قرارداد ۲۶۰ میلیون دلاری توسعه قدیمی‌ترین میدان نفتی ایران امضا شد

ریال نیوز : قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار با هدف برداشت حداکثری از این میدان نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا امضا شد.

به گزارش ریال نیوز ، گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان به‌عنوان قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه به ارزش ۲۶۰ میلیون دلار امروز با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا امضا شد.

مدت قرارداد گام دوم توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان ۱۴ سال است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود ۲۱ میلیون بشکه نفت خام برآورد می‌شود

قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری یال شمالی میدان نفتی مسجد سلیمان با هلدینگ انرژی گستر سینا پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده همسو با برنامه و سیاست‌های کلان کشور در دولت سیزدهم، برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، نهایی و امضا شده است. مدت این قرارداد ۱۴ سال است و در طول دوره قرارداد تولید تجمعی حدود ۲۱ میلیون بشکه نفت خام برآورد می‌شود.

این قرارداد به‌منظور برداشت حداکثری از میدان نفتی مسجدسلیمان، ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، هدایت نقدینگی کشور به طرح‌های منتخب نفت و گاز و با حداکثر سوددهی، استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید (E&P)، توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی استان خوزستان و همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم برای برداشت حداکثری از میدان‌ها و خدمت به مردم محروم منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

عملیات اجرایی این طرح با سرمایه‌گذاری مستقیم ۲۵۹.۹ میلیون دلار شامل حفاری ۱۵ حلقه چاه جدید (۱۳ حلقه چاه افقی تولیدی و ۲ حلقه چاه توصیفی – تولیدی)، تعمیر، تکمیل و تولیدی کردن پنج چاه موجود، نصب ۷۰ دستگاه پمپ درون‌چاهی در چاه‌های میدان در طول دوره قرارداد، تعمیر و راه‌اندازی واحد بهره‌برداری موجود، احداث جاده و محل چاه، احداث تأسیسات روزمینی شامل تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و تفکیک‌گر و به‌روزرسانی مدل‌های شبیه‌سازی مخزنی است.

از مزایای این طرح می‌توان به جذب سرمایه، تسریع در طرح توسعه و بهره‌برداری میدان، برآورد عواید حدود ۱۳۵۰ میلیون دلاری در دوره قرارداد اشاره کرد.

تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا اسفندماه ۱۴۰۰ امضا و طی آن با مطالعات و مذاکرات متعدد، این قرارداد با هدف تولید روزانه ۹ هزار بشکه از این میدان نهایی شد

تفاهم‌نامه اولیه مطالعه توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان بین شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ انرژی گستر سینا اسفندماه ۱۴۰۰ امضا و طی آن با مطالعات و مذاکرات متعدد، این قرارداد با هدف تولید روزانه ۹ هزار بشکه از این میدان نهایی شد.

میدان نفتی مسجدسلیمان، نخستین و قدیمی‌ترین میدان نفتی در خاورمیانه در استان خوزستان و ۸۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر اهواز قرار دارد. حجم نفت درجای میدان نفتی مسجدسلیمان ۶.۳ میلیارد بشکه بوده که حجم درجای نفت‌خام بخش یال شمالی آن حدود ۱.۲ میلیارد بشکه است.

شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد به‌منظور افزایش سطح رفاه مردم و در قالب اجرای مسئولیت‌های اجتماعی (CSR)، ۲ میلیون دلار برای بهبود زیرساخت‌های منطقه هزینه‌ کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نوزده =

دکمه بازگشت به بالا