رشد ۱۶ هزار و ۵۷۵ واحد شاخص کل

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه 12 خرداد 99 با افزایش 16 هزار و 575 واحد به رقم 986 هزار و 988 واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با افزایش 2622 واحد به رقم 320 هزار و 909 واحد رسید.ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 3700 تریلیون تومان شد.

معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار تهران بیش از 9 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب بیش از یک میلیون نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 886 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

به گفته برخی کارشناسان دلیل عمده رشد شاخص بورس فشار تقاضا برای خرید سهام و سرازیر شدن نقدینگی سرگردان در بازار به سمت بورس است.

در عین حال کارشناسان توصیه می‌کنند، افراد تازه‌وارد به بورس و آنهایی که وقت کافی و یا دانش لازم را برای حضور در بورس ندارند، از طریق مشاوره‌های افراد امین و  کاردان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها، ارزهای اولیه و واحدهای صندوق قابل معامله بورسی ETF که دولت در بورس ارائه می‌کند، اقدام کنند تا ریسک سرمایه‌گذاری آنها کاهش یافته و بازدهی آنها بیشتر شود.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی مانند پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد مبارکه همگی در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بوده‌اند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.7 درصد رشد کرده و به رقم 262 هزار و 93 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هموزن، 0.8 درصد رشد کرده و به رقم 212 هزار و 365 واحد رسید.

شاخص آزاد شناور امروز با رشد 1.5 درصد به رقم یک میلیون و 320 هزار و 819 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول بورس با رشد 2 درصدی به رقم 728 هزار و 454 واحد رسید.

همچنین شاخص بازار دوم بورس با افزایش 1.2 درصد به رقم یک میلیون و 969 هزار و 121 واحد رسید.

امروز نمادهای پربیننده که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته شامل بانک ملت، فولاد مبارکه، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، ملی مس و بانک صادرات بوده‌اند.

امروز همچنین در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات 104 واحد رشد کرده و به رقم 11 هزار و 321 واحد رسید.

همچنین ارزش بازار اول و  دوم فرابورس ایران امروز به بیش از 745 هزار میلیارد تومان رسید.امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 527 هزار نوبت معامله و به ارزش 3398 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین اگر ارزش معاملات امروز بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران را در نظر بگیریم امروز معامله‌گران بیش از 10 هزار و 282 میلیارد تومان در بورس و فرابورس داد و ستد کردند که اگر این مبلغ به عنوان کمک به تولید در شرکت‌های بورس و فرابورس استفاده شود می‌تواند کمک قابل توجهی به رونق تولید داشته باشد که البته همه این پول، پول جدید نیست و حدود هزار میلیارد تومان از این رقم به عنوان پول جدید جذب شرکت‌های بازار سرمایه شده است.

امروز نمادهای پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، سیمان لار سبزوار، ‌پتروشیمی زاگرس، تولید دارو، پتروشیمی تندگویان و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بوده‌اند.

امروز نمادهای گهرزمین، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی مارون و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای مدیریت انرژی امید تابان هور، سرمایه‌گذاری صبا تأمین و مولد نیروگاه جهرم بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا