هشدار درباره شیوع چاقی در زنان روستایی

ریال نیوز : یک رادیولوژیست درباره خطر چاقی و اضافه وزن زنان روستایی هشدار داد.

به گزارش ریال نیوز، دکتر صمیم ارزانی با بیان این‌که افزایش بی تحرکی و چاقی در ایران به عنوان عامل مهم انواع سرطان نگران کننده شده است افزود : 70 درصد مردم ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند؛ 90 درصد تحرک کافی ندارند و 80 درصد از این مجموع اصلا تحرک ندارند.

به گفته وی همانند تمام جهان، روستاها در شیوع چاقی و اضافه وزن از شهرهای ایران پیشی گرفته اند و زنان روستاها بیشتر در معرض خطر چاقی و اضافه وزن قرار دارند.

وی ادامه داد : افزایش بروز سرطان روده بزرگ عمدتا به دلیل بی تحرکی، چاقی و اضافه وزن نگران کننده شده است؛ به طوری که سالانه 4 هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر سرطان روده بزرگ از دست می دهند و 7 هزار بیمار جدید به شمار مبتلایان سرطان روده در کشور اضافه می شود.

این رادیولوژیست با بیان این‌که برای سرطان مری و معده هنوز هیچ روش تشخیص زودهنگام که استاندارد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باشد وجود ندارد تصریح کرد : اما سرطان روده بزرگ کاملا قابل پیشگیری و در صورت تشخیص در مراحل اولیه  تا 90 درصد قابل درمان است .

وی انجام سالانه آزمایش مدفوع برای بررسی خون مخفی در مدفوع که از علائم احتمالی سرطان روده بزرگ بوده و نیاز به انجام کولونوسکوپی را ضروری می کند ، برای افراد بالای سنین 50 سال و سایر افراد (حتی زیر 50 سال) که عضوی از خانواده آنها دارای سابقه سرطان روده بزرگ بوده را ضروری دانست و افزود : کسانی که عضوی از خانواده آنها، سرطان روده بزرگ داشته است 2 تا 3 برابر سایرین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند ؛ این افراد  باید 10 سال قبل از سن بروز سرطان روده بزرگ در عضو مبتلای خانواده ،  مورد آزمایش و معاینه قرار گیرند.

ارزانی ادامه داد : همچنین افرادی که تحت کولونوسکوپی قرار گرفته اند، اگر پولیپ نداشتند، باید هر 10 سال یک بار مجددا کولونوسکوپی شوند؛ اگر یک تا سه پولیپ در روده بزرگ داشتند ، هر 5 سال و اگر بیش از سه پولیپ داشتند، باید هر سه سال کولونوسکوپی شوند.

به گفته وی انتخاب سبک زندگی سالم، پرهیز از پرخوری و بی تحرکی ، انجام فعالیت بدنی متوسط  و شدید روزانه،  مصرف میوه تازه طی 5 وعده در طول روز و هر وعده حداقل یک میوه، مصرف سبزیجات تازه، خودداری از مصرف زیاد گوشت قرمز ،  فرآوری شده و کبابی، خودداری از مصرف زیاد نمک و چربی های ناسالم، کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین، پرهیز کامل از مصرف تریاک و دخانیات، خودداری کامل از مصرف الکل،  کاهش شدید مصرف غذاهای آماده و فوری، عدم استفاده از آب آشامیدنی ناسالم و  سه بار مسواک زدن در طول روز،  از جمله عوامل مهم پیشگیری از سرطان ها هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا