ذی نفعان، توجه منصفانه و صادقانه به همه ابعاد موضوع، جلب همکاری و مشارکت مردم و ایجاد پیروزی‌های کوتاه مدت مشروط دانست و افزود: در صورت تدوین و اجرای الگوی استراژیک رسانه‌ای، داشتن پیوست رسانه‌ای در موضوعات راهبردی و داشتن روایت اول می‌توان از تبدیل مخاطرات سوخت به بحران جلوگیری کرد.

نصراللهی همچنین با هشدار به روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در پرداخت به موضوعات کلان ملی مثل سوخت گفت: ادامه رویکردهای رویدادی، کمی و سنتی و راهبردهای انفعالی و واکنشی در پوشش رسانه‌ای انرژی، طرح مشکل به جای حل مشکل، تاخیر در شروع و تعجیل در پایان، غلبه شعارمحوری بر تحلیل محوری، مخاطرات تولید و مصرفت سوخت را به بحران تبدیل خواهد کرد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با نقد عملکرد مسئولان در بحران ها، غفلت مسئولان از مخاطرات و بحران های کشور بویژه بحران های نوظهور، انکار و تقلیل و تخفیف نقش رسانه‌ها در مخاطرات و بحران‌ها و اطلاع رسانی دیرهنگام، نامناسب و متعارض، بحران زا و اعتماد زدا است.

وی  افزود : یکی اشکالات پرتکرار و همیشگی در بحران ها از جمله  زلزله ازگله، اعتراضات و شورش های بنزینی آبان 1398 و حمله سایبری 5 آبان 1400،  اظهار نظرهای افراد مختلف و تعارض در اطلاع رسانی است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای با تشریح نتایج تحقیقات خود در مورد آتش سوزی‌های مجتمع‌های پتروشیمی در سال 95 گفت: فقط در 6 ماهه اول سال 95، دوازده آتش سوزی در پتروشیمی‌ها اتفاق افتاد و بررسی‌های من نشان داده است بیش از 20 مرجع از نماینده گان مجلس، استاندار و فرماندار در مورد یک موضوع تخصصی اطلاع رسانی متعارض داشتند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تعارض در اطلاع رسانی در بحران ها، تعرض به امنیت روحی و روانی مردم است و باید در حوادث و بحران ها، سخنگوی متخصص و مرتبط با درک آرایش جدید رسانه‌ای و نیاز مردم و رسانه‌ها به اطلاعات و اخبار وقایع را مسئولانه و بموقع اطلاع رسانی کند.

وی در پایان با اشاره به تعدد و تنوع بازیگران رسانه ای خروج کنشگری رسانه ای از انحصار و شیوه‌هاو ابزاری های پیچیده مدیریت پیام، گفت: موفقیت در مدیریت مخاطرات و بحران‌هابه درک تحولات رسانه ای، تغییر مصرف و منابع رسانه ای مردم، پررنگ شدن نقش شبکه های اجتماعی بموازات کم اثر شدن نقش رسانه های سنتی و داشتن برنامه استراتژیک با توجه به پدیده ارتباط جمعی شخصی است.

گفتنی است، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین کارگروه مدیریت بحران در عرصه خبر و اطلاع رسانی همچنین مدل بومی مدیریت بحران و بایدها و نبایدهای آن در مراحل مختلف را برای مدیران روابط عمومی شرکت‌های پالایشی و تابعه تشریح کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا