سامانه «هدا» جانشین تمام سامانه‌ها و احراز هویت

ریال نیوز : رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: سامانه هدا جانشین تمام سامانه ها و احراز هویت ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش ریال نیوز، هاشم کارگر در مراسم رونمایی و بهره برداری از چندین طرح فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور که با حضور دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور، آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، مدیران وزارت کشور و مرکز ملی فضای مجازی و مدیران سازمان ثبت احوال کشور برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با بیان اینکه در این ایام مبارک توفیق داشته و توانسته ایم چندین سامانه و طرح ملی را در حوزه فناوری اطلاعات با همکاری مرکز ملی فضای مجازی در جهت کمک به توسعه دولت الکترونیک رونمایی و مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی افزود: چشم انداز سازمان ثبت احوال تحقق سازمانی هوشمند و تمام الکترونیکی بوده و در دو سال گذشته با پشتیبانی های وزیر کشور توانسته ایم قدم های موثری در این زمینه برداریم و رونمایی و افتتاح پروژه های گوناگون فناوری اطلاعات در این سازمان در کشور اثربخش بوده که لازم است در این راستا با جدیت بیشتری گام برداریم.

کارگر ادامه داد: سال ها کشور منتظر راه اندازی سامانه احراز هویت دیجیتال ایرانیان بوده تا بتواند از مزایای آن بهره مند شود که بحمدالله امروز شاهد رونمایی از این طرح ملی بوده و از این پس در کشور فصل جدیدی در احراز هویت رقم خواهد خورد.

معاون وزیر کشور افزود: بستر هدا جانشین تمام سامانه ها و احراز هویت ها قرار خواهد گرفت و آثار گوناگون آن می تواند به کشور کمک قابل توجهی نماید.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور به مزایای این سامانه پرداخت و عنوان داشت: تحقق هوشمند سازی هویت دیجیتال ملی ایرانیان و زیست بوم در فضای مجازی از آثار قابل توجه سامانه هدا خواهد بود که در حوزه حقوق شهروندی تحقق خواهد یافت.

وی احراز هویت در فضای مجازی را یکی از نیازهای مهم کشور برشمرد و ادامه داد: هم اکنون بخش های دولتی و خصوصی برای خدمات رسانی مناسب به مشتریان خود به صورت مستقل اقدام به راه اندازی بانک‌های اطلاعاتی و نگهداری اطلاعات هویتی مشتریان خود نموده اند که این امر موجب ایجاد مخاطراتی در حریم خصوصی کاربران و افشای اطلاعات هویتی آنان گردیده است.

معاون وزیرکشور گفت: در همین راستا سازمان ثبت احوال کشور به عنوان متولی این امر و به منظور ایجاد سازوکاری کار آمد و امن برای مدیریت هویت دیجیتال ایرانیان براساس سند “نظام هویتی معتبر در فضای مجازی” و نِگاشتِ نهادی آن، ابلاغی از سوی شورای عالی فضای مجازی، اقدام به طراحی و توسعه سامانه هدا کرده است.

وی احراز هویت این سامانه را در سطوح مختلف بیان و تاکید کرد: این امر بر اساس میزان اهمیت و ریسک خدمات الکترونیکی در فضای مجازی و بر اساس چهار سطح شامل بررسی اطلاعات هویتی، تطبیق با شماره تلفن همراه متصل با کدملی شخص، زنده سنجی و تطبیق چهره و درنهایت امضای دیجیتال، راه اندازی شده است.

کارگر با اشاره به این‌که ارائه خدمات الکترونیک این سازمان در جهت تحقق اهداف دولت می باشد افزود: با بهره برداری از این سامانه، نیازی به دریافت اطلاعات هویتی از شهروندان در فضای مجازی نبوده و هویت اشخاص بواسطه سازمان ثبت احوال کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی امین بصورت برخط احراز خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =

دکمه بازگشت به بالا