برگزاری هفتمین نشست فعالان سواد رسانه‌ای ایران در «فرهنگسرای رسانه»

ریال نیوز : هفتمین نشست سراسری فعالان سواد رسانه‌ای کشور با حضور اعضای انجمن سواد رسانه ای ایران و برخی مدیران دستگاه های مسئول در حوزه فضای مجازی و رسانه امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش ریال نیوز ، دکتر «مهدی شکیبایی» رئیس فرهنگسرای رسانه در ابتدای نشست ضمن خوشامدگویی به میهمانان با تأکید بر اهمیت سواد رسانه‌ای گفت: «چند روز قبل از سقوط نظام سوریه در جلسه‌ای، یکی از کسانی که در میدان بود فضا را درباره تحولات سوریه برایمان تشریح کرد. تحلیل او که بر اساس تحلیل نظامی بود و توجهی به تحلیل افکار عمومی نداشت، خوش‌بینانه بود اما یک هفته بعد سوریه سقوط کرد. این نشان‌دهنده نقش رسانه‌ و ضرورت برخورداری از سواد رسانه ای در شرایط امروز است.»

در ادامه دکتر «سید مرتضی موسویان» رئیس هیئت‌مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران با تأیید صحبت‌های دکتر شکیبایی گفت : «خوب است جنبه‌های دیگری از بحث تحلیل نتایجی که از صحنه سوریه داشتیم ارائه دهیم.»

او با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به دکتر پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما و همایش «افق تحول رسانه ملی» گفت : «رهبر انقلاب به سه پارامتر مهم اشاره می‌کنند: دقت، تلاش و ابتکار. نبود ره‌نامه یا دکترینی که هنجارها و ناهنجارها، خط قرمزها و خط سفیدها، بایدها و نبایدها را برای اصحاب رسانه مشخص کند، نکته‌ای اساسی است.»

او افزود : «تسلط بر حوزه و مستندات لازم در آن، برای اصحاب رسانه، حتی بیش از کارشناسان آن، ضروری است. مسئله اصلی این است که وقتی چند روز قبل هم ندانیم در سوریه چه می‌گذرد و درست یک روز بعد از تصرف دمشق تازه متوجه می‌شویم که چه اتفاقی در جریان بوده است، یعنی تحلیل دقیقی از قدرت روایت سازی رسانه ها در جهان امروز نداریم.»

موسویان افزود : «بحث اساسی این است که رسانه حقیقت را می‌سازد، رسانه ابزاری است که از یک واقعیت، حقیقت را می‌سازد. حقیقت، روایتی است که رسانه می‌سازد و مخاطب آن را می‌پذیرد. چون خودش از نزدیک شاهد ماجرا نیست.»

در ادامه دکتر لیلا وصالی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران در این نشست گفت: «هنوز بشار سقوط نکرده بود که خبر آن در ارتش سوریه منتشر شد. این نشان می‌دهد قدرت رسانه در جنگ شناختی و پیشبرد جنگ نظامی می‌تواند مهم باشد. ما کمتر از این قدرت بهره می‌گیریم.»

او به تبیین و روشنگری رهبر انقلاب و شبهه‌زدایی از دلایل حضور ایران در سوریه، اشاره کرد و گفت «ایشان دو توطئه همزمان در سوریه و عراق را با یک عبارت خنثی کردند تا جوانان این کشورها با امید وارد ماجرا شوند. این یک کار رسانه‌ای تمیز است و ما به عنوان اصحاب رسانه باید به این بیانات ضریب بدهیم و تحلیل‌های مختلف از آن را ارائه دهیم.»

در بخش دیگر این گردهمایی، پنل «شبکه نمایش خانگی، سواد رسانه‌ای و والدگری رسانه‌ای» با حضور دکتر «لیلا وصالی»، دکتر «محمدصادق افراسیابی» معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، و «محمدصادق دهنادی» معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

افراسیابی در این پنل گفت «یکی از موضوعات مهمی که باید تبیین کنیم، این است که تنظیم‌گری صرفاً تنظیم‌گری محتوایی نیست. بسیار فراتر از این است. اما گاهی منتقدین برخی سریال‌ها و برنامه‌های شبکه نمایش خانگی ناخواسته باعث بیشتر دیده شدن محتوایی می‌شوند که به آن انتقاد دارند. چون به جای ترویج سریال‌ها و برنامه‌های مناسب شبکه نمایش خانگی که لیست برنامه‌ها و سریال‌های مناسب را مجمع تحلیلگران ساترا منتشر کرده است، در مقام عمل دائم از سریال‌ها و برنامه‌هایی صحبت می‌کنند که خودشان به آنها نقد دارند.»

وی افزود: «رسانه‌ها و انجمن رسانه‌ای ایران می‌توانند درباره آثار خوب و توصیه‌شده هم به مردم اطلاع‌رسانی کنند و آنها را تشویق کنند که آثار خوب شبکه نمایش خانگی را ببینند.»

افراسیابی با بیان این‌که در معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا مجمع تحلیلگران را ایجاد کرده‌ایم گفت : «اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان‌های متولی محتوایی را به این مجمع دعوت کرده‌ایم. ضمن این‌که در بحث والدگری رسانه‌ای هم لازم است خانواده‌ها مهارت‌های لازم را داشته باشند و رده‌بندی سنی محتواها را برای فرزندانشان رعایت کنند. اما بسیاری از خانواده‌ها این مسئله را رعایت نمی‌کنند. چون بحث رده‌بندی سنی در کشور ما خوب معرفی نشده و جا نیفتاده است.»

وی همچنین گفت «با توجه به نیاز مخاطبان لازم است محتوا در ژانرهای مختلف تولید شود که ممکن است برخی ژانرها مخاطب خاص داشته باشد و صلاح نباشد اعضای خانواده کنار هم ببینند. در مورد برخی سریال‌ها هم ممکن است نیاز باشد والدین باید در کنار فرزندان باشند و با آنها درباره محتوای دریافتی گفت‌وگو کنند و از این طریق فرهنگ خود را به فرزند انتقال دهد. این خود، یک راهکار آموزش است و می‌تواند اتفاقات موردنظر والدین را در خانواده رقم بزند. ضمن اینکه خانواده‌ها باید به والدین بیاموزند که خودشان هم رده‌بندی سنی را رعایت کنند و محتوای با رده‌بندی سنی بالاتر را استفاده نکنند.»

در ادامه دهنادی گفت: «چرا اتفاقی که دکتر افراسیابی گفتند نمی‌افتد؟ چرا همه ی هم و غم کشور روی خطوط قرمز متمرکز شده است و تلاشی برای معرفی و تبلیغ برنامه های منطبق بر خطوط سبز نمی‌شود؟ این‌ها سوالات مهمی است که باید از خود بپرسیم. ای کاش انجمن سواد رسانه‌ای هم و غم خود را بگذارد روی اینکه خط سبز محتوا را مشخص کند. برخی فعالان سواد رسانه ای مدام می‌گویند نکن، نبین، این محتواهای شبکه نمایش خانگی پشتش نفوذ دشمن است، پشتش توطئه است و… این توصیه ها به معنای استفاده نکردن از رسانه است و باعث می‌شود جامعه کار خودش را بکند و اثری که دوست دارد را ببیند و منتقدین هم دائم فریاد بزنند که فلان سریال و فلان برنامه شبکه نمایش خانگی مشکل دارد، چون نگاه خط سبزی در کشور فراموش شده است و همه روی خطوط قرمز متمرکز شده اند، تا بالاخره اخیراً یک تحولی در یکی از دستگاههای فرهنگی شکل گرفت و سازمان تنظیم مقررات ساترا، مجمع تحلیلگران را با هدف توجه به خطوط سبز ایجاد کرد.»

در ادامه پنل دیگر همایش با موضوع «نقد و بررسی عملکرد آموزش و پرورش در حوزه سواد رسانه‌ای» با حضور دکتر «سجاد مهدیزاده» عضو هیئت‌علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق و سرهنگ «علی‌محمد رجبی» رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای فراجا حضور برگزار شد.

مهدی‌زاده با دسته‌بندی مردم از نظر سواد رسانه‌ای به سه دسته گروه کف میدان، افراد آکادمیک و نیز مدیران، گفت: «این گروه‌ها جداگانه کار می کنند و گویی حرف همدیگر را خوب متوجه نمی‌شوند. نیاز است که این سه گروه با هم فکر کنند و کار را با هم پیش ببرند.

ما در وزارت آموزش و پرورش در متن دو کتاب درسی داریم سواد رسانه‌ای را درس می‌دهیم. در دو سال اخیر سندی تدوین شده با نام «شایستگی‌های مشترک» که کل کتب درسی را موظف می‌کند به نکات خاصی توجه کنند، از جمله سواد ارتباط، نوبت، سواد مالی، خودمراقبتی و…»

وی تأکید کرد: «بسیاری از نقص‌های کتاب درسی باید با کمک معلمات کارآمد دربیاید. اما متأسفانه ما معلق خلاق و کارآمد نداریم که این کار را بکنند. ضمن اینکه مادامی که خانواده همراه نیست و در سنین پایین برای فرزند تبلت و گوشی با اینترنت تدارک می‌بیند، معلم هم کاری نمی‌تواند بکند. در این فضا، هر خانواده‌ای باید چارچوب‌های خود را داشته باشد و محتوای در دسترس بچه‌ها را مدیریت و گزینش کنند.»

او در ادامه افزود: «ساختار خانواده از نظر آموزش سواد رسانه‌ای اشکالات زیادی دارد. اما مشکل اینجاست که خانواده‌ها هم مطالبه نمی‌کنند. ضمن اینکه قرار نیست همه چیز را آموزش و پرورش و در کتاب‌های درسی حل کند. ما نیاز به عقل کلانی داریم که همه این نیروها را به هم وصل کند تا کار را با کمک هم دربیاورند.»

سرهنگ «رجبی» در تحلیل مشکل موجود که کارهای فرهنگی در کشور پیش نمی‌رود گفت: «تا زمانی که اقتصاد لازم برای کارهای فرهنگی دیده نشود و نظام برنامه‌ریزی درستی نداشته باشد، کار انجام نمی‌شود. وقتی پیشنهادی به فرد یا سازمانی داده می‌شود باید قابل‌اجرا باشد. در ساختارهای حاکمیتی معمولاً این ایراد وجود دارد که سازوکاری برای کمک گرفتن از انجمن‌ها وجود ندارد، اما مدام از آنها دعوت به همکاری و همفکری می‌شود.»

او همچنین افزود «روز اولی که شهید رئیسی خدمت رهبر انقلاب رسیدند به عنوان رئیس‌جمهور، آقا به ایشان فرمودند بروید ساختار حکومت را مردمی کنید. بخشی از این مردمی‌سازی در همین جا تعریف می‌شود که ساختار تعامل با مردم را ایجاد کنیم، که باید قانونش ابتدا تصویب شود.»
[۱/۲،‏ ۱۹:۲۵] خ یازرلو مجری: در ادامه این گردهمایی احکام معاونین، مدیران، مشاورین و مسئولین جدید کارگروه های انجمن سواد رسانه ای ایران همزمان با پایان یافتن دوره مسئولیت مسئولین سابق انجمن توسط لیلا وصالی مدیر عامل و سید مرتضی موسویان رییس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران به شرح زیر اعطاء شد:

رئیس شورای پژوهشی انجمن: دکتر علی‌محمد اسماعیلی

معاونت پژوهش: دکتر بهاره نصیری

معاونت آموزش: دکتر الهه خوانساری

معاونت توسعه، جذب و ارتقا سرمایه‌های انسانی: دکتر سید پیمان خادم‌الحسینی

معاونت استان‌ها: فاطمه نوری جهانگرد

معاونت انتشارات، مجلات و نشریات: احسان رستگار

مدير روابط عمومی: آسیه یازرلو

مدیر اجرایی: دکتر نوید احمدزاده

مشاور رسانه و امور بین‌الملل: دکتر حنیف غفاری

مشاور امور مشارکت‌های اجتماعی: حمید بروغنی

سردبیر نشریات انجمن: سیده الناز ميرشفیعیان

مشاور مدیرعامل و مسئول دبیرخانه انجمن: دکتر رؤیا صدیقی

مدیر کار گروه پایش نقد و تحلیل محتوای رسانه‌ای: دکتر نیره آزادی

مدیر کار گروه خانواده زنان و کودکان: سیما شریفان

مدیر کارگروه آموزش و پرورش: ابراهیم طالبی

مدیر کارگروه بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال: مهندس مرتضی جمشیدی

مدیر کارگروه تولید محتوا: دکتر علی‌اصغر فاریابی

مدیر کارگروه امور فرهنگی، بازدیدها جشنواره‌ها و همایش‌ها: مریم قهرمانی

مدیر کارگروه امور بین‌الملل: دکتر پدیده پروینی

مدیر کارگروه امنیت دیجیتال: سرهنگ علی‌محمد رجبی

مدیر کارگروه رسانه: رقیه بقایی

مدیر پشتیبانی و پیگیری معاونت امور استان‌ها: رحمان زنگنه

IMG 20250102 WA05742

IMG 20250102 WA0570

IMG 20250102 WA05381

IMG 20250102 WA0610

IMG 20250102 WA0608

IMG 20250102 WA0606

IMG 20250102 WA0605

IMG 20250102 WA0604

IMG 20250102 WA0603

IMG 20250102 WA06002

IMG 20250102 WA05981

IMG 20250102 WA05961

IMG 20250102 WA05911

IMG 20250102 WA0590

IMG 20250102 WA0589

IMG 20250102 WA0588

IMG 20250102 WA0585

IMG 20250102 WA0580

IMG 20250102 WA0582

IMG 20250102 WA0611

IMG 20250104 134450 259

IMG 20250104 134500 641

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا