دیدار خصوصی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مجارستان

ریال نیوز : پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان و همچنین برگزاری دومین دور کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به تهران سفر کرده است، روز پنجشنبه با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش ریال نیوز، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با مروری بر ابعاد روابط میان دو کشور در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، ابراز امیدواری کرد که این سفر و برنامه های پیش رو منشاء تحول در مسیر گسترش مناسبات فیمابین دو کشور در زمینه های مختلف باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان از روابط  تاریخی دو کشور بعنوان فرصت یاد کرد و گفت: اگرچه در مقاطعی از ناحیه برخی موضوعات ناشی از اقدامات طرف های ثالث تحت تاثیر قرار گرفته است، اما با اتخاذ رویکرد مناسب و متوازن میتواند در مسیر پیشرفت و توسعه مناسبات قرار گیرد.

امیر عبداللهیان در بخش همکاری های اقتصادی و با توجه به برگزاری دومین دور کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در جریان این سفر، ضرورت بازبینی همکاری های دوجانبه بر پایه ظرفیت های موجود برای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری در دو طرف، و همچنین فعال سازی بخش های خصوصی اقتصادی در  دو کشور و رفع موانع انجام مراودات و تبادل هیئت ها خصوصا در زمینه روادید را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان پذیرش متقابل گواهی واکسیناسیون کووید 19 بین دو کشور را گامی مهم در مسیر رفع موانع تردد و مراودات بین شهروندان دو کشور اعم از تجار ، دانشجویان ، اساتید و دیگر بخشها دانست و از آن بعنوان اقدامی خوب و شایسته یاد کرد.

امیر عبداللهیان حضور بیش از ٢۵٠٠ دانشجو و استاد ایرانی در مجارستان را فرصتی مناسب برای کمک به گسترش همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با استقبال از رویکرد دولت مجارستان برای توسعه همکاری ها در حوزه های فرهنگی، فعالیت و همکاری دو کشور در این حوزه را زمینه ساز همکاری های دیگر بخشها ذکر کرد.

پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در کشورمان و فراهم شدن زمینه برگزاری نشست دوم کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، بر دیدگاه کشورش در زمینه همکاری بر اساس احترام متقابل تاکید کرد.

وزیر خارجه مجارستان مردم این کشور  را دارای علقه های فرهنگی دانست و ازاین رو علاقمندی و احترام مردم مجارستان به کشورمان به جهت قدمت تاریخی، فرهنگی و تمدنی را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد همکاری در حوزه میراث فرهنگی و موزه ها بین دوکشور شکل گیرد.

وی با اشاره به هیئت اقتصادی همراه خود برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری ها، تبادلات تجاری فیمابین و همکاری ها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت را مورد تشریح قرار داد.

وزیر خارجه مجارستان همچنین دیدگاه کشورش در حوزه گسترش همکاری ها با شرق و آسیا بر پایه سیاست دولت این کشور  از سال 2010 را تشریح کرد.

آخرین تحولات در افغانستان خصوصا در حوزه آوارگان، گروه های تروریستی و افراطی در این کشور، تشریح دیدگاه اصولی کشورمان برای برقراری حکومت فراگیر و با حضور همه اقوام، شرایط سخت و مضایق موجود برای مردم افغانستان در زمینه غذا و دارو، قدر دانی از اهدای واکسن از سوی دولت مجارستان برای استفاده در واکسیناسیون مردم افغانستان، تشریح دستاورد های نشست همسایگان افغانستان در کشورمان، موضوعات مربوط به مهاجرت افغانستانی ها به دیگر کشورها در اثر شرایط حاضر، تحولات و دیدگاه های مختلف در اتحادیه اروپایی و همچنین  همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی و  گفتگو های وین  از جمله دیگر موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مجارستان در این دیدار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا